Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, Volume 3, Issue 1, No 5, Year 2025 , Pages 27-52

    The Features of Education Based on Intuitive Knowledge According to Allamah Tabatabaii

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    Reza ali Norozi / گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان / nowrozi.r@gmail.com
    Monireh / دانشجوی دکترا فلسفه تعلیم و تربیت.دانشگاه اصفهان / abedi.monir81@gmail.com
    Abstract: 
    The belief in intuitive knowledge provides a philosopher with a wide and deep insight. Allamah Tabatabai, by raising new and wider issues about this question, has gained a special position. According to him, intuitive knowledge is a basis and foundation for all sciences, without which people will have no access to any kind of knowledge. In his final analysis, he considers knowledge as restricted to intuitive knowledge, and regards acquired knowledge merely rational conventions. Such a belief will have deep effects on the different aspects of education including its features. Therefore, the present paper, in addition to exploring the philosophical aspect of intuitive knowledge, investigates its significances in education. The research method follows an analytical approach and its findings show the successive order of particular features in the education based on intuitive knowledge.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :ویژگی‌های تعلیم و تربیت مبتنی بر علم حضوری در نظر علامه طباطبایی
    Abstract: 
    اعتقاد به علم حضوری در فلسفه اسلامی به فیلسوف وسعت دید و عمق نظر بیشتری می بخشد. در این میان، علامه طباطبایی با طرح مسائل جدید و گسترده پیرامون این مسئله، جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده است. از نظر وی، علم حضوری، پایه و اساس همه‌ی علوم است و بدون آن، انسان ها فاقد هر گونه دانشی خواهند بود. وی، در تحلیل نهایی، علم را منحصر به نوع حضوری دانسته، علوم حصولی را صرفاً اعتباراتی عقلی می نامد. این برخورد، تأثیرات عمیقی بر جنبه های گوناگون تعلیم و تربیت، از جمله ویژگی های آن خواهد داشت. از این رو، در این مقاله، ضمن کاوش در بحث فلسفی علم حضوری، دلالت های آن در تعلیم و تربیت بررسی شده است. روش تحقیق، شیوه‌ی تحلیلی است و نتایج آن ترتب ویژگی های خاصی را بر آموزش و پرورش مبتنی بر علم حضوری نشان می دهد.
    References: 
    • ابراهيم‌زاده، عيسي، فلسفة‌ تربيت،تهران، دانشگاه پيام نور، 1372.
    • دلشاد‌تهراني، مصطفي، سيري در تربيت اسلامي، تهران، دريا، 1382.
    • شانظري، جعفر، تأملي بر ارزش معلومات از نظر علامه طباطبايي، قاسم‌رضا آدرياني، فصلنامة پژوهش‌هاي فلسفي - كلامي، سال هفتم، 1384، شمارة اول، ص 60- 87.
    • شريعتمداري، علي، تعليم و تربيت اسلامي، تهران، نهضت زنان مسلمان، 1360.
    • شريعتمداري، علي، اصول و فلسفة تعليم و تربيت، تهران، اميركبير، 1380.
    • شريف‌زاده، بهمن، مناط ارزش ادراكات از منظر شهيد مطهري و علامه طباطبايي، فصلنامة قبسات، سال نهم، 1382-1383، شمارة0 و 31، ص 101 – 118.
    • شكوهي، غلام‌حسين، مباني و اصول آموزش و پرورش، مشهد، آستان قدس رضوي، 1385.
    • صناعي، محمود، تربيت و آزادي، تهران، امير كبير، 1356.
    • طباطبايي، سيدمحمدحسين، اصول فلسفه و روش رئاليسم، ج 1، تهران، صدرا، 1385، ج 1؛ 1379، ج 2.
    • ـــــ ، اسلام و انسان معاصر، قم، دفتر انتشارات اسلامي،1382.
    • ـــــ ، الميزان، ترجمة سيدمحمدباقر موسوي همداني، قم، دفتر انتشارات اسلامي جامعة مدرسين حوزة علميه، 1386.
    • ـــــ ، نهاية‌الحكمه، ترجمه‌ٔ مهدي تدين، تهران، مركز نشر دانشگاهي 1370.
    • ـــــ ، وحي يا شعور مرموز؟، مقدمه و پاورقي ناصر مكارم شيرازي، قم، دارالفكر، بي‌تا.
    • ـــــ ، آغاز فلسفه، ترجمه و توضيح محمدعلي گرامي، قم، طباطبايي، 1401.
    • علم‌الهدي، جميله، مباني تربيت اسلامي و برنامه‌ريزي درسي براساس فلسفة صدرا، تهران، دانشگاه امام صادق، 1384.
    • فائضي، علي، تربيت، روش‌ها و اخلاق اسلامي، تهران، طراحان نشر، 1378.
    • فعالي، محمد‌تقي، «علم حضوري و علم حصولي»، ذهن، ش 2، بخش مقالات پايگاه حوزه ص 85-45، 1379..www.hawzah.net
    • ميلر، جان، نظريه‌هاي برنامة درسي، ترجمة محمود مهرمحمدي، تهران، سمت، 1379.
    • كريمي، عبدالعظيم، تربيت چه چيز نيست؟ (چگونه تربيت نكنيم؟)،تهران، مؤسسة‌ فرهنگي منادي تربيت، 1384.
    • گلاور، جان و برونينگ، راجر، روا‌‌‌‌‌ن‌شناسي تربيتي: اصول و كاربرد آن، ترجمة‌ علي‌نقي خرازي، تهران، مركز نشر دانشگاهي، 1375.
    • مصباح، محمدتقي، آموزش فلسفه، ج1، تهران، سازمان تبليغات اسلامي، 1366.
    • مطهري، مرتضي، فطرت، قم، صدرا، 1376.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Norozi, Reza ali, , Monireh.(2025) The Features of Education Based on Intuitive Knowledge According to Allamah Tabatabaii. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 3(1), 27-52

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Reza ali Norozi; Monireh ."The Features of Education Based on Intuitive Knowledge According to Allamah Tabatabaii". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 3, 1, 2025, 27-52

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Norozi, R, , M.(2025) 'The Features of Education Based on Intuitive Knowledge According to Allamah Tabatabaii', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 3(1), pp. 27-52

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Norozi, R, , M. The Features of Education Based on Intuitive Knowledge According to Allamah Tabatabaii. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2025; 3(1): 27-52