@article { author = {, Mohammad javad and , }, title = {بررسی دو رویکرد حافظه‌محور و اندیشه‌محور؛ به روش‌های آموزش با تأکید بر روایات منقول از امام علی(ع)}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 9، بهار و تابستان 1392}, volume = {5}, number = {1}, pages = {53-67}, year = {2013}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {}, abstract = {Imam Ali (peace be upon him) divides the science into two kinds of "heard" (Masmu') science that is heard from outside and "desirable" (Matbu') science which is the outcome of intellect. Accordingly, thought-orientation and memory-orientation are considered two main approaches dominating the methods of teaching. Although today thought-based methods are emphasized, memory- orientation is considered as one of the extensively used approaches. Using a descriptive-analytical method and emphasizing on Imam Ali' views, the present paper investigates the important role of knowledge and intellect in education by defining them and underling the relationship between them to make explicit in order the status they have and the differences between them. Then it defines these two dominating approaches and the methods they adopt. Although the investigation indicates the superiority of using rational education in teaching it proves that the method based on repetition and memory-orientation should not be completely rejected}, keywords = {knowledge, intellect, memory-orientation, thought-orientation, }, title_fa = {بررسی دو رویکرد حافظه‌محور و اندیشه‌محور؛ به روش‌های آموزش با تأکید بر روایات منقول از امام علی(ع)}, abstract_fa ={امام علی(ع)، علم را بر دو نوع «مسموع» یعنی شنیده شده از خارج و «مطبوع» یعنی نشئت گرفته از عقل تقسیم می کند. بر این اساس، حافظه محوری و اندیشه محوری دو نگرش عمدۀ حاکم بر روش های آموزش شمرده می شوند. هرچند امروزه بیشتر بر روش های اندیشه محوری تأکید می گردد، حافظه محوری نیز یکی از رویکردهای پرکاربرد به شمار می آید. نوشتار حاضر با هدف نشان دادن جایگاه و تفاوت های این دو رویکرد، با تأکید بر روایات منقول از امام علی(ع) به روش توصیفی ـ تحلیلی، نخست با تعریف دانش و خرد و رابطۀ میان آن دو، اهمیت آنها را در آموزش بررسی می کند، سپس به معرفی هریک از دو نگرش حاکم و روش های مورد حمایت آنها می پردازد. بررسی موضوع، اگرچه برتری به کارگیری تربیت عقلانی در آموزش را نشان می دهد، درعین حال، مشخص می کند که نباید روش تکرار و حافظه محوری را به طور کلی از نظر دور داشت.}, keywords_fa = {دانش ,خرد ,حافظه محوری ,اندیشه محوری ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/90}, eprint = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/3_1.pdf} }