TY - JOUR ID - 91 TI - نگرشی تربیتی به جایگاه حکمت و دانش در دنیای معاصر JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 7 LA - fa SN - x434-8002 AU - Habib, AD - دانشجوی دکتری - فلسفه تعلیم وتربیت دانشگاه تربیت مدرس Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 5 IS - 1 SP - 69EP - 88تعلیم و تربیت ,حکمت ,علم و دانش ,تقدس ,DO - AB - در دوران گذشته، فلسفه یا حکمت که شامل همه‌ی علوم می شد، دانشی مقدس بود که با ماورای طبیعت پیوند داشت. اما با استقلال و گسترش علوم تجربیِ جدید، رفته رفته این نگاه قدسی کم رنگ تر شد، تا اینکه در دوران متأخر به کلی از میان رفت. آنچه امروزه از واژه‌ی علم و دانش به ذهن متبادر می شود، مجموعه ای از اصول و قوانینی است که با آنها می توان بر طبیعت تسلط یافت و از آن برای منافع دنیوی بهره برداری کرد. بر اساس چنین نگرشی، هیچ نگاه رمزگونه ای به طبیعت نیست و نباید در پی چیزی ورای آن بود. چنین نگرشی از نظر تربیتی پیامدهای نا گواری دارد. این نوشتار مسائل مذبور را با روش توصیفی ـ تحلیلی، بررسی می کند؛ پس از آن وظیفه‌ی نظام تربیتی ما را، در وضع یادشده، آشنا کردن متربیان خود با این نگرش پنهان، پیامدها، و راه های مقابله با آن می داند. UR - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/91 L1 - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/4_1.pdf ER -