Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, Volume 1, Issue 2, No 2, Year 2025 , Pages 5-60

    Postmodernism and its Indications in Religious Education

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    Abstract: 
    The human is the subject of education, and any plan in this regards is based on a particular anthropological view. In this view, education, religion and humanity are always concomitant. The advent of new views in the theoretical and philosophical spheres, especially in the sphere of philosophy of education, has caused new challenges for human education-especially religious education-including the challenges of modernism and postmodernism. These views have been developed and reinforced through the process of globalization. They are unable to provide a stable meaningfulness for humanity or to endow human beings with freedom and self-sufficiency; they leave human beings in the boundless ocean of relativism and pluralism. The present article goes beyond these two views, introducing religious education with its characteristics; it introduces a universe on the basis of Divine Commandment according to basic assumptions of religious education from an Islamic viewpoint, such as the unity of existence, the occultation, and inwardness
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :پست‌مدرنیسم و دلالت‌های آن در تربیت دینی
    Abstract: 
    انسان، موضوع تربیت است و هر گونه طرحی در این زمینه مسبوق به نگاه انسان شناختی ویژه ای است. در این نگاه، تربیت، دین و انسان همواره ملازم یکدیگرند. با ظهور دیدگاه های جدید در حوزه‌ی موضوعات نظری و فلسفی، به ویژه در زمینه‌ی فلسفه‌ی تعلیم و تربیت، چالش هایی تازه پیش روی تربیت انسان، به خصوص در برابر تربیت از منظر دینی قرار داده است که از آن جمله، دیدگاه های مدرنیته و پست مدرنیته است. این دیدگاه ها با فرایند جهانی شدن، توسعه یافته و تقویت شده است. این دیدگاه ها نتوانسته اند معنایی پایدار برای انسان بیافرینند و به آزادی و استغنای او کمک کنند. در نتیجه انسان را در اقیانوس بی کران نسبیت و کثرت گرایی رها می کنند. این مقاله فراتر از این دو دیدگاه، تربیت دینی را با ویژگی های آن مطرح کرده و بر اساس مفروض های بنیادی تربیت دینی از منظر اسلامی، همچون وحدت وجود، باطن گرایی و اصالت فطرت، جهانی استوار بر پایه‌ی امر قدسی تبیین کرده است.
    References: 
    • ـ احمدي، بابك، معماي مدرنيته، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي، 1377.
    • ـ آقابخشي، علي و مينو افشاري راد، فرهنگ علوم سياسي، تهران، مركز اطلاعات مدارك علمي ايران، 1374.
    • ـ آهنچيان، محمدرضا، آموزش و پرورش در شرايط پست‌مدرن، تهران، نشر طهوري، 1382.
    • ـ آقازاده، محرم و عذرا دبير اصفهاني، انديشة نوين در آموزش و پروش، تهران، آييژ، 1380.
    • ـ باقري، خسرو، «تربيت ديني در برابر چالش قرن بيست و يكم»، مجموعه مقالات تربيت اسلامي، قم، مركز مطالعات تربيت اسلامي، 1375، ج3.
    • ـ بهشتي، سعيد، «تبيين و نقد پست‌مدرنيسم در فلسفة تعليم و تربيت معاصر»، مجموعه مقالات علوم تربيتي، تهران، سمت، 1385.
    • ـ حاجي ميرعرب، مهدي، مقدمه‌اي بر زيباشناسي و تعالي سازماني، تهران، نشر آموزش ساپكو، 1383.
    • ـ داوري اردكاني، رضا، سيري در انديشة پست‌مدرن، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي، 1378.
    • ـ روث، ويليام، نگرش سيستمي به ريشه‌ها و آيندة تئوري مديريت، ترجمة مهدي جمشيديان، اصفهان، جهاد دانشگاهي، 1383.
    • ـ رهبر، محمدتقي و محمدحسن رحيميان، اخلاق و تربيت اسلامي، تهران، سمت، 1385.
    • ـ سجادي، مهدي، فرهنگ عمومي و تربيت ديني، ش 29، ماه نشر، 1380.
    • ـ شمشيري، بابك، تعليم و تربيت از منظر عشق و عرفان، تهران، طهوري، 1385.
    • ـ شمشيري، بابك، «تبيين امكان جهاني شدن و رويكرد تربيت ديني متناسب با آن از منظر مدرنيسم، پست‌مدرنيسم و عرفان اسلامي»، مجموعه مقالات اولين همايش ملي جهاني شدن و تعليم و تربيت، تهران، وزارت امور خارجه، 1383.
    • ـ عرفي، عليرضا، درآمدي بر تعليم و تربيت اسلامي: اهداف تربيت از ديدگاه اسلام، تهران، سمت، 1376.
    • ـ فرمهيني فراهاني، محسن، پست‌مدرنيسم و تعليم و تربيت، تهران، آييژ، 1383.
    • ـ قائمي، علي، اسلام و مدرنيسم، قم، ارشاد، 1380.
    • ـ گوتك، جرالد ال، مكاتب فلسفي و آراء تربيتي، ترجمة محمدجعفر پاك‌سرشت، تهران، سمت، 1380.
    • ـ گنون، رنه، بحران دنياي متجدد، ترجمة ضياءالدين دهشيري، تهران، اميركبير، 1378.
    • ـ گنجي، اكبر، سنت، مدرنيته، پست‌مدرن، تهران، بي‌نا، 1375
    • ـ ليوتار، ژان فرانسوا، وضعيت پست‌مدرن، ترجمة حسين‌علي نوروزي، تهران، نشر غزال، 1384.
    • ـ لاوين، ت. ز، از سقراط تا سارتر، ترجمة پرويز بابايي، تهران، نگاه نو، 1384.
    • ـ مشايخي راد، شهاب‌الدين، تعليم و تربيت ديني (مجموعه مقالات) (ترجمه)، قم، پژوهشكدة حوزه و دانشگاه، 1380.
    • ـ مددپور، محمد، تجدد و دين‏زدايي در فرهنگ و هنر منورالفكري ايران، تهران، دانشگاه شاهد، 1373.
    • ـ نوذري، حسينعلي، صورت‌بندي پست‌مدرنيته، تهران، نقش جهان، چ چهارم، 1379.
    • ـ هولاب،‌رابرت، يورگن هابرماس نقد در حوزة عمومي مجادلات فلسفي هابرماس با گادمرالومان، ليوتار، دريدا و ديگران، ترجمة حسين بشيريه، تهران، ني، چ دوم، 1375/1991.
    • ـ نوالي، محمود، نگرش اگزيستانسياليستي (مجموعه مقالات)، تبريز دانشگاه تبريز، 1383.
    • Marshall, Peters, M., »Postmodernism and Education«, In The Inte rnational Encyclopedia of Education, 1994.
    • Kerka, S., »Postmodernism and Adult Education«, Http: Ilorders. Comlmembers/sp. Cfm? An=ED 404549, 1997.
    • O’ Neill, J The poverty of postmodenism. London , Routledye, 1996.
    • Cahoone, L. From Modernism to postmodernism. Massachusetts, Cambridge, 1996.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Hadi, , .(2025) Postmodernism and its Indications in Religious Education. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 1(2), 5-60

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Hadi ; ."Postmodernism and its Indications in Religious Education". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 1, 2, 2025, 5-60

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , H, , .(2025) 'Postmodernism and its Indications in Religious Education', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 1(2), pp. 5-60

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , H, , . Postmodernism and its Indications in Religious Education. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2025; 1(2): 5-60