@article { author = {karimian, behnaz and Zandvanian Naeini, Ahmad and Hassani, Hossain}, title = {ادراک انگاره‌های معلمان و والدین از چالش‌های آموزش قرآن پایة اول ابتدایی شهر یزد}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 33 ، بهار و تابستان 1404}, volume = {17}, number = {1}, pages = {59-78}, year = {2025}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {10.22034/eslampajoheshha.2025.5000534}, abstract = {Employing a qualitative phenomenological approach, this study aimed to explore teachers’ and parents’ perceptions of the challenges in teaching the Quran to first-grade elementary students during the 2022–2023 academic year. The target group included parents and teachers from Yazd, selected through criterion-based purposeful sampling, with 17 teachers and 4 parents participating. Sampling continued until theoretical saturation was achieved. Data were collected using semi-structured interviews and analyzed via Colaizzi’s seven-step technique. During initial coding, 212 open codes were generated, which were reduced to 103 codes through condensation. The identified challenges were categorized into 4 main themes and 19 sub-themes. Challenges related to the design and development of the Quran textbook with 8 sub-themes, shortcomings in the implementation of the Quran curriculum with 5 sub-themes, challenges arising from the inherent nature of Quran as a subject with 3 sub-themes, and sociocultural and belief-related challenges with 3 sub-themes. The findings suggest that addressing challenges related to promoting Quranic culture in society requires collaboration with cultural institutions and synergy among governmental bodies.}, keywords = {Quranic education textbook, First Grade, elementary level, Teachers, parents, }, title_fa = {ادراک انگاره‌های معلمان و والدین از چالش‌های آموزش قرآن پایة اول ابتدایی شهر یزد}, abstract_fa ={هدف پژوهش حاضر مطالعة انگاره‌های معلمان و والدین از چالش‌های آموزش قرآن پایة اول ابتدایی در سال تحصیلی 1401ـ1402، و رویکرد آن کیفی و به‌روش (پدیدار‌شناسی) بود. گروه هدف شامل والدین و معلمان شهر یزد بود که با روش نمونه‌گیری هدفمند ملاک‌محور، هفده معلم و چهار نفر از والدین دانش‌آموزان در پژوهش مشارکت داشتند. نمونه‌گیری تا مرحلة اشباع نظری داده‌ها ادامه یافت. ابزار پژوهش مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته بود. داده‌ها به‌روش هفت‌مرحله‌ای کلایزی تجزیه و تحلیل شدند. در روند کدگذاری اولیه، تعداد 212 کد زنده به‌دست آمد که در فرایند فروکاهی به 103 کد تبدیل شدند و درنهایت چالش‌های احصاشده در قالب چهار مضمون اصلی و نوزده مضمون فرعی طبقه‌بندی شدند. چالش‌های مربوط به طراحی و تدوین کتاب قرآن با هشت مضمون فرعی، نواقص در اجرای برنامة درسی قرآن با پنج مضمون فرعی، چالش‌های حاصل از ماهیت مادة درسی قرآن با سه مضمون فرعی، و چالش‌های اجتماعی، فرهنگی و اعتقادی با سه مضمون فرعی احصا شدند. درنتیجه رفع چالش‌های مربوط به گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه، نیازمند مشارکت سایر نهادهای فرهنگی و هم‌افزایی دیگر دستگاه‌های حکومتی است. }, keywords_fa = {کتاب آموزش قرآن ,پاية اول ,دورة ابتدايي ,معلمان ,والدين ,پديدارشناسي ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/5000534}, eprint = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/5000534-1745664679.pdf} }