Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, Volume 5, Issue 1, No 9, Year 2025 , Pages 69-88

    An Educational Attitude to the Position of Wisdom and Knowledge in Contemporary World

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Habib / PhD student of philosophy of education, Tarbiat Mudarres (instructor training) University / habib.karkon@yahoo.com
    Abstract: 
    In the past, philosophy or wisdom which included all branches of science was considered a kind of holy knowledge related to metaphysics. With the independence and expansion of new empirical sciences, however, its holy character faded away and it is no longer viewed holy today. Nowadays, the terms science and knowledge suggest a set of principles and rules by which one can have control over the nature and use it to further one's worldly interests. According to this attitude, there is no allegorical look to nature and it is no use to think what is beyond that. Such an attitude has lamentable outcomes in education. Using a descriptive –analytical method, the present paper studies these questions and considers that the duty of our educational system in the mentioned situation is to make its learners familiar with this hidden attitude, its outcomes and ways of confronting it
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :نگرشی تربیتی به جایگاه حکمت و دانش در دنیای معاصر
    Abstract: 
    در دوران گذشته، فلسفه یا حکمت که شامل همه‌ی علوم می شد، دانشی مقدس بود که با ماورای طبیعت پیوند داشت. اما با استقلال و گسترش علوم تجربیِ جدید، رفته رفته این نگاه قدسی کم رنگ تر شد، تا اینکه در دوران متأخر به کلی از میان رفت. آنچه امروزه از واژه‌ی علم و دانش به ذهن متبادر می شود، مجموعه ای از اصول و قوانینی است که با آنها می توان بر طبیعت تسلط یافت و از آن برای منافع دنیوی بهره برداری کرد. بر اساس چنین نگرشی، هیچ نگاه رمزگونه ای به طبیعت نیست و نباید در پی چیزی ورای آن بود. چنین نگرشی از نظر تربیتی پیامدهای نا گواری دارد. این نوشتار مسائل مذبور را با روش توصیفی ـ تحلیلی، بررسی می کند؛ پس از آن وظیفه‌ی نظام تربیتی ما را، در وضع یادشده، آشنا کردن متربیان خود با این نگرش پنهان، پیامدها، و راه های مقابله با آن می داند.
    References: 
    • ابن‌سينا، حسين‌بن عبدالله (1400ق)، رسائل ابن‌سينا، قم، بيدار.
    • احمدي، بابك (1385)، معماي مدرنيته، چ چهارم، تهران، نشر مركز.
    • الياس، جان (1385)، فلسفة تعليم و تربيت (قديم و معاصر)، ترجمة عبدالرضا ضرابي، چ دوم، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره).
    • ايزوتسو، توشيهيكو (1389)، بنياد حكمت سبزواري، ترجمة جلال‌الدين مجتبوي، چ چهارم، تهران، دانشگاه تهران.
    • ايلخاني، محمد (1386)، تاريخ فلسفه در قرون وسطي و رنسانس، چ دوم، تهران، سمت.
    • پستمن، نيل (1385)، تكنوپولي (تسليم فرهنگ به تكنولوژي)، ترجمة صادق طباطبايي، چ چهارم، تهران، اطلاعات.
    • جهانگيري، محسن (1369)، احوال و آثار فرانسيس بيكن، تهران، علمي ‌و فرهنگي.
    • رفيعي قزويني، سيد‌ابوالحسن (1362)، اتحاد عاقل به معقول، با تعليقات حسن حسن زاده آملي، تهران، علمي وفرهنگي.
    • محمدي ري‌شهري، محمد (1376)، العلم والحكمه في الكتاب والسنه، قم، دارالحديث.
    • سبزواري، ملاهادي (1383)، اسرارالحكم‏، تصحيح كريم فيضي، قم، مطبوعات ديني.
    • سجادي، سيدجعفر (1379)، فرهنگ اصطلاحات فلسفي ملاصدرا، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي.
    • سرل، جان آر (1382)، ذهن، مغز و علم، ترجمه امير ديواني، قم، بوستان كتاب.
    • سهروردي، شهاب‌الدين (1377)، حكمه الاشراق، ترجمه و شرح سيدجعفر سجادي، چ ششم، تهران، دانشگاه تهران.
    • شاتو، ژان (1384)، مربيان بزرگ، ترجمة غلامحسين شكوهي، چ چهارم، تهران، دانشگاه تهران.
    • شارع‌پور، محمود (1387)، جامعه‌شناسي آموزش و پرورش، چ ششم، تهران، سمت.
    • شرح المصطلحات الفلسفيه (1414ق)، مشهد، مجمع البحوث الاسلاميه.
    • شولتز، دوان پي و سيدني آلن (1386)، تاريخ روان‌شناسي نوين، ترجمة علي اكبر سيف و همكاران، چ پنجم، تهران، دوران.
    • ملاصدرا (صدرالدين محمد بن ابراهيم شيرازي) (1423ق)، الحكمه المتعاليه في الاسفار العقليه الاربعه، بيروت، دار الاحياء الثراث العربي.
    • صليبا، جميل (1414ق)، المعجم الفلسفي‏، بيروت، الشركه العالميه للكتاب‏.
    • كاپلستون، فردريك (1380)، تاريخ فلسفه، ترجمة مجتبي مينوي، چ چهارم، تهران، سروش و علمي و فرهنگي.
    • كاردان، عليمحمد (1387)، سير آراء تربيتي در غرب، چ سوم، تهران، سمت.
    • كاركن بيرق، حبيب، «نگرشي انتقادي به مسئلة هوش مصنوعي» (زمستان و بهار 1387-1388)، ذهن، ش 36ـ37.
    • كديور، پروين (1386)، روان‌شناسي يادگيري، تهران، سمت.
    • گوتك، جرالد. ال (1388)، مكاتب فلسفي و آراء تربيتي، ترجمة محمدجعفرپاك سرشت، چ هشتم، تهران، سمت.
    • ليوتار، ژان فرانسوا (1380)، وضعيت پست‌مدرن، گزارشي دربارة دانش، ترجمة حسينعلي نوذري، تهران، گام نو.
    • مك وُرتر، لَدِل (1382)، گناه تكنولوژي مديريت، در: فلسفه و بحران غرب، ترجمة محمدرضا جوزي، چ دوم، تهران، هرمس.
    • مطهري، مرتضي (1386)، مجموعه آثار (شرح منظومه)، چ يازدهم، تهران، صدرا.
    • نصر، سيدحسين واليورليمن (1389)، تاريخ فلسفة اسلامي، ترجمة جمعي از مترجمان، چ سوم، تهران، حكمت.
    • نصر، سيدحسين (1383)، انسان و طبيعت (بحران معنوي انسان متجدد)، ترجمة عبد الرحيم گواهي، چ دوم، تهران، دفتر نشرفرهنگ اسلامي.
    • نقيب‌زاده، مير‌عبدالحسين (1387الف)، نگاهي به فلسفة آموزش و پرورش، چ بيست و سوم، تهران، طهوري.
    • نقيب‌زاده، مير‌عبدالحسين (1387ب)، درآمدي به فلسفه، تهران، طهوري.
    • نقيب‌زاده، ميرعبدالحسين (1387ج)، نگاهي به نگرش‌هاي فلسفي سدة بيستم، تهران، طهوري.
    • نلر، جي.اف (1387)، آشنايي با فلسفه آموزش و پرورش، ترجمة فريدون بازرگان ديلمقاني، چ ششم، تهران، سمت.
    • هالينگ ديل. ر. ج (1381)، تاريخ فلسفه غرب، ترجمة عبد الحسين آذرنگ، چ چهارم، تهران، ققنوس.
    • Eisner, E. W(1994), The Educational Imagination: On the Design and Evaluation of education programs, 3d Ed. New York, Macmillan.
    • Velmans, Max(2000), Understanding Consciousness, London and Philadelphia, Rutledge.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Habib.(2025) An Educational Attitude to the Position of Wisdom and Knowledge in Contemporary World. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 5(1), 69-88

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Habib ."An Educational Attitude to the Position of Wisdom and Knowledge in Contemporary World". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 5, 1, 2025, 69-88

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , H.(2025) 'An Educational Attitude to the Position of Wisdom and Knowledge in Contemporary World', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 5(1), pp. 69-88

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , H. An Educational Attitude to the Position of Wisdom and Knowledge in Contemporary World. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2025; 5(1): 69-88