Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, Volume 3, Issue 2, No 6, Year 2025 , Pages 77-98

    The Curriculum; a Means to Achieve Moral Education, with Emphasis on 'Allamah Misbah's Viewpoint

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Abassali Shameli / Assistant Professor of Al-Mustafa International University / aashameli39@gmail.com
    Hasan / Associate Professor of 'Allame Tabatabaii University / malaki_cu@yahoo.com
    Hamid reza / MA of Curriculum and Educational development, IKI / kazemi1354@gmail.com
    Abstract: 
    Moral education is one of the most important educational issues. To achieve this high aim in the educational system it is necessary to have a plan which is called "curriculum" in the literature of educational sciences. This plan will not enable the educational system to achieve its ideal aims unless it is based on the value and religious foundations, principles, and methods proposed by the culture of the country. Having a good model of moral education curriculum based on religious doctrines, which is the objective of this research, prepares the ground for designing a comprehensive curriculum in the field of religious education. Using a descriptive – analytical approach and library resources, this paper studies and brings out the main features of a moral education curriculum in the light of 'Allamah Misbah views
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :برنامه درسی، ابزاری برای نیل به تربیت اخلاقی
    Abstract: 
    تربیت اخلاقی یکی از مهم ترین مسائل آموزشی و تربیتی می باشد. دستیابی به این هدف بزرگ در نهاد آموزش و پرورش، نیازمند نقشه ای است که در ادبیات علوم تربیتی، به آن برنامه درسی می گویند. این طرح و نقشه، زمانی می تواند آن نهاد را به اهداف مطلوب خود برساند که بر مبانی، اصول و شیوه های دینی و ارزشی فرهنگ حاکم بر آن کشور استوار باشد. نیل به الگوی برنامة درسی تربیت اخلاقی مبتنی بر تعالیم دینی، که هدف اصلی تحقیق است، می تواند نیل به طراحی برنامة درسی جامع در زمینه تربیت دینی را فراهم سازد. این مقاله، با رویکردی توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از منابع کتاب خانه ای، به بررسی و تبیین ویژگی های برنامه درسی تربیت اخلاقی، بر اساس نظرات علامه مصباح یزدی پرداخته است.
    References: 
    • نهج البلاغه، ترجمة مصطفي زماني، تهران، نبوي، 1374.
    • اسلاوين، رابرت‌ايي، روان‌شناختي تربيتي ـ نظريه و كاربست، ترجمة يحيي سيدمحمدي، تهران، روان، 1385.
    • جمعي از نويسندگان، تربيت ديني در جامعه اسلامي معاصر: گفت‌وگوها، قم، مؤسسه آموزشي و‌ پژوهشي امام خميني، 1388(الف).
    • جي. پي، ميلر، نظريه‌هاي برنامه درسي، ترجمة محمود مهرمحمدي، چ چهارم، تهران، سمت، 1386.
    • خميني، روح‌الله، شرح چهل حديث، چ چهارم، تهران، مؤسسه نشر و تنظيم آثار امام خميني، 1373.
    • داودي، محمد، نقش معلم در تربيت ديني، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ‌1384.
    • دهقان، اكبر، راه رشد، تهران، مركز فرهنگي درس‌هايي از قرآن، 1379.
    • سيلور، جان گالن و ويليام ام، الكساندر و آزنور جي، لوئيس، برنامه‌ريزي درسي براي تدريس و يادگيري بهتر، ترجمة غلامرضا خوي‌نژاد، چ پنجم، مشهد، به نشر، 1378.
    • شاملي، عباسعلي، تربيت اخلاقي، پيش‌فرض و چالش‌ها، قم، معارف، 1386.
    • صافي، احمد، آموزش و پرورش ابتدايي، راهنمايي تحصيلي و متوسطه، چ پنجم، تهران، سمت، 1382.
    • كديور، پروين، روان‌شناسي تربيتي، چ سوم، تهران، سمت، 1381.
    • مجموعه مقالات كنگره آثار و انديشه تربيتي حضرت امام خميني، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني، 1374.
    • مصباح، محمد‌تقي، جامعه و تاريخ، چ چهارم، تهران، سازمان تبليغات اسلامي، بي‌تا.
    • ـــــ ، پند جاويد، نگارش علي زينتي، قم، مؤسسه آموزشي و ‌پژوهشي امام خميني، 1384.
    • ـــــ ، اخلاق در قرآن‌، تحقيق و نگارش، محمدحسين اسكندري، قم، مؤسسه آموزشي و‌ پژوهشي امام خميني، 1378.
    • ملكي، حسن، مباني برنامه‌ريزي درسي آموزش متوسطه، تهران، سمت، 1379.
    • ـــــ ، برنامه درسي(راهنماي عمل)، چ هفتم، تهران، مدرسه، 1388.
    • مهرمحمدي، محمود، برنامه درسي نظرگاه‌ها، رويكردها و چشم‌اندازها، چ دوم، مشهد، به نشر، 1383.
    • ميرزا محمدي، محمدحسين، «بررسي آراء و انديشه‌هاي تربيتي فارابي»، مصباح، سال چهاردهم، ش 57، ماه‌هاي خرداد و تير، ص7-38.
    • نصري، عبدلله، مباني انسان‌شناسي در قرآن، تهران، فيض كاشاني، 1372.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Shameli, Abassali, , Hasan, , Hamid reza.(2025) The Curriculum; a Means to Achieve Moral Education, with Emphasis on 'Allamah Misbah's Viewpoint. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 3(2), 77-98

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Abassali Shameli; Hasan ; Hamid reza ."The Curriculum; a Means to Achieve Moral Education, with Emphasis on 'Allamah Misbah's Viewpoint". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 3, 2, 2025, 77-98

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Shameli, A, , H, , H.(2025) 'The Curriculum; a Means to Achieve Moral Education, with Emphasis on 'Allamah Misbah's Viewpoint', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 3(2), pp. 77-98

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Shameli, A, , H, , H. The Curriculum; a Means to Achieve Moral Education, with Emphasis on 'Allamah Misbah's Viewpoint. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2025; 3(2): 77-98