Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, Volume 5, Issue 1, No 9, Year 2025 , Pages 25-52

    The Analysis and Criticism of Post- modernism's Look at Educating the Values

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    محمدآصف محسنی (حکمت) / PhD student of philosophy of Islamic education, IKI / asif1354@gmail.com
    Abstract: 
    Post-modernism" which was emerged in the secular context of West is characterized by emphasis on relativism and pluralism, negation of any certain belief and absolute value, contradiction with essentialism, belief in man's socially made identity, rejection of basing values on genetic realities, and rejection of necessary effects of acts on man's destiny. In terms of educational aims, it emphasizes on institutionalization of pluralism and strengthening the spirit of self-organization in learners; and in terms of educational principles, it emphasizes on avoiding dogmatism, struggle against systematization, and insistence on personal freedoms. In educational methods, it emphasizes on the learner-oriented discourse, serious attention to marginal groups, and negation of modeling. In spite of its advantages including the struggle against "globalization" and "scientism", and emphasis on "dynamism", this school has many weaknesses. The grave disadvantages are: intellectual dissociation, clear contradiction in thought, and inattention to realities, factual knowledge and fixes and natural values
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بررسی و نقد نگاه پست‌مدرنیسم به تعلیم و تربیت ارزش‌ها
    Abstract: 
    «پست مدرنیسم»، که در بستر سکولار غرب زاده شد، دارای ویژگی های زیر است: بر نسبی گرایی و کثرت گرایی تأکید و هرگونه باور یقینی و ارزش مطلق را مردود می داند؛ با ذات گرایی سر ستیز داشته، هویت انسان را برساختة اجتماعی می پندارد؛ ابتنای ارزش ها بر واقعیت های تکوینی و تأثیرات ضروری اعمال بر سرنوشت انسان را برنمی تابد. در اهداف تربیتی، بر نهادینه سازی کثرت گرایی، تقویت روحیة خودسامانی در فراگیران تأکید و در اصول تربیتی بر پرهیز از جزم گرایی، مبارزه با نظام مندی و تأکید بر آزادی های فردی اصرار می ورزد. در روش های تربیتی نیز بر گفتمان فراگیرمحوری، توجه جدی به حاشیه نشین ها و نفی الگوپذیری تأکید دارند. این اندیشه، به رغم برخورداری از یک سلسله نقاط قوت، همچون مبارزه با «جهانی سازی»، مبارزه با «علم گرایی» و تأکید بر «پویایی»، از نقاط ضعف فراوان نیز رنج می برد. مهم ترین آنها، گسیختگی فکری و تناقض آشکار در اندیشه، نادیده انگاشتن واقعیت ها و معرفت های یقینی، همچنین ارزش های ثابت و فطری است.
    References: 
    • اوزمن، هوارد آ و سموئل ام. كراور (1379)، مباني فلسفي تعليم و تربيت، ترجمه غلامرضا متقي‌فر و ديگران، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره).
    • اوزمن، هوارد آ و سموئل ام. كراور (1386)، فلسفة تعليم و تربيت و چالش پست‌مدرنيسم، در: زمينه‌اي براي بازشناسي و نقادي فلسفه تعليم و تربيت در جهان غرب، ترجمه و گردآوري سعيد بهشتي، تهران، اطلاعات.
    • بهشتي، سعيد (1389)، تأملات فلسفي در تعليم و تربيت، تهران، بين‌الملل.
    • پورشافعي، هادي و ناهيد آرين، «پست‌مدرنيسم و دلالت‌هاي آن در تربيت ديني» (پاييز و زمستان 1388)، اسلام و پژوهش‌هاي تربيتي، ش2، ص 5-60.
    • تاجيك، محمدرضا (1383)، بحران معرفت‌شناختي در عصر جهاني شدن، مجموعه مقالات جهاني شدن، فرصت‌ها و چالش‌هاي فراروي نظام آموزش و پرورش جمهوري اسلامي ايران، تهران، پژوهشكدة مطالعات راهبردي سازمان آموزش و پرورش شهر تهران.
    • رهنما، اكبر (1388)، درآمدي بر تربيت اخلاقي (مباني فلسفي- روانشناختي و روش‌هاي آموزش اخلاق)، تهران، آييژ.
    • ژيرو، هنري اي (1388)، به سوي تعليم و تربيت پست‌مدرن، ترجمة مرتضي جيريايي، در: از مدرنيسم تا پست‌مدرنيسم، لارنس كهون، مترجم، ترجمه عبدالكريم رشيديان، چ هفتم، تهران، ني.
    • شعاري نژاد، علي‌اكبر (1388)، فلسفه جديد تربيت، تهران، اطلاعات.
    • فرمهيني فراهاني، محسن (1389)، پست‌مدرنيسم و تعليم و تربيت، چ دوم، تهران، آييژ.
    • Ritzer, George and Barry Smart (2001), Handbook of social theory, George, Sage Publication, London, Thousand Oaks, New Delhi, First published.
    • Noddings, Nel (1995), Philosophy of Education, STANFORD UNIVERSITY, Westview Press, A Member of Perseus Books, L.L.C. Published in United States of America.
    • Connor، D.J. (2010), The Nature & scope of Educational Theory, in: New Essays in the Philosophy of Education, ed. by Langford، Glenn & D.J. O Connor، International library of the philosophy of education, Routledge, first published in 1973.
    • Philips, D.C. and Nicholas c. Burbules, Postpositivism and Educational Research, Rowman and littlefield publisher inc. London boulder, New York, Oxford.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , .(2025) The Analysis and Criticism of Post- modernism's Look at Educating the Values. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 5(1), 25-52

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ."The Analysis and Criticism of Post- modernism's Look at Educating the Values". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 5, 1, 2025, 25-52

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , .(2025) 'The Analysis and Criticism of Post- modernism's Look at Educating the Values', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 5(1), pp. 25-52

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , . The Analysis and Criticism of Post- modernism's Look at Educating the Values. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2025; 5(1): 25-52