Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, Volume 12, Issue 2, No 24, Year 2024 , Pages 99-112

    جایگاه فروع دین در کتاب‌های درسی دوره‌ی متوسطه‌ی اول

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    Writers:
    Sirous Mahmuodi / Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Payam Noor University, Tehran / mahmoudi.s@pnu.ac.ir
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :جایگاه فروع دین در کتاب‌های درسی دوره‌ی متوسطه‌ی اول
    Abstract: 
    پژوهش حاضر با هدف بررسی جایگاه فروع دین در کتاب های درسی دورة متوسطة اول انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تحلیل محتواست. جامعة آماری پژوهش شامل کلیة کتاب های درسی دورة متوسطة اول می باشد که با روش نمونه گیری هدفمند چهار عنوان کتاب (پیام های آسمان، مطالعات اجتماعی، فارسی و آمادگی دفاعی) با دوازده جلد در نمونه قرار گرفت. ابزار اندازه گیری چک لیست تحلیل محتوای محقق ساخته بوده که روایی آن مورد تأیید کارشناسان بوده و پایایی آن با روش ویلیام اسکات، 92 درصد محاسبه شده است و شیوة پردازش داده ها بر اساس روش آنتروپی شانون بوده است. مهم ترین یافته های پژوهش بیانگر این است که در کتاب های درسی دورة متوسطة اول به ترتیب به فرایض نماز، تولی، جهاد و تبری با ضریب اهمیت 174/0، 166/0، 149/0، 148/0 بیشترین توجه، و به فرایض نهی از منکر، روزه، امر به معروف، زکات، خمس و حج به ترتیب با ضریب اهمیت 055/0، 074/0، 067/0، 062/0، 035/0، 067/0 توجه بسیار کمی مبذول شده است. در مجموع، یافته های پژوهش بیانگر این است که در کتاب های درسی دورة متوسطة اول به طور متعادل و متوازن به فرایض فروع دین توجه نشده است.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mahmuodi, Sirous.(2024) جایگاه فروع دین در کتاب‌های درسی دوره‌ی متوسطه‌ی اول. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 12(2), 99-112

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Sirous Mahmuodi."جایگاه فروع دین در کتاب‌های درسی دوره‌ی متوسطه‌ی اول". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 12, 2, 2024, 99-112

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mahmuodi, S.(2024) 'جایگاه فروع دین در کتاب‌های درسی دوره‌ی متوسطه‌ی اول', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 12(2), pp. 99-112

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mahmuodi, S. جایگاه فروع دین در کتاب‌های درسی دوره‌ی متوسطه‌ی اول. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2024; 12(2): 99-112