Pages:
37-56
Receive Date: 2025/02/23
Accept Date: 2025/02/23
Abstract:
Training" and "education" are two key concepts in man's scientific and spiritual life which have always been mentioned together. The question that arises is, Are these two concepts alien to each other and are located next to one another haphazardly or they are interrelated? The present paper seeks to answer these kinds of questions through an analytical- documentary method. There are six kinds of relationship between these two concepts, among the soundest of which is the intermixing and interweaving relationship. Although education and purification come in the Quranic verses next to each other, we can infer from the way they are located together that there is an interwoven and inseparable relationship in their contents. Furthermore, although in the traditions the two concepts of training and education or education and purification do not come next to each other, the two concepts "science and scientist" have been used as one of the direct outcomes of extensive training alongside the manifestations of education and purification. When we study the traditions closely, we realize the inseparability and interrelation of education and training
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :رابطهی تعلیم و تربیت با تأکید بر دیدگاه اسلام
Abstract:
«تعلیم» و «تربیت» دو مفهوم کلیدی در حیات علمی و معنوی بشر است که پیوسته در کنار هم به کار رفته، و همراه هم هستند، اما آیا این دو مفهوم، دو مفهوم بیگانه از هم هستند که به صورت اتفاقی کنار هم قرار گرفته اند، یا باهم رابطه دارند؟هدف این مقاله، پاسخ به این دست سؤالات است که با روش تحلیلی ـ استنادی تدوین شده است. در این زمینه، شش نوع رابطه میان این دو مفهوم وجود دارد که از میان آنها، رابطه آمیختگی و درهم تنیدگی صائب تر است. در آیات قرآن، دو مفهوم تعلیم و تزکیه، هر چند در کنار هم ذکر شده اند، اما از نحوة همراهی آن دو، می توان رابطه در هم تنیده و غیرقابل تفکیک در محتوا برداشت کرد. در روایات نیز هر چند دو مفهوم تعلیم و تربیت یا تعلیم و تزکیه، در کنارهم به کار نرفته اند، اما دو مفهوم علم و عالم به عنوان ثمرات مستقیم تعلیم به طور گسترده در کنار جلوه های تربیت و تزکیه به کار رفته اند. از بررسی آنها، تفکیک ناپذیری و درهم تنیدگی تعلیم و تربیت قابل استفاده است.
References:
- اميني، ابراهيم، اسلام و تعليم و تربيت، تهران، انجمن اولياء و مربيان، 1372.
- بناري، علي همت، نگرشي بر تعامل فقه و تربيت با تأكيد بر نقش فقه بر تربيت، قم مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني، 1383.
- پژوهشكده حوزه و دانشگاه، درآمدي بر فلسفه تعليم و تربيت، تهران، سمت، 1372.
- حاجي دهآبادي، محمدعلي، درآمدي بر نظام تربيتي اسلام، قم، مركز جهاني علوم اسلامي، 1377.
- حجتي، سيدمحمدباقر، تعليم و تربيت اسلامي (بخش دوم: تعيم)، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي، 1358.
- خوانساري، محمد، شرح غررالحكم و دررالكلم، تهران، موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، 1373.
- داودي داودي محمد، نقش معلم در تربيت ديني، قم، پژوهشكده همكاري حوزه و دانشگاه، 1384.
- دوركيم، اميل، تربيت و جامعهشناسي، ترجمه علي محمد كاردان، تهران، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، 1376.
- سيف، علياكبر، روانشناسي پرورشي، تهران، آگاه، 1368.
- شريعتمداري، علي، رسالت تربيتي مراكز آموزشي، تهران، سمت، 1374.
- ـــــ ، اصول و فلسفه آموزش و پرورش، تهران، امير كبير، 1379.
- شكوهي، غلامحسين، مباني و اصول آموزش و پرورش، مشهد، مؤسسه انتشارات و چاپ آستان قدس رضوي، 1368.
- صادقي، محمد، الفرقان في تفسير القران باالقران و السنه، بيروت، مؤسسه الاعلمي للمطبوعات، 1397ق.
- صانعي، سيدمهدي، پژوهشي در تعليم و تربيت اسلامي، تهران، مشهد، سناباد، 1378.
- طباطبائي، سيدمحمدحسين، الميزان، ترجمه سيدمحمدباقر موسوي همداني، قم، دفتر انتشارات اسلامي، 1363.
- كريمي، عبدالعظيم، آموزش به مثابه پرورش، تهران، وزارت آموزش و پرورش، پژوهشكده تعليم و تربيت، 1381.
- كليني، محمدبن يعقوب، اصول كافي، تهران، دارالكتب الاسلاميه، 1365.
- مجلسي، محمدباقر، بحارالانوار فيمعرفة الائمه الاطهار، بيروت، دار احياء التراث العربي، 1403ق.
- محمدي، ري شهري محمد، ميزان الحكمه، قم، مركز الاعلام الاسلامي، 1370.
- مطهري، مرتضي، تعليم وتربيت در اسلام، تهران، صدرا، 1367.
- مكارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، تهران، دارالكتب الاسلاميه،1362.
- ميالاره گاستون، معني و حدود علوم تربيتي، ترجمه عليمحمد كاردان، تهران، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، 1375.
- نقيبزاده، عبدالحسين، نگاهي به فلسفه آموزش و پرورش، تهران، طهوري، 1368.
- هاشمي، سيد حسين، «رابطه تعليم و تربيت از منظر قرآن»، پژوهشهاي قرآني، شماره 61، بهار 1389.
- الهندي المتقي، كنزالعمال، بيروت، مؤسسه الرساله، 1409ق.
- هوشيار، محمدباقر، اصول آموزش و پرورش، تهران، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، 1327.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Ali.(2025) The Relationship between Training and Education with Emphasis on Islam's Viewpoint. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 3(2), 37-56
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ali ."The Relationship between Training and Education with Emphasis on Islam's Viewpoint". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 3, 2, 2025, 37-56
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, A.(2025) 'The Relationship between Training and Education with Emphasis on Islam's Viewpoint', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 3(2), pp. 37-56
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, A. The Relationship between Training and Education with Emphasis on Islam's Viewpoint. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2025; 3(2): 37-56