@article { author = {Heidari, Nahid and , Saeid and , Ali and , Mohsen}, title = {تدوین الگوی جامع تربیت دینی کودک بر اساس اندیشۀ تربیتی ابن‌سینا}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 24، پاییز و زمستان 1399}, volume = {12}, number = {2}, pages = {23-40}, year = {2021}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {}, abstract = {The main purpose of the present study is to develop a model of children's religious education (practical dimension or branches) based on Ibn Sīnā's educational thoughts. According to Ibn Sīnā, religious education is the manifestation of wisdom, mercy and great blessing of God. In other words, religious education is the cultivation of the spiritual dimension and the establishment of a relationship with God. The "purpose" of religious education is familiarity with the acts of worship. From Ibn Sīnā's view point, the ultimate goal of religious education is to achieve proximity to God. Religious education can be provided in marriage and environment. The principles of religious education include familiarity with the acts of worship and the principle of moderation. Regarding the methods, preparation, role modeling and familiarity with religious places are the issues that can be discussed. Ibn Sīnā believes that the content of religious education includes content of worship and familiarity with prayer and supplication. Based on what he believes, the factors of religious education include family, school and friends, and the obstacles consist of polytheism in worship and vile traits. In this way, the comprehensive model of religious education is developed}, keywords = {religious education, child, Ibn Sina, }, title_fa = {تدوین الگوی جامع تربیت دینی کودک بر اساس اندیشۀ تربیتی ابن‌سینا}, abstract_fa ={هدف کلی تحقیق حاضر، تدوین الگوی تربیت دینی کودک (بعد عملی یا فروعات) بر اساس اندیشه‌ی تربیتی ابن‌سیناست. از نظر ابن‌سینا، تربیت دینی تجلی حکمت، رحمت و نعمت عظیم خداوندی است. به بیانی دیگر، تربیت دینی پرورش بعد معنوی و ایجاد رابطه با خداوند است. «هدف» تربیت دینی آشنایی با اعمال عبادی است. هدف غایی آن از نظر ابن‌سینا، رسیدن به قرب حق اول، معرفی گردید. زمینه‌های تربیت دینی، ازدواج و محیط می‌باشند. اصول تربیت دینی نیز شامل آشنایی با اعمال عبادی و اصل اعتدال است. در زمینه‌ی روش‌ها، روش آماده‌سازی، الگوپذیری و آشنایی با اماکن مذهبی قابل بحث است. محتوای تربیت دینی را ابن‌سینا مشتمل بر محتوای عبادی و آشنایی با نماز و دعا کردن می‌داند. بر اساس بیانات بوعلی، عوامل تربیت دینی شامل خانواده، مدرسه و دوستان است و موانع عبارت‌اند از شرک در عبادت و صفات رذیله. در نهایت نیز الگوی جامع تربیت دینی تدوین می‌گردد.}, keywords_fa = {کودک ,ابن‌سینا ,تربیت دینی ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/234}, eprint = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/2_14.pdf} }