Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, Volume 17, Issue 1, No 33, Year 2025 , Pages 59-78

    Understanding Teachers’ and Parents’ Perceptions of Challenges in Teaching the Quran to First-Grade Elementary Students in Yazd

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    behnaz karimian / M.A. in Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Yazd University, Yazd, Iran / karimianbehnaz@gmail.com
    ✍️ Ahmad Zandvanian Naeini / Assistant Professor, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Yazd University, Yazd, Iran / azand2000@yazd.ac.ir
    Hossain Hassani / Assistant Professor, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Yazd University, Yazd, Iran / hassani.hossain@yazd.ac.ir
    dor 20.1001.1.4348002.1404.17.1.4.6
    doi 10.22034/eslampajoheshha.2025.5000534
    Abstract: 
    Employing a qualitative phenomenological approach, this study aimed to explore teachers’ and parents’ perceptions of the challenges in teaching the Quran to first-grade elementary students during the 2022–2023 academic year. The target group included parents and teachers from Yazd, selected through criterion-based purposeful sampling, with 17 teachers and 4 parents participating. Sampling continued until theoretical saturation was achieved. Data were collected using semi-structured interviews and analyzed via Colaizzi’s seven-step technique. During initial coding, 212 open codes were generated, which were reduced to 103 codes through condensation. The identified challenges were categorized into 4 main themes and 19 sub-themes. Challenges related to the design and development of the Quran textbook with 8 sub-themes, shortcomings in the implementation of the Quran curriculum with 5 sub-themes, challenges arising from the inherent nature of Quran as a subject with 3 sub-themes, and sociocultural and belief-related challenges with 3 sub-themes. The findings suggest that addressing challenges related to promoting Quranic culture in society requires collaboration with cultural institutions and synergy among governmental bodies.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :ادراک انگاره‌های معلمان و والدین از چالش‌های آموزش قرآن پایه اول ابتدایی
    Abstract: 
    هدف پژوهش حاضر مطالعة انگاره‌های معلمان و والدین از چالش‌های آموزش قرآن پایة اول ابتدایی در سال تحصیلی 1401ـ1402، و رویکرد آن کیفی و به‌روش (پدیدار‌شناسی) بود. گروه هدف شامل والدین و معلمان شهر یزد بود که با روش نمونه‌گیری هدفمند ملاک‌محور، هفده معلم و چهار نفر از والدین دانش‌آموزان در پژوهش مشارکت داشتند. نمونه‌گیری تا مرحلة اشباع نظری داده‌ها ادامه یافت. ابزار پژوهش مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته بود. داده‌ها به‌روش هفت‌مرحله‌ای کلایزی تجزیه و تحلیل شدند. در روند کدگذاری اولیه، تعداد 212 کد زنده به‌دست آمد که در فرایند فروکاهی به 103 کد تبدیل شدند و درنهایت چالش‌های احصاشده در قالب چهار مضمون اصلی و نوزده مضمون فرعی طبقه‌بندی شدند. چالش‌های مربوط به طراحی و تدوین کتاب قرآن با هشت مضمون فرعی، نواقص در اجرای برنامة درسی قرآن با پنج مضمون فرعی، چالش‌های حاصل از ماهیت مادة درسی قرآن با سه مضمون فرعی، و چالش‌های اجتماعی، فرهنگی و اعتقادی با سه مضمون فرعی احصا شدند. درنتیجه رفع چالش‌های مربوط به گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه، نیازمند مشارکت سایر نهادهای فرهنگی و هم‌افزایی دیگر دستگاه‌های حکومتی است.
    References: 
    • قرآن کریم (1376). ترجمة محمدمهدی فولادوند. قم: دار القرآن الکریم.
    • نهج‌البلاغه (1365). ترجمه و شرح علینقی فیض‌الاسلام اصفهانی. تهران: سپهر.
    • اشراقی، مهدی (1388). تحلیل و ارزشیابی سی دی‌های آموزش قرآن بر اساس استانداردهای طراحی تولید چندرسانه‌ای‌های آموزشی. پایان‌نامة کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبائی.
    • انوشه‌پور، ابوالفضل، تهرانی فرجاد، مسعود، ستوده، الهه، سرشور خراسانی، غلام‌عباس، سیدصالحی، منصوره، سیف، سیدمهدی، فلاح، حسن، نباتی، رضا و وکیل، مسعود (1396). راهنمای معلم آموزش قرآن اول دبستان. تهران: شرکت افست.
    • جعفری‌فر، زهره و نقی‌زاده، زهرا (1396). شناسایی و تحلیل خلأهای موجود در پژوهش‌های انجام‌شده در زمینة آموزش قرآن. دوفصلنامة پژوهش‌های میان‌رشته‌ای قرآن کریم، 8(2)، 47ـ70.
    • جلالی، رستم (1391). نمونه‌گیری در پژوهش کیفی. مجلة تحقیقات کیفی در علوم سلامت، 1(4)، 310ـ320.
    • چشم‌انداز برنامة درسی ملی جمهوری اسلامی ایران (1391). تهران: شورای عالی آموزش و پرورش.
    • دانایی فرد، حسن، الوانی، سیدمهدی و آذر، عادل (1396). روش‌شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکرد جامع. تهران: صفار.
    • سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (1391). تهران: شورای عالی انقلاب فرهنگی.
    • صفرزایی، رسول، مؤمنی، حسین، اکبری، احمد و فلاح مهنه، تورج (1402). الگوی جاری آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم در دورة ابتدایی (ارائة الگو با رویکرد نظریة داده‌بنیاد). مطالعات برنامة درسی، 18(70)، 41ـ70.
    • ظهرابی اصل، مهران و دولت‌دوست، حسین (1400). بررسی پیام‌های قرآنی کتب آموزش قرآن ابتدایی بر اساس ساحت‌های شش‌گانة تربیت. مجلة مطالعات روان‌شناسی و علوم تربیتی، 4(30)، 1ـ16.
    • عابدی، حیدرعلی (1389). کاربرد روش تحقیق پدیده‌شناسی در علوم بالینی. فصلنامۀ راهبرد، 19(54)، 207ـ224.
    • عابدینی، مهدی، منادی، محمدمهدی و عابدی، مهدی (1402). مدیریت و ارتقای توانمندی خواندن قرآن در کلاس درس ابتدایی. اولین کنفرانس بین‌المللی مطالعات مدیریت، فرهنگ و هنر. دانشگاه فرهنگیان.
    • علم‌خواه، مهدی (1399). بررسی اهداف آموزش قرآن در دورة ابتدایی. مطالعات قرائت قرآن، 8(15)، 250ـ264.
    • علم‌خواه، مهدی، فقیهی، علیرضا، رحیمی، عبداله و ناطقی، فائزه (1400). بررسی وضعیت آموزش قرآن دورة ابتدایی و ارائة الگوی مطلوب، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 29(51)، 159ـ180.
    • قاسم‌پور، مهدی (1399). بررسی عوامل ارتقای سطح آموزشی معلمان قرآن. مطالعات قرائت قرآن، 8(15)، 266ـ286.
    • مجیدی، مریم (1400). بررسی شیوه‌های آموزش قرآن در آموزش و پرورش ایران بین سال‌های 1320-1380. پایان‌نامة کارشناسی ارشد رشتة الهیات گرایش علوم قرآن و حدیث. دانشگاه پیام نور قم.
    • نجفی پازکی، معصومه و دلبری، سیدمحمد (1401). عنصر محتوا در برنامۀ درسی قرآن دورۀ اول ابتدایی، نوآوری‌های آموزشی. فصلنامة نوآوری آموزشی، 21(3)، 151ـ184.
    References: 
    • Aziz, A. A; Ibrahim, M. A; Shaker, M. H. & Nor, A. M. (2016). Teaching Technique of Islamic Studies in Higher Learning Institutions for Non-Arabic Speakers: Experience of Faculty of Quranic and Sunnah Studies and Tamhidi Centre. Universiti Sains Islam Malaysia, Universal Journal of Educational Research, 4(4), 755-760. 
    • Fitri Isnaini Br Matondang, N. & Rubino, R. (2023). Penerapan Gaya Komunikasi Islam Orang Tua terhadap Anak dalam Memotivasi Menghafal Al-Quran. Murhum: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 16-27.
    • Mae Dilla, A. & Adiyono, A. (2023). Mengoptimalkan Literasi Alquran: Mengeksplorasi Strategi Pedagogis Dan Faktor-Faktor Sosial-Lingkungan Yang Berdampak Pada Kemahiran Membaca Al-Quran Di Kalangan Siswa Madrasah Sanawiyah Al-Ihsan Tanah Grogot, ADIBA: Journal of Education, 3(4), 459-509.
    • Mansur, M; Yullys, H. & Ary Kiswanto, K. (2017). Al-Quran Based Learning Strategy in Teaching Mathematics at Primary Education. Advances in Social Science, Education and Humanities Research (ASSEHR), International Conference of Early Childhood Education (ICECE), 169, 304-306.
    • Nasri, U; Khairi, P; Syukri, A. & Masiyan, M. (2023). Understanding of Santri Regarding Quranic Verses as Prayers within Hizib Nahdlatul Wathan and Its Implications for Children’s Education in Daily Life: (A Study of Living Quran at the Islamic Center NW Tanjung Riau Batam Boarding School). Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(3), 1600–1604.
    • Rosniati, H; Mahyudin, R; hodijah, K; Zulmuqim, Z; Remiswal, R. & Ahmad Reshad, J. (2022). Learning Strategies for Reading and Writing the Quran: Improving Student Competence as Preservice Teachers at the Faculty of Tarbiyah and Teacher Training. Education Research International, 1(2022), 1-7.
    • Syafril, S; Yaumas, N; Engkizar, E; Jaafar, A. & Arifin, Z. (2021). Sustainable Development: Learning the Quran Using the Tartil Method. Al-Ta  lim  Journal, 1(1), 1-9. 
    • Zayed, T. M. (2017). The Role of Reading Motivation And Interest In Reading Engagement Of Quranic Exegesis Readers. O-JIE: Online Journal of Islamic Education, 3(1), 1-13. 
    • Zulkifli, H; Meeze Mohd Rashid, S; Mohamed, S; Toran, H; Mohd Raus, N. & Nasri Suratman, M. (2021). Challenges and Elements Needed for Children with Learning Disabilities in Teaching and Learning the Quran. Children, 9(10), 1469.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    karimian, behnaz, Zandvanian Naeini, Ahmad, Hassani, Hossain.(2025) Understanding Teachers’ and Parents’ Perceptions of Challenges in Teaching the Quran to First-Grade Elementary Students in Yazd. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 17(1), 59-78 https://doi.org/10.22034/eslampajoheshha.2025.5000534

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    behnaz karimian; Ahmad Zandvanian Naeini; Hossain Hassani."Understanding Teachers’ and Parents’ Perceptions of Challenges in Teaching the Quran to First-Grade Elementary Students in Yazd". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 17, 1, 2025, 59-78

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    karimian, B, Zandvanian Naeini, A, Hassani, H.(2025) 'Understanding Teachers’ and Parents’ Perceptions of Challenges in Teaching the Quran to First-Grade Elementary Students in Yazd', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 17(1), pp. 59-78

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    karimian, B, Zandvanian Naeini, A, Hassani, H. Understanding Teachers’ and Parents’ Perceptions of Challenges in Teaching the Quran to First-Grade Elementary Students in Yazd. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2025; 17(1): 59-78