@article { author = {, }, title = {بررسی و نقد نگاه پست‌مدرنیسم به تعلیم و تربیت ارزش‌ها}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 9، بهار و تابستان 1392}, volume = {5}, number = {1}, pages = {25-52}, year = {2013}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {}, abstract = {Post-modernism" which was emerged in the secular context of West is characterized by emphasis on relativism and pluralism, negation of any certain belief and absolute value, contradiction with essentialism, belief in man's socially made identity, rejection of basing values on genetic realities, and rejection of necessary effects of acts on man's destiny. In terms of educational aims, it emphasizes on institutionalization of pluralism and strengthening the spirit of self-organization in learners; and in terms of educational principles, it emphasizes on avoiding dogmatism, struggle against systematization, and insistence on personal freedoms. In educational methods, it emphasizes on the learner-oriented discourse, serious attention to marginal groups, and negation of modeling. In spite of its advantages including the struggle against "globalization" and "scientism", and emphasis on "dynamism", this school has many weaknesses. The grave disadvantages are: intellectual dissociation, clear contradiction in thought, and inattention to realities, factual knowledge and fixes and natural values }, keywords = {post-modernism, education, values, meta-narrations, relativism, pluralism., }, title_fa = {بررسی و نقد نگاه پست‌مدرنیسم به تعلیم و تربیت ارزش‌ها}, abstract_fa ={«پست مدرنیسم»، که در بستر سکولار غرب زاده شد، دارای ویژگی های زیر است: بر نسبی گرایی و کثرت گرایی تأکید و هرگونه باور یقینی و ارزش مطلق را مردود می داند؛ با ذات گرایی سر ستیز داشته، هویت انسان را برساختة اجتماعی می پندارد؛ ابتنای ارزش ها بر واقعیت های تکوینی و تأثیرات ضروری اعمال بر سرنوشت انسان را برنمی تابد. در اهداف تربیتی، بر نهادینه سازی کثرت گرایی، تقویت روحیة خودسامانی در فراگیران تأکید و در اصول تربیتی بر پرهیز از جزم گرایی، مبارزه با نظام مندی و تأکید بر آزادی های فردی اصرار می ورزد. در روش های تربیتی نیز بر گفتمان فراگیرمحوری، توجه جدی به حاشیه نشین ها و نفی الگوپذیری تأکید دارند. این اندیشه، به رغم برخورداری از یک سلسله نقاط قوت، همچون مبارزه با «جهانی سازی»، مبارزه با «علم گرایی» و تأکید بر «پویایی»، از نقاط ضعف فراوان نیز رنج می برد. مهم ترین آنها، گسیختگی فکری و تناقض آشکار در اندیشه، نادیده انگاشتن واقعیت ها و معرفت های یقینی، همچنین ارزش های ثابت و فطری است.}, keywords_fa = {ارزش ,تعلیم و تربیت ,پست‌مدرنیسم ,فراروایت‌ها ,نسبی گرایی و کثرت گرایی ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/89}, eprint = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/2_1.pdf} }