TY - JOUR ID - 80 TI - وضعیت پست‌مدرنیسم و ارزش‌ها: نسبت‌سنجی هستی‌شناسی و معرفت‌شناسی پست‌مدرنیسم با تعلیم و تربیت اسلامی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 7 LA - fa SN - x434-8002 AU - Mohammad ali, Tavana AD - استادیار - گروه علوم سیاسی دانشگاه یزد AU - Maliheh, AD - دانشجوی کارشناسی ارشد - علوم سیاسی دانشگاه یزد Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 4 IS - 2 SP - 59EP - 84تعلیم و تربیت ,هستی‌شناسی ,معرفت‌شناسی ,پست‌مدرنیسم ,ارزش‌های اسلامی ,DO - AB - پست مدرنیسم، معرف تعدد و تکثر ارزش ها و نسبیت حقیقت است. آیا چنین وضعیتی می تواند بستری مناسب برای تعلیم و تربیت ارزش های اسلامی باشد یا خیر؟ مقاله‌ی حاضر بر این فرض است که مبانی هستی شناسی پست مدرنیسم، موانع فکری عرضه‌ی ارزش های اسلامی را مرتفع کرده؛ بدین معنا که مطلقیت و جهان شمولی ارزش های غربی را به چالش کشیده است. از سویی دیگر، مبانی معرفت شناسی پست مدرنیسم با طرح نسبیت شناخت و حقیقت، با ارزش هایی که مدعی جهان شمولی و مطلقیت اند، به مقابله بر می خیزد. بر همین اساس، به نظر می رسد مبانی هستی شناسی و معرفت شناسی پست مدرنیسم همانند شمشیر دو دم است؛ یک دم آن می خواند و دم دیگر می راند. مقاله‌ی حاضر با بهره از روش تحلیل محتوای کیفی و رهیافت نسبت سنجی می کوشد امکان تعلیم و تربیت ارزش های اسلامی در وضعیت پست مدرنیسم را نشان دهد. UR - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/80 L1 - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/7771.pdf ER -