Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, Volume 7, Issue 1, No 13, Year 2025 , Pages 71-90

    A Study of the Contents of ‘’Hadyehay-e-Asman’’ an Elementary School Book, Grade 3 (new edition, 1392) Based on the Principles of Selection of Educational Contents in the Holy Qur’an

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Mojdeh / / M.A student of Islamic Education Philosophy, Shahid Bahonar University, Kerman / malizadeh1229@gmail.com
    Seyed hamidreza / Professor of Shahid Bahonar University, Kerman / hralavi@uk.ac.ir
    Abstract: 
    This research seeks to investigate the contents of ‘’Hadyehay-e-Asman’’an elementary school textbook for grade 3 (new edition, 1392) based on the principles of selection of educational contents in the Holy Qur’an. To achieve the above-mentioned aim, a ‘’content analysis’’ method is used in this study. The population sample is the very statistical population. A content analysis list whose validity is confirmed is used. The unit of analysis consists of sentence and an image and the unit of counting the frequency. The research results show that, from among the four principles in this book drawn from the Holy Qur’an, alongside their indexes, the principles of ‘’guidance-providing content’’ and ‘’motivation-generating content’’ have a special status. But, since such principles like ‘’reflection provoking” enjoys a relative status as well as “creativity nurturing” have received less attention, and in order, to create more intellectual challenges, it is suggest that the students be urged to think about the creation of the world and and about themselves by raising many and varied questions in the texts and encouraging meditation on nature and natural surroundings in order to create new opportunities for students to develop new ideas and formalize them
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بررسی محتوای کتاب «هدیه های آسمان» مقطع سوم ابتدایی (تألیف 1392) از منظر اصول انتخاب محتوای آموزشی در قرآن کریم
    Abstract: 
    هدف از پژوهش حاضر «بررسی محتوای کتاب هدیه های آسمان، مقطع سوم ابتدایی (1392) از منظر اصول انتخاب محتوای آموزشی در قرآن کریم» است. به منظور وصول به هدف مزبور، از روش «تحلیل محتوا» استفاده شده است. نمونة آماری همان جامعة آماری است. ابزار پژوهش سیاهة «تحلیل محتوا» است که روایی آن حاصل گردید. واحد تحلیل، جمله و تصویر و واحد شمارش فراوانی بود. نتایج تحقیق مبین آن است که از میان چهار اصل استخراج گردیده، به همراه شاخص های آن از قرآن کریم، اصول «هدایت کنندگی محتوا» و «انگیزه بخشی محتوا» در این کتاب از جایگاه مناسبی برخوردارند. ازآنجاکه دیگر اصول، از جمله «تدبربرانگیزی» از جایگاهی نسبی و «خلاقیت پرور» نیز از توجه اندکی برخوردار است، ازاین رو، ایجاد چالش های فکری بیشتر از طریق طرح سؤالات متنوع تر در متن و ترغیب دانش آموزان به کاوشگری در طبیعت و محیط پیرامون به منظور تفکر در جهان آفرینش و تفکر در خود و همچنین ایجاد فرصت های تازه به منظورخلق ایده های نو توسط دانش آموزان و به کارگیری آن ایده ها در عمل پیشنهاد می گردد.
    References: 
    • قرآن كريم، 1390، ترجمة آيت‌الله ناصر مكارم شيرازي، بيروت، مركز طبع و نشر جمهوري اسلامي ايران.
    • اميني، سيده نصرت، 1361، مخزن العرفان در تفسير قرآن، ج14، تهران، نهضت زنان مسلمان.
    • اميني، محمد، ماشاالهي‌نژاد، زهرا و مرضيه عليزاده زارعي، 1391، «تحليل محتواي كتاب هديه‌هاي آسمان و فارسي مقطع ابتدايي از نظر توجه به مهدويت»، مطالعات اسلام و روان‌شناسي، سال 6، ش10، ص26-7.
    • ايماني، محسن و محمد مظفر، 1383، «تحليل محتواي كتاب هديه‌هاي آسمان و كتاب كارپايه دوم دبستان چاپ1381در مقايسه با تعليمات ديني چاپ1380»، نوآوري‌هاي آموزشي، سال سوم، ش7، ص142-115.
    • باقري، خسرو، 1387، نگاهي دوباره به تربيت اسلامي، تهران، مدرسه.
    • برومند، سيدمهدي، 1380، شيوه‌هاي تعليم در قرآن و سنت، رشت، كتاب مبين.
    • بنياد پژوهش‌هاي قرآني حوزه و دانشگاه، بي‌تا، مجموعه مقالات قرآن و طب، مشهد، بنياد پژوهش‌هاي قرآني حوزه و دانشگاه دانشگاه شاهد.
    • پروند، محمدحسين، 1385، مقدمات برنامه‌ريزي آموزشي درسي، تهران‌، شيوه.
    • پوردهاقاني، علي‌قاسم و احمدرضا نصر اصفهاني، 1391، «رويكرد معنوي و برنامه‌ريزي درسي»، پژوهش در مسائل تعليم و تربيت اسلامي، سال19، ش13، ص92-71.
    • ثقفي تهراني، محمد، 1398ق، تفسير روان جاويد، تهران، برهان.
    • حسيني، سيدحسام، 1387، «تفكر خلاق مبناي شيوه‌هاي آموزشي پيامبر» دانشگاه اسلامي، سال دوازدهم، ش2، ص43-21.
    • داورپناه، ابوالفضل، 1375، انوار العرفان في تفسير القرآن، ج9 و10، تهران، صدر.
    • داودي، محمد، 1387، سيره تربيتي پيامبر و اهل بيت (تحت نظر عليرضا اعرافي)، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
    • باغستاني، اسماعيل، 1382، آراء و رويکردهاي تعليم و تربيت، ج7، تهران، بنياد دايرة‌المعارف اسلامي.
    • دهقاني، مهدي، و بي‌بي عشرت زماني، 1387، «ميزان فعال و غيرفعال بودن محتواي كتاب هديه‌هاي آسمان و كتاب كار چهارم ابتدايي تأليف جديد تعليمات اسلامي»، پژوهش‌هاي تربيتي و روان‌شناختي دانشگاه اصفهان، سال4، ش1، ص22-1.
    • رضايي اصفهاني، محمدعلي، بي‌تا، قرآن و علم، ج4، قم، پژوهش‌هاي تفسير و علوم قرآني.
    • روَن، سيدامير، 1389، «بررسي مباني، اصول و فرايند تأليف كتاب‌هاي دوره ابتدايي در نظام آموزش و پرورش ايران»، تربيت اسلامي، سال7، ش15، ص191-163.
    • ـــــ ، 1390، «ميزان رعايت معيارهاي عام در انتخاب و سازماندهي كتاب‌هاي درسي دوره ابتدايي نظام آموزش و پرورش ايران»، مطالعات برنامه درسي، سال6، ش22، ص116-97.
    • سرمد، زهره، بازرگان، عباس و الهه حجازي، 1385، روش‌هاي تحقيق در علوم رفتاري، تهران، آگاه.
    • صالحي عمران، ابراهيم و حسين چهارباشلو، 1389، «تجزيه تحليل محتواي كتاب‌هاي درسي دوره آموزشي ابتدايي بر مبناي مؤلفه‌هاي خلاقيت به‌عنوان يكي از راه‌هاي پرورش خلاقيت دانش‌آموزان»، سومين كنفرانس ملي خلاقيت‌شناسي.
    • طباطبايي، سيدمحمدحسين، 1374، ترجمه تفسير الميزان، ترجمة سيدمحمدباقر موسوي همداني، ج4، تهران، انتشارات اسلامي جامعه مدرسين قم.
    • عطاران، محمد، 1383، جهاني شدن و فناوري اطلاعات و تعليم و تربيت، تهران، توسعه فناوري آموزشي مدارس هوشمند.
    • فتحي واجارگاه، كوروش، 1384، اصول برنامه‌ريزي درسي، تهران، ايران‌زمين.
    • قرائتي، محسن، 1383، تفسير نور، ج6، تهران، مركز فرهنگي درس‌هايي از قرآن.
    • مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي، 1391، نرم‌افزارجامع التفاسير نور، قم، مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي.
    • مشايخ، فريده، 1383، ديدگاه‌هاي نو در برنامه‌ريزي آموزشي، تهران، سمت.
    • مكارم شيرازي، ناصر، 1374، تفسير نمونه، ج7، 15 و24، تهران، دار الكتب الاسلاميه.
    • ملكي، حسن، 1388، برنامه‌ريزي درسي (راهنماي عمل)، مشهد، پيام انديشه.
    • يارمحمديان، محمدحسين، 1386، اصول برنامه‌ريزي درسي، تهران، يادواره كتاب.
    • Fatih Gence,M. ,Avest,S. Miedema. (2011) ,Religious education in two secular multicultural societies: the Turkish and Dutch case compared,Procedia Social and Behavioral Sciences,Vol: 15, p. 801-805.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Mojdeh, , Seyed hamidreza.(2025) A Study of the Contents of ‘’Hadyehay-e-Asman’’ an Elementary School Book, Grade 3 (new edition, 1392) Based on the Principles of Selection of Educational Contents in the Holy Qur’an. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 7(1), 71-90

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mojdeh ; Seyed hamidreza ."A Study of the Contents of ‘’Hadyehay-e-Asman’’ an Elementary School Book, Grade 3 (new edition, 1392) Based on the Principles of Selection of Educational Contents in the Holy Qur’an". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 7, 1, 2025, 71-90

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M, , S.(2025) 'A Study of the Contents of ‘’Hadyehay-e-Asman’’ an Elementary School Book, Grade 3 (new edition, 1392) Based on the Principles of Selection of Educational Contents in the Holy Qur’an', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 7(1), pp. 71-90

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M, , S. A Study of the Contents of ‘’Hadyehay-e-Asman’’ an Elementary School Book, Grade 3 (new edition, 1392) Based on the Principles of Selection of Educational Contents in the Holy Qur’an. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2025; 7(1): 71-90