TY - JOUR ID - 5000534 TI - ادراک انگاره‌های معلمان و والدین از چالش‌های آموزش قرآن پایة اول ابتدایی شهر یزد JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 7 LA - fa SN - x434-8002 AU - behnaz, karimian AD - AU - Ahmad, Zandvanian Naeini AD - استادیار - دانشگاه یزد AU - Hossain, Hassani AD - Y1 - 2025 PY - 2025 VL - 17 IS - 1 SP - 59EP - 78کتاب آموزش قرآن ,پاية اول ,دورة ابتدايي ,معلمان ,والدين ,پديدارشناسي ,DO - 10.22034/eslampajoheshha.2025.5000534 AB - هدف پژوهش حاضر مطالعة انگاره‌های معلمان و والدین از چالش‌های آموزش قرآن پایة اول ابتدایی در سال تحصیلی 1401ـ1402، و رویکرد آن کیفی و به‌روش (پدیدار‌شناسی) بود. گروه هدف شامل والدین و معلمان شهر یزد بود که با روش نمونه‌گیری هدفمند ملاک‌محور، هفده معلم و چهار نفر از والدین دانش‌آموزان در پژوهش مشارکت داشتند. نمونه‌گیری تا مرحلة اشباع نظری داده‌ها ادامه یافت. ابزار پژوهش مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته بود. داده‌ها به‌روش هفت‌مرحله‌ای کلایزی تجزیه و تحلیل شدند. در روند کدگذاری اولیه، تعداد 212 کد زنده به‌دست آمد که در فرایند فروکاهی به 103 کد تبدیل شدند و درنهایت چالش‌های احصاشده در قالب چهار مضمون اصلی و نوزده مضمون فرعی طبقه‌بندی شدند. چالش‌های مربوط به طراحی و تدوین کتاب قرآن با هشت مضمون فرعی، نواقص در اجرای برنامة درسی قرآن با پنج مضمون فرعی، چالش‌های حاصل از ماهیت مادة درسی قرآن با سه مضمون فرعی، و چالش‌های اجتماعی، فرهنگی و اعتقادی با سه مضمون فرعی احصا شدند. درنتیجه رفع چالش‌های مربوط به گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه، نیازمند مشارکت سایر نهادهای فرهنگی و هم‌افزایی دیگر دستگاه‌های حکومتی است. UR - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/5000534 L1 - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/5000534-1745664679.pdf ER -