@article { author = {, Mojdeh and , Seyed hamidreza}, title = {بررسی محتوای کتاب «هدیه های آسمان» مقطع سوم ابتدایی (تألیف 1392) از منظر اصول انتخاب محتوای آموزشی در قرآن کریم}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 13، بهار و تابستان 1394}, volume = {7}, number = {1}, pages = {71-90}, year = {2015}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {}, abstract = {This research seeks to investigate the contents of ‘’Hadyehay-e-Asman’’an elementary school textbook for grade 3 (new edition, 1392) based on the principles of selection of educational contents in the Holy Qur’an. To achieve the above-mentioned aim, a ‘’content analysis’’ method is used in this study. The population sample is the very statistical population. A content analysis list whose validity is confirmed is used. The unit of analysis consists of sentence and an image and the unit of counting the frequency. The research results show that, from among the four principles in this book drawn from the Holy Qur’an, alongside their indexes, the principles of ‘’guidance-providing content’’ and ‘’motivation-generating content’’ have a special status. But, since such principles like ‘’reflection provoking” enjoys a relative status as well as “creativity nurturing” have received less attention, and in order, to create more intellectual challenges, it is suggest that the students be urged to think about the creation of the world and and about themselves by raising many and varied questions in the texts and encouraging meditation on nature and natural surroundings in order to create new opportunities for students to develop new ideas and formalize them}, keywords = {Content Analysis, Textbook, Hadyehay-e-Aseman, principles, the Qur’an, }, title_fa = {بررسی محتوای کتاب «هدیه های آسمان» مقطع سوم ابتدایی (تألیف 1392) از منظر اصول انتخاب محتوای آموزشی در قرآن کریم}, abstract_fa ={هدف از پژوهش حاضر «بررسی محتوای کتاب هدیه های آسمان، مقطع سوم ابتدایی (1392) از منظر اصول انتخاب محتوای آموزشی در قرآن کریم» است. به منظور وصول به هدف مزبور، از روش «تحلیل محتوا» استفاده شده است. نمونة آماری همان جامعة آماری است. ابزار پژوهش سیاهة «تحلیل محتوا» است که روایی آن حاصل گردید. واحد تحلیل، جمله و تصویر و واحد شمارش فراوانی بود. نتایج تحقیق مبین آن است که از میان چهار اصل استخراج گردیده، به همراه شاخص های آن از قرآن کریم، اصول «هدایت کنندگی محتوا» و «انگیزه بخشی محتوا» در این کتاب از جایگاه مناسبی برخوردارند. ازآنجاکه دیگر اصول، از جمله «تدبربرانگیزی» از جایگاهی نسبی و «خلاقیت پرور» نیز از توجه اندکی برخوردار است، ازاین رو، ایجاد چالش های فکری بیشتر از طریق طرح سؤالات متنوع تر در متن و ترغیب دانش آموزان به کاوشگری در طبیعت و محیط پیرامون به منظور تفکر در جهان آفرینش و تفکر در خود و همچنین ایجاد فرصت های تازه به منظورخلق ایده های نو توسط دانش آموزان و به کارگیری آن ایده ها در عمل پیشنهاد می گردد.}, keywords_fa = {قرآن ,اصول ,تحلیل محتوا ,کتاب درسی ,هدیه های آسمان ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/132}, eprint = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/4_4.pdf} }