@article { author = {, Habib}, title = {نگرشی تربیتی به جایگاه حکمت و دانش در دنیای معاصر}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 9، بهار و تابستان 1392}, volume = {5}, number = {1}, pages = {69-88}, year = {2013}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {}, abstract = {In the past, philosophy or wisdom which included all branches of science was considered a kind of holy knowledge related to metaphysics. With the independence and expansion of new empirical sciences, however, its holy character faded away and it is no longer viewed holy today. Nowadays, the terms science and knowledge suggest a set of principles and rules by which one can have control over the nature and use it to further one's worldly interests. According to this attitude, there is no allegorical look to nature and it is no use to think what is beyond that. Such an attitude has lamentable outcomes in education. Using a descriptive –analytical method, the present paper studies these questions and considers that the duty of our educational system in the mentioned situation is to make its learners familiar with this hidden attitude, its outcomes and ways of confronting it}, keywords = {wisdom, science and knowledge, holiness, education, }, title_fa = {نگرشی تربیتی به جایگاه حکمت و دانش در دنیای معاصر}, abstract_fa ={در دوران گذشته، فلسفه یا حکمت که شامل همه‌ی علوم می شد، دانشی مقدس بود که با ماورای طبیعت پیوند داشت. اما با استقلال و گسترش علوم تجربیِ جدید، رفته رفته این نگاه قدسی کم رنگ تر شد، تا اینکه در دوران متأخر به کلی از میان رفت. آنچه امروزه از واژه‌ی علم و دانش به ذهن متبادر می شود، مجموعه ای از اصول و قوانینی است که با آنها می توان بر طبیعت تسلط یافت و از آن برای منافع دنیوی بهره برداری کرد. بر اساس چنین نگرشی، هیچ نگاه رمزگونه ای به طبیعت نیست و نباید در پی چیزی ورای آن بود. چنین نگرشی از نظر تربیتی پیامدهای نا گواری دارد. این نوشتار مسائل مذبور را با روش توصیفی ـ تحلیلی، بررسی می کند؛ پس از آن وظیفه‌ی نظام تربیتی ما را، در وضع یادشده، آشنا کردن متربیان خود با این نگرش پنهان، پیامدها، و راه های مقابله با آن می داند.}, keywords_fa = {تعلیم و تربیت ,حکمت ,علم و دانش ,تقدس ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/91}, eprint = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/4_1.pdf} }