Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, Volume 13, Issue 2, No 26, Year 2025 , Pages 81-96

    An Analysis of Dimensions, Components and Constructive Indicators of Religious Education; According to the Fundamental Reform Document of Education (FRDE) in Iran

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Seyedeh Mansoureh Mousavi / PhD Student, Department of Psychology and Educational Sciences, Central Tehran Branchm Islamic Azad University / hadadmos2468@gmail.com
    Fahimeh Ansarian / Assistant Professor, Department of Educational Sciences (Philosophy of Education), Central Tehran Branch, Islamic Azad University
    ✍️ Masoumeh samadi / Associate Professor, Department of Educational Sciences, Institute of Education Studies, Tehran / fsamadi30@yahoo.com
    Lotfollah Abbasi Sarvak / Assistant Professor, Department of Educational Management, Higher Education, Central Tehran Branch, Tehran Islamic Azad University
    Abstract: 
    This paper seeks to study the dimensions, components and constructive indicators of religious education based on the Fundamental Reform Document of Education (FRDE) in Iran. The analytical method used in this research includes the following items: analysis, synthesis, discovery of relationships, discovery of conceptual network, discovery of relationship between different concepts and recognition of relationships and networks. The statistical population of this research is the Fundamental Reform Document of Education (FRDE), the theoretical foundations of fundamental change and authoritative religious sources and articles. The findings of this study include the 4 dimensions of religious education and 10 components of religious education and 44 main indicators of religious education that are presented in the Fundamental Reform Document of Education (FRDE). Therefore, it can be said that this document in the field of religious education is in line with credible religious sources and the opinion of religious education experts. This document also has a comprehensive approach to religious education and can be the main foundation of all educational fields. Given the importance of the role of religious education, this paper is useful for decision makers to achieve the goals of this document
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :تحلیل ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌های سازنده عرصه تربیت دینی؛ براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
    Abstract: 
    هدف این پژوهش، تحلیل ابعاد، مؤلفه ها و شاخص های سازنده عرصه‌ی تربیت دینی، براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می باشد. روش های مورد استفاده در این پژوهش عبارت بود از: روش تحلیلی که شامل تجزیه، ترکیب، کشف روابط و کشف شبکه مفهومی ، جست وجوی ارتباط میان مفاهیم مختلف و بازشناسی روابط و شبکه ها بود. یافته های پژوهش در قالب پاسخ به سؤال تحلیل ابعاد و مؤلفه های تربیت دینی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش انجام شد. جامعه‌ی آماری این پژوهش، سند تحول بنیادین، مبانی نظری تحول بنیادین و منابع و مقالات معتبر دینی است. یافته های این پژوهش شامل ابعاد 4 گانه تربیت دینی و 10 مؤلفه تربیت دینی و 44 شاخص اصلی تربیت دینی است که در سند تحول بنیادین مطرح گردیده اند از این رو می توان گفت: سند تحول بنیادین در عرصه‌ی تربیت دینی، با منابع معتبر دینی و با نظر صاحب نظران تربیت دینی همسو بوده و نگاه سند به تربیت دینی جامع بوده و زیربنای اصلی تمامی ساحت های تربیتی می باشد. با توجه به اهمیت نقش تربیت دینی مطالعه مذکور برای تصمیم گیرندگان برای دستیابی به اهداف سند تحول بنیادین کاربرد دارد.
    References: 
    • اقدامی، یدالله، محمدرضا شرفی، افضل‌السادات حسینی و نرگس سجادیه، 1399، «تبیین الگوی رویکرد معنوی به تربیت دینی در دوره دوم کودکی (مبتنی بر معرفت‌شناسی از منظر علامه طباطبائی)»، تربیت اسلامی، ش37، ص53-80.
    • اندیشه، هاشم، احمد عابدی و حسين شریف عسگری، ۱۳۹۹، «کارکردهای شناختی تربیت دینی در هستی»، پژوهشنامه معارف قرآنی، ش43، ص39-64.
    • باهنر، ناصر، 1387، آموزش مفاهیم دینی همگام با رشد، تهران، سازمان تبلیغات اسلامی.
    • بهروزی امین، زهرا، لطف‌الله عباسی سروک، معصومه صمدی و حميدرضا رضا‌زاده بهادران، 1400، «تبیین تحلیلی مشارکت از منظر زیر نظام راهبری و مدیریت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش»، اندیشه‌های نوین تربیتی، ش62، ص189-219.
    • بیجنوند، فرامرز و خسرو باقری ، 1321، «تبیین مؤلفه‌ها و مصادیق عبودیت از منظر نهج‌البلاغه»، اولین همایش نهج‌البلاغه و علوم انسانی، همدان، دانشگاه بوعلی سینا.
    • پورخزایی، علی، 1398، «بایسته‌های تربیت دینی مدارس ازدیدگاه شهید مطهری»، اولین همایش ملی مدرسه فردا، اردبیل.
    • ترکاشوند، سينا، سوسن كشاورز، اكبر صالحی و محمدحسن ميرزامحمدي، 1398، «ارائه الگوي نظري عدالت تربيتي در نظام تعليم و تربيت رسمي و عمومي بر اساس مباني معرفت‌شناختي عدالت فارابي»، مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي، ش9، ص7-34.
    • جعفری، مجید و ابوالقاسم یعقوبی، 1397، «تبیین تربیت دینی نسل نوجوان»، هشتمین همایش علمی و پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی.
    • داودی، محمد، 1393، تأملی در معنای تربیت دینی و نسبت آن با مفاهیم نزدیک، تهران. راسخون.
    • دلبری، سيد محمد، عباس مصلایی‌پور و حسن عباسملکی، 1393، «الگوی اهداف تربیت دینی مبتنی بر آموزه‌های قرآن کریم»، نوآوری‌های آموزشی، ش50، ص7-30.
    • دلشاد تهرانی، مصطفی، 1381، سیری در تربیت اسلامی، تهران، مؤسسه نشر و تحقیقات ذکر.
    • رضایی داودی، علیرضا و ابراهيم آرمند، 1397، «نگاهی به ارتباط نهاد دین با نهاد آموزش و پرورش با تأکید بر تربیت دینی در سند تحول بنیادین»، کنفرانس ملی پژوهش های حرفه ای در روانشناسی و مشاوره با رویکرد دستاورهای نوین در علوم تربیتی و رفتاری «از نگاه معلم»، میناب. https://civilica.com/doc/1020208
    • سبحانی¬نژاد، مهدی، نجمه احمدآبادی، آزاد محمدی و فاطمه اشرفی، 1393، «تبیین ماهیت، ابعاد و مؤلفه‌های علم تربیت دینی»، مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، ش58، ص39-56.
    • شجاعی زند، علیرضا، 1398، «از دین‌سازی عقل تا دین‌سازی علم»، راهبرد فرهنگ، ش46، ص7-40.
    • شرفی، محمود و زينت شرفی، 1392، «تحلیل و مقایسه نیازهای تربیت دینی دانش‌آموزان دوره متوسطه در ابعاد شناختی، عاطفی و عملکردی»، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، ش16، ص119-139.
    • شکری نصرت آباد، احترام و اسدالله خدیوی، 1398، «آشنایی با شاخصه‌ها و ویژگی‌های تعلیم و تربیت اسلامی و بهره‌گیری از آن‌ها برای آموزش کودکان دبستان»، پژوهش و مطالعات اسلامی، ش31، ص1-20.
    • صمدیان، زهره، 1393، «ضرورت تربیت دینی در برنامه درس دوره متوسطه تحصیلی»، نخستین همایش ملی علوم تربیتی و روان‌شناسی، مرودشت.
    • عجم، علی¬اکبر و محمود سعیدی¬رضوانی، ۱۳۹۲، «چالش در اهداف تربیت دینی (شناخت، عاطفه و عملکرد)»، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، ش17، ص49-70.
    • فاتحی ابراهیم‌آباد، ابوالفضل، رضا شمس‌آبادی و طاها درخشانفر، 1394، «تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش»، دومین کنفرانس بین‌المللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی.
    • ماهروبختیاری، حجت‌الله، محمدمهدي رشیدی و معصومه علی‌محمدی، 1397، «مؤلفه‌ها و شاخص‌هاي تربيت اسلامي از نظر قرآن كريم»، معرفت، ش254، ص23-33.
    • مبانی نظری سند تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران، 1390، شورای عالی آموزش و پرورش.
    • مهدی‌زاده، سید محمد، 1379، «مطالعات فرهنگی، رهیافتی انتقادی به فرهنگ و جامعه نو»، رسانه، ش41، ص22-35.
    • میرزابیگی، شمس‌الله و يدالله خرم‌آبادی، 1394، «بررسی رویکردهای دینی، قرآنی در سند تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت ایران»، همایش بین‌المللی مدیریت.
    • نیرومند، زینب، علي محبی و نجمه وکیلی، 1399، «بررسی اهداف تربیت دینی نوجوانان با رویکرد نشاط‌آوری»، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، ش49، ص155-179.
    • Broberg, Maximilian, 2017, ''The use of teaching materials in religious education in Sweden: a quantitative analysis of Swedish religious education teachers’ reported use of teaching materials in RE classrooms'', British Journal of Religious Education, P.45-55.
    • Estrada, C.A.M., Lomboy, M.F.T.C., Gregorio, E.R.et al, 2019, Religious education can contribute to adolescent mental health in school settings, In J Ment Health Syst 13, 28
    • Cumper, P, 2016, Religious education in Europe in the twenty-first century.In Law, religious freedoms and education in Europe, Routledge, p.233-254.
    • Saroglou, Vassilis; Clobert, Magali; Cohen, Adam; and more, 2020, ''Believing, Bonding, Behaving, and Belonging: The Cognitive, Emotional, Moral, and Social Dimensions of Religiousness across Cultures'', Sage pub journals.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mousavi , Seyedeh Mansoureh , Ansarian , Fahimeh, samadi, Masoumeh, Abbasi Sarvak , Lotfollah.(2025) An Analysis of Dimensions, Components and Constructive Indicators of Religious Education; According to the Fundamental Reform Document of Education (FRDE) in Iran. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 13(2), 81-96

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Seyedeh Mansoureh Mousavi ; Fahimeh Ansarian ; Masoumeh samadi; Lotfollah Abbasi Sarvak ."An Analysis of Dimensions, Components and Constructive Indicators of Religious Education; According to the Fundamental Reform Document of Education (FRDE) in Iran". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 13, 2, 2025, 81-96

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mousavi , S, Ansarian , F, samadi, M, Abbasi Sarvak , L.(2025) 'An Analysis of Dimensions, Components and Constructive Indicators of Religious Education; According to the Fundamental Reform Document of Education (FRDE) in Iran', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 13(2), pp. 81-96

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mousavi , S, Ansarian , F, samadi, M, Abbasi Sarvak , L. An Analysis of Dimensions, Components and Constructive Indicators of Religious Education; According to the Fundamental Reform Document of Education (FRDE) in Iran. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2025; 13(2): 81-96