TY - JOUR ID - 238 TI - جایگاه فروع دین در کتاب‌های درسی دوره‌ی متوسطه‌ی اول JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 7 LA - fa SN - x434-8002 AU - Sirous, Mahmuodi AD - استادیار - استاديار گروه علوم تربيتي، دانشگاه پيام نور، تهران، ايران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 12 IS - 2 SP - 99EP - 112تحلیل محتوا ,تربیت دینی ,کتاب‌های درسی ,فروع دین ,DO - AB - پژوهش حاضر با هدف بررسی جایگاه فروع دین در کتاب های درسی دورة متوسطة اول انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تحلیل محتواست. جامعة آماری پژوهش شامل کلیة کتاب های درسی دورة متوسطة اول می باشد که با روش نمونه گیری هدفمند چهار عنوان کتاب (پیام های آسمان، مطالعات اجتماعی، فارسی و آمادگی دفاعی) با دوازده جلد در نمونه قرار گرفت. ابزار اندازه گیری چک لیست تحلیل محتوای محقق ساخته بوده که روایی آن مورد تأیید کارشناسان بوده و پایایی آن با روش ویلیام اسکات، 92 درصد محاسبه شده است و شیوة پردازش داده ها بر اساس روش آنتروپی شانون بوده است. مهم ترین یافته های پژوهش بیانگر این است که در کتاب های درسی دورة متوسطة اول به ترتیب به فرایض نماز، تولی، جهاد و تبری با ضریب اهمیت 174/0، 166/0، 149/0، 148/0 بیشترین توجه، و به فرایض نهی از منکر، روزه، امر به معروف، زکات، خمس و حج به ترتیب با ضریب اهمیت 055/0، 074/0، 067/0، 062/0، 035/0، 067/0 توجه بسیار کمی مبذول شده است. در مجموع، یافته های پژوهش بیانگر این است که در کتاب های درسی دورة متوسطة اول به طور متعادل و متوازن به فرایض فروع دین توجه نشده است. UR - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/238 L1 - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/6_11.pdf ER -