TY - JOUR ID - 219 TI - الگوی تربیتی آیات حج با تکیه بر تفسیر المیزان JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 7 LA - fa SN - x434-8002 AU - Mohsen, AD - AU - Mina sadat, Hoseini AD - مربی AU - Akram, AD - حوزوی - دانش‌پژوه سطح چهار تفسیر تطبیقی آموزشگاه عالی فاطمه الزهراء خوراسگان Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 11 IS - 2 SP - 79EP - 104تفسیر المیزان ,علامه طباطبایی ,آیات حج ,مؤلفه‌ها و گزاره‌‌های تربیتی ,الگوی تربیتی ,DO - AB - قرآن، مناسب با ساختار وجودی آدمی، شامل برنامه های تربیتی برای هدایت و تعالی انسان هاست. در تحقیقات تربیتی ـ قرآنی، گزاره های مختلفی مانند مبانی، اصول، روش، اهداف و... از آیات قرآن استخراج می شود. برای استفاده بهینه از این تحقیقات، لازم است الگویی ارائه و ارتباط گزاره های تربیتی با این الگو بیان شود تا زمینۀ کاربست آنها فراهم شود. این پژوهش، تلاش دارد تا به الگوی تربیتی آیات حج دست یابد؛ چراکه مناسک حج برنامۀ فشردۀ انسان سازی است. برای این مهم، با روش توصیفی ـ تحلیلی، پس از استنطاق از آیات حج با تکیه بر تفسیر المیزان ـ که غنی ترین تفسیر شیعی است ـ الگو سازی شده است. این الگو به گزاره های تربیتی دست یافته از آیات حج مستند است. برخی عناوین تربیتی عبارت اند از: «مبانی» ای همچون خلوص و اختیار، «اصولی» مثل عمل گرایی و وحدت گرایی، «روش هایی» چون آسان سازی و تمثیل، «عواملی» مانند دعا و امنیت، «موانعی» چون شرک و مأیوس کردن و «نتایجی» مانند امیدواری و زندگی طیب. در نتیجه، ارتباط این یافته ها در چهار الگو روشن شده است. رابطۀ میان «مبانی، اصول و اهداف» و رابطة میان «مربی، متربی، نتایج، عوامل و روش ها». UR - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/219 L1 - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/6_15.pdf ER -