@article { author = {, Hadi and , }, title = {پست‌مدرنیسم و دلالت‌های آن در تربیت دینی}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 2، پاییز و زمستان 1388}, volume = {1}, number = {2}, pages = {5-60}, year = {2009}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {}, abstract = {The human is the subject of education, and any plan in this regards is based on a particular anthropological view. In this view, education, religion and humanity are always concomitant. The advent of new views in the theoretical and philosophical spheres, especially in the sphere of philosophy of education, has caused new challenges for human education-especially religious education-including the challenges of modernism and postmodernism. These views have been developed and reinforced through the process of globalization. They are unable to provide a stable meaningfulness for humanity or to endow human beings with freedom and self-sufficiency; they leave human beings in the boundless ocean of relativism and pluralism. The present article goes beyond these two views, introducing religious education with its characteristics; it introduces a universe on the basis of Divine Commandment according to basic assumptions of religious education from an Islamic viewpoint, such as the unity of existence, the occultation, and inwardness}, keywords = {religious education, Modernism, Postmodernism, pluralism, relativism, }, title_fa = {پست‌مدرنیسم و دلالت‌های آن در تربیت دینی}, abstract_fa ={انسان، موضوع تربیت است و هر گونه طرحی در این زمینه مسبوق به نگاه انسان شناختی ویژه ای است. در این نگاه، تربیت، دین و انسان همواره ملازم یکدیگرند. با ظهور دیدگاه های جدید در حوزه‌ی موضوعات نظری و فلسفی، به ویژه در زمینه‌ی فلسفه‌ی تعلیم و تربیت، چالش هایی تازه پیش روی تربیت انسان، به خصوص در برابر تربیت از منظر دینی قرار داده است که از آن جمله، دیدگاه های مدرنیته و پست مدرنیته است. این دیدگاه ها با فرایند جهانی شدن، توسعه یافته و تقویت شده است. این دیدگاه ها نتوانسته اند معنایی پایدار برای انسان بیافرینند و به آزادی و استغنای او کمک کنند. در نتیجه انسان را در اقیانوس بی کران نسبیت و کثرت گرایی رها می کنند. این مقاله فراتر از این دو دیدگاه، تربیت دینی را با ویژگی های آن مطرح کرده و بر اساس مفروض های بنیادی تربیت دینی از منظر اسلامی، همچون وحدت وجود، باطن گرایی و اصالت فطرت، جهانی استوار بر پایه‌ی امر قدسی تبیین کرده است.}, keywords_fa = {مدرنیته ,کثرت‌گرایی ,تربیت دینی ,پست‌مدرنیسم ,نسبی‌گرایی. ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/14}, eprint = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/1290.pdf} }