Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, Volume 14, Issue 1, No 27, Year 2024 , Pages 45-56

    بررسی و تحلیل دیدگاه علامه مصباح یزدی در زمینه مفهوم «تربیت»

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Abdolreza zarabi / استادیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / zarabi@qabas.net
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بررسی و تحلیل دیدگاه علامه مصباح یزدی در زمینه مفهوم «تربیت»
    Abstract: 
    هدف اصلی این نوشتار تبیین و تحلیل مفهوم تربیت و واژگان همسوی آن از دیدگاه استاد مصباح(ره) است. در این مقاله با استفاده از روش «تحلیلی ـ انتقادی» پس از آشنایی اجمالی با دیدگاه برخی از صاحب نظران عرصه تعلیم و تربیت، دیدگاه استاد مصباح در این زمینه تبیین شده است. اندیشمندان غربی بدون توجه به عنصر فطرت و نقش اساسی آن در نهاد انسان به تربیت نگریسته اند، درحالی که در نگاه دین و اندیشمندان دینی، عنصر تربیت از جایگاه اساسی برخوردار است. نتیجه آنکه «تربیت» از منظر ایشان دارای دو معنای عام و خاص است. مفهوم خاص آن مختص انسان است که باید علاوه بر فراهم آوردن شرایط مساعد رشد، زمینه ای برای انتخاب صحیح او نیز فراهم شود. بنابراین تعلیم و تربیت فراهم کردن زمینه ها و عوامل برای به فعلیت رساندن و شکوفا کردن همه استعدادهای انسان و حرکت تکاملی او به سوی هدف مطلوب، به وسیله برنامه ای سنجیده و حساب شده است.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    zarabi, Abdolreza.(2024) بررسی و تحلیل دیدگاه علامه مصباح یزدی در زمینه مفهوم «تربیت». Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 14(1), 45-56

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Abdolreza zarabi."بررسی و تحلیل دیدگاه علامه مصباح یزدی در زمینه مفهوم «تربیت»". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 14, 1, 2024, 45-56

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    zarabi, A.(2024) 'بررسی و تحلیل دیدگاه علامه مصباح یزدی در زمینه مفهوم «تربیت»', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 14(1), pp. 45-56

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    zarabi, A. بررسی و تحلیل دیدگاه علامه مصباح یزدی در زمینه مفهوم «تربیت». Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2024; 14(1): 45-56