Pages:
59-84
Receive Date: 2025/02/23
Accept Date: 2025/02/23
Abstract:
Postmodernism refers to the plurality and multiplicity of values and relativity of reality. Can such a situation be a good ground for cherishing Islamic values? The present paper considers that the ontological principles of postmodernism have removed the intellectual obstacles of presenting Islamic values. That is, the ontology of postmodernism has challenged the universality and absolutism of Western values. On the other hand, laying out the relativity of cognition and reality, these principles have challenged the values which are claimed to be universal and absolute. Accordingly, these principles, as they seem, are a two- edged sword, one attracting and the other distracting. Making a qualitative- content analysis and using the approach of relationship assessment, the present paper tries to show the possibility of fostering Islamic values in the context of postmodernism
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :وضعیت پستمدرنیسم و ارزشها: نسبتسنجی هستیشناسی و معرفتشناسی پستمدرنیسم با تعلیم و تربیت اسلامی
Abstract:
پست مدرنیسم، معرف تعدد و تکثر ارزش ها و نسبیت حقیقت است. آیا چنین وضعیتی می تواند بستری مناسب برای تعلیم و تربیت ارزش های اسلامی باشد یا خیر؟ مقالهی حاضر بر این فرض است که مبانی هستی شناسی پست مدرنیسم، موانع فکری عرضهی ارزش های اسلامی را مرتفع کرده؛ بدین معنا که مطلقیت و جهان شمولی ارزش های غربی را به چالش کشیده است. از سویی دیگر، مبانی معرفت شناسی پست مدرنیسم با طرح نسبیت شناخت و حقیقت، با ارزش هایی که مدعی جهان شمولی و مطلقیت اند، به مقابله بر می خیزد. بر همین اساس، به نظر می رسد مبانی هستی شناسی و معرفت شناسی پست مدرنیسم همانند شمشیر دو دم است؛ یک دم آن می خواند و دم دیگر می راند. مقالهی حاضر با بهره از روش تحلیل محتوای کیفی و رهیافت نسبت سنجی می کوشد امکان تعلیم و تربیت ارزش های اسلامی در وضعیت پست مدرنیسم را نشان دهد.
References:
- احمد، اکبر، پستمدرنيسم و اسلام، ترجمه فرهاد فرهمندفر، تهران، ثالث، 1380.
- داستاني، محمد، منيره عابدي و رضا علي نوروزي، «انسان از ديدگاه علامه طباطبائي و مباني تربيتي»، پژوهش در مباني تعليم و تربيت اسلامي، ش 11، 1390، ص 7 ـ 28.
- سجادي، جواد، «مدرنيسم و پستمدرنيسم در اسلام(تعارض يا سازگاري)»، سفير، 1385،از ص 109 ـ 125.
- سجادي، مهدي، «تربيت اخلاقي از منظر پستمدرنيسم و اسلام»، تربيت اسلامي(ويژه تربيت اخلاقي)، 1380، از ص 50 تا 89.
- سعيد، بابي، هراس بنيادين: اروپامحوري و ظهور اسلام گرايي، ترجمه غلامرضا جمشيديها، موسي عنبراني، تهران، دانشگاه تهران، 1379.
- فراهاني فرميهني، محسن، پستمدرنيسم و تعليم و تربيت، تهران، آييژ، 1383.
- گيدنز، آنتوني، پيامدهاي مدرنيت، ترجمه محسن ثلاثي، تهران، مرکز، 1384.
- منظور، پرويز، «گفتمان اسلام گرايان در برابر پستمدرنيته( پستمدرنيسم: نشان بحران مدرنيسم)»، علوم سياسي، ش 24، 1382، ص 187ـ198.
- مهديزاده، محمد رضا، «نقد و بررسي کتاب اسلام و عصر پستمدرنيسم»، کتاب ماه علوم اجتماعي، آبان و آذر 1380، ص 37 ـ 40.
- ندايي، هاشم، «مباني تعليم و تربيت از ديدگاه علامه طباطبائي»، پژوهش در مسائل تعليم و تربيت اسلامي، ش 11، 1389، ص 29 ـ 42.
- نوذري، حسينعلي، پستمدرنيته و پستمدرنيسم(تعاريف ـ نظريهها و کاربستها)، تهران، 1379.
- وارد، گلن، پستمدرنيسم، ترجمه قادر فخر رنجبري، ابوذر کرمي، تهران، ماهي،1383.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Tavana, Mohammad ali, , Maliheh.(2025) The Status of Postmodernism and Values A Review of the Relationship between Ontology and Epistemology of Postmodernism and Islamic Education. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 4(2), 59-84
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mohammad ali Tavana; Maliheh ."The Status of Postmodernism and Values A Review of the Relationship between Ontology and Epistemology of Postmodernism and Islamic Education". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 4, 2, 2025, 59-84
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Tavana, M, , M.(2025) 'The Status of Postmodernism and Values A Review of the Relationship between Ontology and Epistemology of Postmodernism and Islamic Education', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 4(2), pp. 59-84
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Tavana, M, , M. The Status of Postmodernism and Values A Review of the Relationship between Ontology and Epistemology of Postmodernism and Islamic Education. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2025; 4(2): 59-84