Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, Volume 11, Issue 2, No 22, Year 2025 , Pages 79-104

    The Educational Model of Hajj Verses Based on Al-Mizan Commentary

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Mohsen / Assistant Professor, Hadith Group, Al-Mustafa International University, Qom, Iran / mohsenkhoshfar@yahoo.com
    ✍️ Mina sadat Hoseini / Level four theology student of comparative interpretation, Fatemeh Al-Zahra Higher Education Institute Isfahan / ms.hoseini89@yahoo.com
    Akram / Level four theology Student of comparative interpretation, Fatemeh Al-Zahra Higher Education Institute Esfahan / ms.hoseini89@yahoo.com
    Abstract: 
    The Qur'an is suited to the existential structure of man and includes educational programs for the guidance and exaltation of human beings. In Quranic-educational research, various propositions such as fundamentals, principles, methods, goals, etc. are extracted from Quranic verses. In order to make the best use of these researches, it is necessary to provide a model and explain the relationship between educational propositions and this model in order to provide the ground for their application. Since the rituals of Hajj are a compact program of humanization, this research tries to achieve the educational model of Hajj verses; Using the descriptive-analytical method, after quoting the verses of Hajj, a model has been developed based on Al-Mizan commentary, which is the richest Shiite interpretation. This model is documented in the educational propositions derived from the verses of Hajj. Some educational topics include "fundamentals" such as purity and free will, "principles" such as pragmatism and unity-seeking, "methods" such as facilitation and allegory, "factors" such as prayer and security, "barriers" such as polytheism and causing despair, and "results" such as hope and pure life. As a result, the relevance of these findings is clarified in four models including the relationship between "fundamentals, principles and goals" and the relationship between "educator, student, results, factors and methods".
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :الگوی تربیتی آیات حج با تکیه بر تفسیر المیزان
    Abstract: 
    قرآن، مناسب با ساختار وجودی آدمی، شامل برنامه های تربیتی برای هدایت و تعالی انسان هاست. در تحقیقات تربیتی ـ قرآنی، گزاره های مختلفی مانند مبانی، اصول، روش، اهداف و... از آیات قرآن استخراج می شود. برای استفاده بهینه از این تحقیقات، لازم است الگویی ارائه و ارتباط گزاره های تربیتی با این الگو بیان شود تا زمینۀ کاربست آنها فراهم شود. این پژوهش، تلاش دارد تا به الگوی تربیتی آیات حج دست یابد؛ چراکه مناسک حج برنامۀ فشردۀ انسان سازی است. برای این مهم، با روش توصیفی ـ تحلیلی، پس از استنطاق از آیات حج با تکیه بر تفسیر المیزان ـ که غنی ترین تفسیر شیعی است ـ الگو سازی شده است. این الگو به گزاره های تربیتی دست یافته از آیات حج مستند است. برخی عناوین تربیتی عبارت اند از: «مبانی» ای همچون خلوص و اختیار، «اصولی» مثل عمل گرایی و وحدت گرایی، «روش هایی» چون آسان سازی و تمثیل، «عواملی» مانند دعا و امنیت، «موانعی» چون شرک و مأیوس کردن و «نتایجی» مانند امیدواری و زندگی طیب. در نتیجه، ارتباط این یافته ها در چهار الگو روشن شده است. رابطۀ میان «مبانی، اصول و اهداف» و رابطة میان «مربی، متربی، نتایج، عوامل و روش ها».
    References: 
    • ابن فارس، احمد، 1429ق، معجم مقاييس اللغه، بيروت، دار الاحياء التراث العربي.
    • ابن منظور، محمد بن مكرم، 1414ق، لسان العرب، بيروت، دار صادر.
    • بابايي، علي‌اكبر، عزيزي‌كيا، غلامعلي، و مجتبي روحاني‌راد، 1385، روش‌شناسي تفسير قرآن، قم، سمت.
    • جوادی آملی، عبدالله، 1389، انتظار بشر از دین، قم، اسراء.
    • ـــــ ، 1386، شمس الوحي تبريزي، قم، اسراء.
    • حافظ‌نیا، محمدرضا، 1395، مقدمه‌ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران، سمت.
    • حسینی‌زاده، علی، 1390، نگرشی بر آموزش (سیرۀ تربیتی پیامبر و اهل‌بیت)، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
    • حسینی‌نسب، داود، و علي‌اصغر اقدم، بی‌تا، فرهنگ واژه‌ها، تعاریف و اصطلاحات تعلیم و تربیت، بی‌جا، بی‌نا.
    • داوودی، محمد، 1391، تربیت اخلاقی (سیرۀ تربیتی پیامبر و اهل‌بیت)، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
    • دهخدا، علی‌اکبر، 1346، لغت‌نامه، تهران، دانشگاه تهران.
    • راغب اصفهاني، ابوالقاسم حسين، 1412ق، المفردات في غريب القرآن، بيروت، دار العلم الدار الشاميه.
    • طاهرزاده، اصغر، بي‌تا، جايگاه تفسير الميزان و روش استفاده از آن، اصفهان، لب الميزان.
    • طباطبايي، سيدمحمدحسين، 1417ق، الميزان في تفسير القرآن، قم، دفتر انتشارات اسلامي.
    • عباسی‌مقدم، مصطفی، ۱۳۹۱، «نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی»، پژوهش‌‌‌نامه تربیت تبلیغی، سال یکم، ش۱، ص45.
    • عمید، حسن، 1387، فرهنگ فارسی عمید، تهران، امیرکبیر.
    • فراهيدي، خليل بن احمد، 1410ق، كتاب العين، قم، هجرت.
    • قرشي، سيداكبر، 1371، قاموس قرآن، چ ششم، تهران، دار الكتب الاسلاميه.
    • مصطفوي، حسن، 1360، التحقيق في كلمات القرآن الكريم، تهران، بنگاه ترجمه و نشر كتاب.
    • مطهری، مرتضی، 1373، تعلیم و تربیت در اسلام، تهران، صدرا.
    • یاوری، وحید، 1394، پاورپینت آشنایی با روش تحلیل مضمونی، قم، مرکز مدیریت ‌حوزه‌های علمیه.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Mohsen, Hoseini, Mina sadat, , Akram.(2025) The Educational Model of Hajj Verses Based on Al-Mizan Commentary. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 11(2), 79-104

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohsen ; Mina sadat Hoseini; Akram ."The Educational Model of Hajj Verses Based on Al-Mizan Commentary". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 11, 2, 2025, 79-104

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M, Hoseini, M, , A.(2025) 'The Educational Model of Hajj Verses Based on Al-Mizan Commentary', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 11(2), pp. 79-104

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M, Hoseini, M, , A. The Educational Model of Hajj Verses Based on Al-Mizan Commentary. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2025; 11(2): 79-104