TY - JOUR ID - 45 TI - ویژگی‌های تعلیم و تربیت مبتنی بر علم حضوری در نظر علامه طباطبایی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 7 LA - fa SN - x434-8002 AU - Reza ali, Norozi AD - گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان AU - Monireh, AD - دانشجوی دکتری - فلسفه تعلیم و تربیت.دانشگاه اصفهان Y1 - 2011 PY - 2011 VL - 3 IS - 1 SP - 27EP - 52علم حضوری ,علامه طباطبایی ,تعلیم ‌و ‌تربیت. ,DO - AB - اعتقاد به علم حضوری در فلسفه اسلامی به فیلسوف وسعت دید و عمق نظر بیشتری می بخشد. در این میان، علامه طباطبایی با طرح مسائل جدید و گسترده پیرامون این مسئله، جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده است. از نظر وی، علم حضوری، پایه و اساس همه‌ی علوم است و بدون آن، انسان ها فاقد هر گونه دانشی خواهند بود. وی، در تحلیل نهایی، علم را منحصر به نوع حضوری دانسته، علوم حصولی را صرفاً اعتباراتی عقلی می نامد. این برخورد، تأثیرات عمیقی بر جنبه های گوناگون تعلیم و تربیت، از جمله ویژگی های آن خواهد داشت. از این رو، در این مقاله، ضمن کاوش در بحث فلسفی علم حضوری، دلالت های آن در تعلیم و تربیت بررسی شده است. روش تحقیق، شیوه‌ی تحلیلی است و نتایج آن ترتب ویژگی های خاصی را بر آموزش و پرورش مبتنی بر علم حضوری نشان می دهد. UR - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/45 L1 - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/2504.pdf ER -