@article { author = {Hemmat Banari , Ali}, title = {رابطه‌ی تعلیم و تربیت با تأکید بر دیدگاه اسلام}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 6، پاییز و زمستان 1390}, volume = {3}, number = {2}, pages = {37-56}, year = {2012}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {}, abstract = {Training" and "education" are two key concepts in man's scientific and spiritual life which have always been mentioned together. The question that arises is, Are these two concepts alien to each other and are located next to one another haphazardly or they are interrelated? The present paper seeks to answer these kinds of questions through an analytical- documentary method. There are six kinds of relationship between these two concepts, among the soundest of which is the intermixing and interweaving relationship. Although education and purification come in the Quranic verses next to each other, we can infer from the way they are located together that there is an interwoven and inseparable relationship in their contents. Furthermore, although in the traditions the two concepts of training and education or education and purification do not come next to each other, the two concepts "science and scientist" have been used as one of the direct outcomes of extensive training alongside the manifestations of education and purification. When we study the traditions closely, we realize the inseparability and interrelation of education and training}, keywords = {training, education, educational system, }, title_fa = {رابطه‌ی تعلیم و تربیت با تأکید بر دیدگاه اسلام}, abstract_fa ={«تعلیم» و «تربیت» دو مفهوم کلیدی در حیات علمی و معنوی بشر است که پیوسته در کنار هم به کار رفته، و همراه هم هستند، اما آیا این دو مفهوم، دو مفهوم بیگانه از هم هستند که به صورت اتفاقی کنار هم قرار گرفته اند، یا باهم رابطه دارند؟هدف این مقاله، پاسخ به این دست سؤالات است که با روش تحلیلی ـ استنادی تدوین شده است. در این زمینه، شش نوع رابطه میان این دو مفهوم وجود دارد که از میان آنها، رابطه آمیختگی و درهم تنیدگی صائب تر است. در آیات قرآن، دو مفهوم تعلیم و تزکیه، هر چند در کنار هم ذکر شده اند، اما از نحوة همراهی آن دو، می توان رابطه در هم تنیده و غیرقابل تفکیک در محتوا برداشت کرد. در روایات نیز هر چند دو مفهوم تعلیم و تربیت یا تعلیم و تزکیه، در کنارهم به کار نرفته اند، اما دو مفهوم علم و عالم به عنوان ثمرات مستقیم تعلیم به طور گسترده در کنار جلوه های تربیت و تزکیه به کار رفته اند. از بررسی آنها، تفکیک ناپذیری و درهم تنیدگی تعلیم و تربیت قابل استفاده است.}, keywords_fa = {تعلیم، تربیت، آموزش و پرورش. ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/59}, eprint = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/2.pdf} }