Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, Volume 14, Issue 1, No 27, Year 2025 , Pages 45-56

    A Review of Allameh Misbah Yazdi's Perspective on the Concept of "Education"

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Abdolreza zarabi / Assistant Professor, Department of Educational Sciences, the Imam Khomeini Institute for Education and Research / zarabi@qabas.net
    Abstract: 
    The main purpose of this article is to explain and analyze the concept of education and some related words from the perspective of Allameh Misbah. Using the analytical-critical method and after offering a brief introduction on the views of some experts in the field of education, this article explains Allameh Misbah's views in this area. Western thinkers have looked at education without considering the element of innate nature and its basic role in the human existence, whereas the element of education has a fundamental place in the view of religion and religious thinkers. The conclusion is that, from his point of view, "education" has two general and specific meanings. The special meaning is specific to human beings, i.e. in addition to providing favorable conditions for growth, the ground for making correct choices must also be provided for man. Therefore, education, which provides the grounds and factors for the realization and flourishing of all human talents and his existential movement towards the desired goal, has been carefully planned
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بررسی و تحلیل دیدگاه علامه مصباح یزدی در زمینه مفهوم «تربیت»
    Abstract: 
    هدف اصلی این نوشتار تبیین و تحلیل مفهوم تربیت و واژگان همسوی آن از دیدگاه استاد مصباح(ره) است. در این مقاله با استفاده از روش «تحلیلی ـ انتقادی» پس از آشنایی اجمالی با دیدگاه برخی از صاحب نظران عرصه تعلیم و تربیت، دیدگاه استاد مصباح در این زمینه تبیین شده است. اندیشمندان غربی بدون توجه به عنصر فطرت و نقش اساسی آن در نهاد انسان به تربیت نگریسته اند، درحالی که در نگاه دین و اندیشمندان دینی، عنصر تربیت از جایگاه اساسی برخوردار است. نتیجه آنکه «تربیت» از منظر ایشان دارای دو معنای عام و خاص است. مفهوم خاص آن مختص انسان است که باید علاوه بر فراهم آوردن شرایط مساعد رشد، زمینه ای برای انتخاب صحیح او نیز فراهم شود. بنابراین تعلیم و تربیت فراهم کردن زمینه ها و عوامل برای به فعلیت رساندن و شکوفا کردن همه استعدادهای انسان و حرکت تکاملی او به سوی هدف مطلوب، به وسیله برنامه ای سنجیده و حساب شده است.
    References: 
    • ابن‌فارس، احمد، بي‌تا، معجم مقاييس اللغه، تحقيق عبدالسلام محمد‌هارون، قم، مکتب الاعلام اسلامي.
    • ابن‌منظور، محمد بن مکرم، 1384، لسان العرب، بيروت، مؤسسة الاعلمي للمطبوعات.
    • اعرافي و همکاران، 1372، درآمدي بر فلسفه تعليم و تربيت اسلامي (1)، تهران، سمت و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
    • باقري خسرو، ۱۳۸۵، نگاهي دوباره به تربيت اسلامي، چ سيزدهم، تهران، مدرسه.
    • دلشاد تهراني، مصطفي، ۱۳۸۰، سيري در تربيت اسلامي، چ چهارم، تهران، نشر و تحقيقات ذکر.
    • دهخدا، علي اکبر، 1377، لغت‌نامه دهخدا، به قلم گروهي از نويسندگان زيرنظر محمد معين و جعفر شهيدي، تهران، مؤسسه لغت‌نامه دهخدا، دانشگاه تهران.
    • راغب اصفهاني، حسين بن محمد، بي‌تا، مفردات الفاظ القرآن، بيروت، دارالقلم.
    • رفيعي، بهروز، 1379، آراي انديشمندان مسلمان در تعليم و تربيت و مباني آن، ج3، تهران، سمت.
    • زيباکلام و حيدري، 1384، مکتب فلسفي و تربيتي لندن (با بررسي آراء پيترز و هرست)، تفرش، دانشگاه تفرش (حفيظ).
    • شريعتمداري، علي، ۱۳۷۳، تعليم و تربيت اسلامي، چ نهم، تهران، اميرکبير.
    • فراهيدي، خليل‌بن احمد، بي‌تا، العين، قم، هجرت.
    • گروه نويسندگان، ۱۳۸۴، فلسفه تعليم و تربيت، چ هفتم، قم، دفتر همکاري حوزه و دانشگاه.
    • مصباح يزدي، محمدتقي، 1381، ولايت، تداوم رسالت، سخنراني در دفتر مقام معظم رهبري قم، سايت استاد مصباح يزدي.
    • ـــــ ، 1383، به‌سوي او، چ سوم، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1384، آفتاب ولايت، چ چهارم، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1391، سخنراني در «همايش ملي امام خميني و تعليم و تربيت اسلامي در دانشگاه قم»، سايت استاد مصباح.
    • ـــــ ، 1392، آيين پرواز، چ هفتم، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1395الف، راه و راهنماشناسي (مجموعه کتب آموزشي معارف قرآن 4 و 5)، چ دوم، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، 1395ب، نقش تقليد در زندگي انسان، چ هشتم، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • ـــــ ، بي‌تا، جزوه علوم تربيتي: مباحث مطرح شده در سمينار اسلامي‌سازي علوم انساني در دفتر همکاري حوزه و دانشگاه، قم، بي‌نا.
    • مصطفوي، حسن، بي‌تا، التحقيق في کلمات القرآن الکريم، چ سوم، بيروت، دارالکتب العلميه.
    • مطهري، مرتضي، 1386، تعليم و تربيت در اسلام، چ پنجاه و ششم، تهران، صدرا.
    • موسوي خميني، سيد روح‌الله، 1379، صحيفه امام: مجموعه آثار امام خميني، تهران، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    zarabi, Abdolreza.(2025) A Review of Allameh Misbah Yazdi's Perspective on the Concept of "Education". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 14(1), 45-56

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Abdolreza zarabi."A Review of Allameh Misbah Yazdi's Perspective on the Concept of "Education"". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 14, 1, 2025, 45-56

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    zarabi, A.(2025) 'A Review of Allameh Misbah Yazdi's Perspective on the Concept of "Education"', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 14(1), pp. 45-56

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    zarabi, A. A Review of Allameh Misbah Yazdi's Perspective on the Concept of "Education". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2025; 14(1): 45-56