@article { author = {Mahmuodi, Sirous}, title = {جایگاه فروع دین در کتاب‌های درسی دوره‌ی متوسطه‌ی اول}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 24، پاییز و زمستان 1399}, volume = {12}, number = {2}, pages = {99-112}, year = {2021}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {}, abstract = {The aim of this study was to investigate the position of the branches of religion in the textbooks of junior schools. The research method is descriptive and content analysis has been used. The statistical population of the study includes all textbooks of junior schools selected through purposeful sampling of four books (heavenly message, social studies, Persian literature and defense readiness) in twelve volumes. The instrument was a researcher-developed content analysis checklist. The validity of the checklist was confirmed by experts, and its reliability was estimated 92% using William Scott method. The data processing method was based on Shannon entropy method. The most important findings of the research indicate that in the textbooks of junior schools, the most attention is paid to prayers, Tawla (associating with Ahl al-Bayt friends), Jihad and Tabarra (disassociating from Ahl al-Bayt enemies) with a coefficient of importance of 0.174, 0.166, 0.149 and 0.148 respectively. Forbidding the evil, fasting, enjoining the good, Zakat, Khums and Hajj with the importance coefficients of 0.055, 0.074, 0.067, 0.062, 0.035, 0.067 respectively were given very little attention. The findings of the research indicate that generally in the textbooks of junior schools, the branches of religion have not received moderate and well-balanced attention}, keywords = {branches of religion, religious education, Textbooks, Content Analysis, }, title_fa = {جایگاه فروع دین در کتاب‌های درسی دوره‌ی متوسطه‌ی اول}, abstract_fa ={پژوهش حاضر با هدف بررسی جایگاه فروع دین در کتاب های درسی دوره‌ی متوسطه‌ی اول انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تحلیل محتواست. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل کلیه‌ی کتاب های درسی دوره‌ی متوسطه‌ی اول می باشد که با روش نمونه گیری هدفمند چهار عنوان کتاب (پیام های آسمان، مطالعات اجتماعی، فارسی و آمادگی دفاعی) با دوازده جلد در نمونه قرار گرفت. ابزار اندازه گیری چک لیست تحلیل محتوای محقق ساخته بوده که روایی آن مورد تأیید کارشناسان بوده و پایایی آن با روش ویلیام اسکات، 92 درصد محاسبه شده است و شیوه‌ی پردازش داده ها بر اساس روش آنتروپی شانون بوده است. مهم ترین یافته های پژوهش بیانگر این است که در کتاب های درسی دوره‌ی متوسطه‌ی اول به ترتیب به فرایض نماز، تولی، جهاد و تبری با ضریب اهمیت 174/0، 166/0، 149/0، 148/0 بیشترین توجه، و به فرایض نهی از منکر، روزه، امر به معروف، زکات، خمس و حج به ترتیب با ضریب اهمیت 055/0، 074/0، 067/0، 062/0، 035/0، 067/0 توجه بسیار کمی مبذول شده است. در مجموع، یافته های پژوهش بیانگر این است که در کتاب های درسی دوره‌ی متوسطه‌ی اول به طور متعادل و متوازن به فرایض فروع دین توجه نشده است.}, keywords_fa = {تحلیل محتوا ,تربیت دینی ,کتاب‌های درسی ,فروع دین ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/238}, eprint = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/6_11.pdf} }