Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, Volume 5, Issue 1, No 9, Year 2025 , Pages 53-67

    A Study of Two Memory-based and Thought-based Approaches to Methods OFTeachinG with Emphasis on Imam Ali's Views

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Mohammad javad / Associate professor of Isfahan University / mjavad_liaghatdar@yahoo.com
    فاخته ماهینی / Faculty member of Bushehr Azad Islamic university / fakhteh_mahini@yahoo.com
    Abstract: 
    Imam Ali (peace be upon him) divides the science into two kinds of "heard" (Masmu') science that is heard from outside and "desirable" (Matbu') science which is the outcome of intellect. Accordingly, thought-orientation and memory-orientation are considered two main approaches dominating the methods of teaching. Although today thought-based methods are emphasized, memory- orientation is considered as one of the extensively used approaches. Using a descriptive-analytical method and emphasizing on Imam Ali' views, the present paper investigates the important role of knowledge and intellect in education by defining them and underling the relationship between them to make explicit in order the status they have and the differences between them. Then it defines these two dominating approaches and the methods they adopt. Although the investigation indicates the superiority of using rational education in teaching it proves that the method based on repetition and memory-orientation should not be completely rejected
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بررسی دو رویکرد حافظه‌محور و اندیشه‌محور؛ به روش‌های آموزش با تأکید بر روایات منقول از امام علی(ع)
    Abstract: 
    امام علی(ع)، علم را بر دو نوع «مسموع» یعنی شنیده شده از خارج و «مطبوع» یعنی نشئت گرفته از عقل تقسیم می کند. بر این اساس، حافظه محوری و اندیشه محوری دو نگرش عمدۀ حاکم بر روش های آموزش شمرده می شوند. هرچند امروزه بیشتر بر روش های اندیشه محوری تأکید می گردد، حافظه محوری نیز یکی از رویکردهای پرکاربرد به شمار می آید. نوشتار حاضر با هدف نشان دادن جایگاه و تفاوت های این دو رویکرد، با تأکید بر روایات منقول از امام علی(ع) به روش توصیفی ـ تحلیلی، نخست با تعریف دانش و خرد و رابطۀ میان آن دو، اهمیت آنها را در آموزش بررسی می کند، سپس به معرفی هریک از دو نگرش حاکم و روش های مورد حمایت آنها می پردازد. بررسی موضوع، اگرچه برتری به کارگیری تربیت عقلانی در آموزش را نشان می دهد، درعین حال، مشخص می کند که نباید روش تکرار و حافظه محوری را به طور کلی از نظر دور داشت.
    References: 
    • نهج البلاغه (1383)، ترجمۀ محمد دشتي، بوشهر، موعود اسلام.
    • ابن ابي الحديد، عزالدين (1404 ق)، شرح نهج‌البلاغه، قم، كتابخانه آيت الله مرعشي نجفي.
    • احسايي، ابن ابي‌جمهور (1405ق)، عوالي اللئالي، قم، سيد الشهداء.
    • باقري، خسرو (1387)، درآمدي بر فلسفۀ تعليم و تربيت جمهوري اسلامي ايران، تهران، علمي و فرهنگي.
    • ـــــ (1388)، نگاهي دوباره به تربيت اسلامي، تهران، مدرسه.
    • حكيمي، محمدرضا و ديگران (1400ق)، الحياه، تهران، فرهنگ اسلامي.
    • برنجكار، رضا، «عقل و تعقل از ديدگاه امام علي»، (بي‌تا) نشر آنلاين: http://www.imamalinet.net/per/a/ae/ae1.htm.
    • جباري، كامران و سجادي، سيدمهدي «تبيين تربيت ديني ظاهرگرا و نقد آن بر اساس جريان عقلگرا» (بهار و تابستان 1388)، مطالعات اسلامي: فلسفه و كلام، سال چهل و يكم، ش2/82، ص 9-46.
    • حرعاملي، محمدبن حسن (1409ق)، وسائل الشيعه، قم، مؤسسه آل‌البيت الاحياء التراث.
    • دهخدا، علي‌اكبر (1386)، فرهنگ متوسط دهخدا، به كوشش غلامرضا ستوده، تهران، دانشگاه تهران.
    • سيف، علي اكبر (1386)، روا‌‌‌‌ن‌شناسي پرورشي نوين، تهران، دوران.
    • شريعتمداري، علي (1376)، تعليم و تربيت اسلامي، تهران، اميركبير.
    • شعباني، حسن (1389)، مهارت‌هاي آموزشي و پرورشي، تهران، سمت.
    • تميمي آمدي، عبدالواحد بن محمد (1388)، غررالحكم و دررالكلم، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي.
    • فرزانگان، زهرا، «عقل عملي و عقل نظري»، (بي‌تا) نشر آنلاين:http://intjz.net/maqalat/ak-
    • فروغي، محمدعلي (1387)، سير حكمت در اروپا، تهران، زوار.
    • كاردان، عليمحمد (1387)، سير آراء تربيتي در غرب، تهران، سمت.
    • كليني، محمدبن يعقوب (1365)، الكافي، تهران، دارالكتب الاسلاميه.
    • ماير، فردريك (1374)، تاريخ انديشه‌هاي تربيتي، ترجمۀ علي‌اصغر فياض، تهران، سمت.
    • مجلسي، محمدباقر (1404ق)، بحار الانوار، بيروت، مؤسسه الوفاء.
    • معلوف، لويس (1365)، المنجد في اللغه و الاعلام، تهران، اسماعيليان.
    • نقيب‌زاده، ميرعبدالحسين (1384)، نگاهي به فلسفۀ آموزش و پرورش، تهران، طهوري.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Mohammad javad, , .(2025) A Study of Two Memory-based and Thought-based Approaches to Methods OFTeachinG with Emphasis on Imam Ali's Views. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 5(1), 53-67

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohammad javad ; ."A Study of Two Memory-based and Thought-based Approaches to Methods OFTeachinG with Emphasis on Imam Ali's Views". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 5, 1, 2025, 53-67

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M, , .(2025) 'A Study of Two Memory-based and Thought-based Approaches to Methods OFTeachinG with Emphasis on Imam Ali's Views', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 5(1), pp. 53-67

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M, , . A Study of Two Memory-based and Thought-based Approaches to Methods OFTeachinG with Emphasis on Imam Ali's Views. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2025; 5(1): 53-67