@article { author = {Tavana, Mohammad ali and , Maliheh}, title = {وضعیت پست‌مدرنیسم و ارزش‌ها: نسبت‌سنجی هستی‌شناسی و معرفت‌شناسی پست‌مدرنیسم با تعلیم و تربیت اسلامی}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 8، پاییز و زمستان 1391}, volume = {4}, number = {2}, pages = {59-84}, year = {2012}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {}, abstract = {Postmodernism refers to the plurality and multiplicity of values and relativity of reality. Can such a situation be a good ground for cherishing Islamic values? The present paper considers that the ontological principles of postmodernism have removed the intellectual obstacles of presenting Islamic values. That is, the ontology of postmodernism has challenged the universality and absolutism of Western values. On the other hand, laying out the relativity of cognition and reality, these principles have challenged the values which are claimed to be universal and absolute. Accordingly, these principles, as they seem, are a two- edged sword, one attracting and the other distracting. Making a qualitative- content analysis and using the approach of relationship assessment, the present paper tries to show the possibility of fostering Islamic values in the context of postmodernism}, keywords = {Postmodernism, ontology, epistemology, Islamic values, education, }, title_fa = {وضعیت پست‌مدرنیسم و ارزش‌ها: نسبت‌سنجی هستی‌شناسی و معرفت‌شناسی پست‌مدرنیسم با تعلیم و تربیت اسلامی}, abstract_fa ={پست مدرنیسم، معرف تعدد و تکثر ارزش ها و نسبیت حقیقت است. آیا چنین وضعیتی می تواند بستری مناسب برای تعلیم و تربیت ارزش های اسلامی باشد یا خیر؟ مقاله‌ی حاضر بر این فرض است که مبانی هستی شناسی پست مدرنیسم، موانع فکری عرضه‌ی ارزش های اسلامی را مرتفع کرده؛ بدین معنا که مطلقیت و جهان شمولی ارزش های غربی را به چالش کشیده است. از سویی دیگر، مبانی معرفت شناسی پست مدرنیسم با طرح نسبیت شناخت و حقیقت، با ارزش هایی که مدعی جهان شمولی و مطلقیت اند، به مقابله بر می خیزد. بر همین اساس، به نظر می رسد مبانی هستی شناسی و معرفت شناسی پست مدرنیسم همانند شمشیر دو دم است؛ یک دم آن می خواند و دم دیگر می راند. مقاله‌ی حاضر با بهره از روش تحلیل محتوای کیفی و رهیافت نسبت سنجی می کوشد امکان تعلیم و تربیت ارزش های اسلامی در وضعیت پست مدرنیسم را نشان دهد.}, keywords_fa = {تعلیم و تربیت ,هستی‌شناسی ,معرفت‌شناسی ,پست‌مدرنیسم ,ارزش‌های اسلامی ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/80}, eprint = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/7771.pdf} }