Writers:
Saeid / Professor at the Department of the Philosophy of Islamic Education, Allameh Tabatabai University /
beheshti@atu.ac.ir Ali / Professor at the Department of Statistics and Research Methods, Allameh Tabatabai University /
Delavarali@yahoo.com
Pages:
23-40
Receive Date: 2025/02/23
Accept Date: 2025/02/23
Abstract:
The main purpose of the present study is to develop a model of children's religious education (practical dimension or branches) based on Ibn Sīnā's educational thoughts. According to Ibn Sīnā, religious education is the manifestation of wisdom, mercy and great blessing of God. In other words, religious education is the cultivation of the spiritual dimension and the establishment of a relationship with God. The "purpose" of religious education is familiarity with the acts of worship. From Ibn Sīnā's view point, the ultimate goal of religious education is to achieve proximity to God. Religious education can be provided in marriage and environment. The principles of religious education include familiarity with the acts of worship and the principle of moderation. Regarding the methods, preparation, role modeling and familiarity with religious places are the issues that can be discussed. Ibn Sīnā believes that the content of religious education includes content of worship and familiarity with prayer and supplication. Based on what he believes, the factors of religious education include family, school and friends, and the obstacles consist of polytheism in worship and vile traits. In this way, the comprehensive model of religious education is developed
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :تدوین الگوی جامع تربیت دینی کودک بر اساس اندیشۀ تربیتی ابنسینا
Abstract:
هدف کلی تحقیق حاضر، تدوین الگوی تربیت دینی کودک (بعد عملی یا فروعات) بر اساس اندیشهی تربیتی ابنسیناست. از نظر ابنسینا، تربیت دینی تجلی حکمت، رحمت و نعمت عظیم خداوندی است. به بیانی دیگر، تربیت دینی پرورش بعد معنوی و ایجاد رابطه با خداوند است. «هدف» تربیت دینی آشنایی با اعمال عبادی است. هدف غایی آن از نظر ابنسینا، رسیدن به قرب حق اول، معرفی گردید. زمینههای تربیت دینی، ازدواج و محیط میباشند. اصول تربیت دینی نیز شامل آشنایی با اعمال عبادی و اصل اعتدال است. در زمینهی روشها، روش آمادهسازی، الگوپذیری و آشنایی با اماکن مذهبی قابل بحث است. محتوای تربیت دینی را ابنسینا مشتمل بر محتوای عبادی و آشنایی با نماز و دعا کردن میداند. بر اساس بیانات بوعلی، عوامل تربیت دینی شامل خانواده، مدرسه و دوستان است و موانع عبارتاند از شرک در عبادت و صفات رذیله. در نهایت نیز الگوی جامع تربیت دینی تدوین میگردد.
References:
- آريا، امير، 1391، معرفي آراء روانشناسي و تربيتي ابوعلي سينا با مختصر افکارش، پاياننامه کارشناسي ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسي و علوم تربيتي.
- ابنسينا، ابوعلي، 1315، روانشناسي شفا، ترجمه اکبر ابردانا سرشت، تهران، سروش.
- ـــــ ، 1332، اشارات و تنبيهات، ترجمه احسان يارشاطر، تهران، انجمن آثار ملي ايران.
- ـــــ ، 1347، تدابير المنازل والسياسات الاهليه، ترجمه جعفر نقدي، بغداد، مجله المرشد.
- ـــــ ، 1360، رسايل ابنسينا، ترجمه ضياالدين دري، تهران، کتابخانه مرکزي.
- ـــــ ، 1367، اشارات و تنبيهات، ترجمه حسن ملکشاهي، تهران، سروش.
- ـــــ ، 1377- الف، النفس من کتاب شفا، ترجمه حسن حسنزاده آملي، قم، مکتب الاعلام الاسلامي.
- ـــــ ، 1377- ب، الهيات نجات، ترجمه يحيي يثربي، تهران، فکر روز.
- ـــــ ، 1383، الهيات دانشنامه علايي، تهران، فکر روز.
- ـــــ ، 1391، رساله الصلاه، ترجمه حسن ممدوحي، قم، بيدار.
- ـــــ ، 1913، ابنسينا و تدبير منزل، ترجمه و نگارش محمد نجمي زنجاني، تهران، کتابخانه مجلس شوراي اسلامي.
- ـــــ ، 1998، رساله في البر والاثم، المذهب التربوي عند ابنسينا، عبدالامير شمسالدين، بيروت، الشرکة العالميه الکتاب.
- ـــــ ، 1400، رسائل الشيخ بوعلي سينا، رساله في السعاده، قم، بيدار.
- ـــــ ، بيتا، عيون الحكمه، مندرج در رسائل ابنسينا، قم، بيدار.
- احمدي، احمد، 1384، اصول و روشهاي تربيت در اسلام، اصفهان، دانشگاه اصفهان.
- اعرافي، عليرضا، 1394، آراي دانشمندان مسلمان بهويژه ابنسينا در تعليم و تربيت اسلامي، تهران، سمت.
- ايمان، محمدتقي؛ کلاته ساداتي، احمد، 1392، روششناسي تحقيقات کيفي، قم، حوزه و دانشگاه.
- پورطولمي، منيرالسادات؛ احمدي، فهيمه، 1388، «آسيبشناسي عبادات از نظر قرآن و حديث»، فدک، ش 1، ص11-27.
- دانا رمضاني، سميه، 1391، بررسي تطبيقي آموزههاي تربيتي دانشمندان مسلمان؛ ابنسينا، خواجه نصير الدين طوسي و ابن خلدون، تهران، دانشگاه علامه طباطبايي.
- داودي، محمد، 1383، سيره تربيتي پيامبر اسلام، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
- دلشاد تهراني، مصطفي، 1393، سيري در تربيت اسلامي، تهران، دريا.
- زيبا کلام مفرد، فاطمه، 1380، تعليم و تربيت در فلسفه ابنسينا و مقايسه آن با فلسفه اثباتگرايي و عملگرايي، دانشگاه تهران، روانشناسي علوم تربيتي.
- ساروخاني، باقر، 1378، روشهاي تحقبق در علوم اجتماعي، اصول و مباني، تهران، پژوهشگاه علوم انساني.
- شجاري، مرتضي، 1390، «سعادت و رابطۀ آن با معرفت و عبادت از ديدگاه ابنسينا»، پژوهشهاي فلسفي دانشگاه تبريز، ش8.
- عزيزي اراکي، عباس، 1379، جامع آيات و احاديث موضوعي نماز، قم، نبوغ.
- غفاري، حسين، 1391، «جايگاه فلسفه دين در سنت فلسفه اسلامي به روايت ابنسينا»، پژوهشنامه فلسفه دين، سال دهم، ش2.
- نورانينژاد، حميد، 1393، فن تدابير المنازل به روايت ابنسينا، چ هشتم، مجموعه مقالات همايش بينالمللي ابنسينا.
- نوروزي، رضاعلي؛ بختيار نصرآبادي، حسنعلي؛ شاهي، محمد، 1390، تبيين تربيت اخلاقي از منظر ابنسينا، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربيتي و روانشناسي.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Heidari, Nahid, , Saeid, , Ali, , Mohsen.(2025) Developing a Comprehensive Model of Children's Religious Education according to Ibn Sīnā's Educational Thoughts. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 12(2), 23-40
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Nahid Heidari; Saeid ; Ali ; Mohsen ."Developing a Comprehensive Model of Children's Religious Education according to Ibn Sīnā's Educational Thoughts". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 12, 2, 2025, 23-40
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Heidari, N, , S, , A, , M.(2025) 'Developing a Comprehensive Model of Children's Religious Education according to Ibn Sīnā's Educational Thoughts', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 12(2), pp. 23-40
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Heidari, N, , S, , A, , M. Developing a Comprehensive Model of Children's Religious Education according to Ibn Sīnā's Educational Thoughts. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2025; 12(2): 23-40