Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, Volume 11, Issue 1, No 21, Year 2025 , Pages 33-46

    Content Analysis of Elementary School Textbooks with regard to Paying Attention to the Educational Components of Letter Thirty-One of Nahj Al-Balaghah

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Sirous Mahmuodi / Assistant Professor at the Department of Education Sciences, Payam-e Noor University, Tehran, Iran / mahmoudi.s@pnu.ac.ir
    Abstract: 
    The purpose of this study is to analyze elementary school textbooks to see how much they take the educational components of Letter thirty-one of Nahj al-Balaghah into consideration. The research method is descriptive and content analysis type. The statistical population of the study consists of all the elementary school textbooks published in the 2018-2019 school year. Fifteen versions of three books titled Hediyehaay-e Aseman (gifts from heaven), Farsi (Persian language), and Motale’at-e Ejtemaaee (social studies) were chosen through purposive sampling. The findings of the study show that in elementary school, the educational components of the Letter thirty-one of Nahj al-Balaghah are mentioned 315 times in total. In elementary school, "accepting the leadership of the prophets and their successors" with 75 frequencies, "knowing God, God’s oneness (tawheed), monotheism and remembering God " with 60 frequencies, "doing the obligatory acts" with 29 frequencies, "praying and asking God" with 21 frequencies, "doing good to others" with 19 frequencies," "acquiring useful knowledge" with 15 frequencies, "knowing the neighbors and respecting them" with 13 frequencies, "knowing the manners of friendship and respecting the rights of friends" with 13 frequencies are the most mentioned components. Besides, the components of "the necessity of remembering death" "trusting God", ”avoiding miserliness", "avoiding greed, avarice, following desires, and trusting the wishes", “learning lessons from the events of the time and history", "considering the self a yardstick against which others are to be judged", and "moderation in affairs" are not mentioned at all
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :تحلیل محتوای کتاب‌های درسی دوره ابتدایی از نظر توجه به مؤلفه‌‌‌های تربیتی نامه 31 نهج ‌البلاغه
    Abstract: 
    هدف این پژوهش، تحلیل کتاب های درسی دوره ابتدایی، در خصوص توجه به مؤلفه های تربیتی نامه 31 نهج البلاغه می باشد. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تحلیل محتواست. جامعه آماری پژوهش، کلیه کتاب های درسی دوره ابتدایی می باشد که در سال1397 منتشر شده است. سه عنوان کتاب هدیه های آسمان، فارسی و مطالعات اجتماعی با 15 جلد، به صورت هدفمند در نمونه تحقیق قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان می دهد که در مجموع، در دوره ابتدایی 315 مرتبه به مؤلفه های تربیتی نامه 31 نهج البلاغه اشاره شده است. در این دوره، به ترتیب به مؤلفه های «پذیرش رهبری پیامبران و جانشینان ایشان» با 75 فراوانی، «شناخت خدا، توحید و یکتا پرستی و یاد خدا» با 60 فراوانی، «انجام واجبات» با 29 فراوانی، «دعا» با 21 فراوانی، «نیکی کردن به دیگران» با 19 فراوانی، «یادگیری علوم سودمند» با 15 فراوانی، «شناخت همسایه و احترام به آنها» با 13 فراوانی، «شناخت آداب دوستی و رعایت حقوق دوستان» با12 فراوانی بیشترین توجه شده است. همچنین به مؤلفه های «ضرورت یاد مرگ»، «توکل»، «پرهیز از بخل»، «پرهیز از حرص و آز و هواپرستی و تکیه بر آرزوها»، «عبرت آموزی از حوادث روزگار و تاریخ»، «میزان قرار دادن نفس در ارتباط با دیگران» و «میانه روی در امور»، هیچ اشاره ای نشده است.
    References: 
    • نهج‌البلاغه، 1379، ترجمه: محمد دشتي، قم، مؤسسه تحقيقاتي امير المؤمنين.
    • ابن ابي الحديد، عزالدين ابوحامد، 1375، شرح نهج‌البلاغه، تهران، ني.
    • ابن شعبه حراني، حسن بن علي، 1363، تحف العقول، ترجمه: احمد جنتي، تهران، علميه اسلامي.
    • اسکات، ويليام، 1391، تئوري حسابداري مالي، ترجمه: علي پارسائيان، تهران، ترمه.
    • انصاري، محمدعلي، 1392، منشور تربيت: شرح نامه 31 نهج‌البلاغه، مشهد، بيان هدايت نور.
    • بهشتي، احمد، 1389، انديشه سياسي‌ـ تربيتي در نامه‌هاي نهج‌البلاغه (نامه31)، قم، بوستان کتاب.
    • بيابانگرد، اسماعيل، 1384، روش‌هاي تحقيق در روان‌شناسي و علوم تربيتي، تهران، دوران.
    • جرداق، جرج، 1344، علي، صداي عدالت انسانيت، ترجمه: سيدهدايت خسروشاهي، تهران، فراهاني.
    • دلشاد تهراني، مصطفي، 1381، مکتب مهر: اصول تعليم و تربيت در نهج‌البلاغه، تهران، دريا.
    • رستمي‌نسب، عباسعلي، 1394، «نقد و بررسی کتاب تعلیم و تربیت در نهج البلاغه»، پژوهشنامه انتقادي متون و برنامه‌هاي علوم انساني، شماره37، ص94-75.
    • رهنما، اکبر، 1384، بررسي ويژگي‌هاي انسان مطلوب در آموزش و پرورش جمهوري اسلامي ايران، تهران، مؤسسه پژوهشي برنامه‌ريزي درسي و نوآوري‌هاي آموزشي.
    • زهادت، عبدالمجيد،1380، تربيت در نهج‌البلاغه، چ دوم، قم، دفتر تبليغات حوزه علميه قم.
    • سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازي، الهه،1380، روش‌هاي تحقيق در علوم رفتاري، تهران، آگه.
    • غفاري، ابوالفضل و همکاران، 1391، بررسي نکات تربيتي نامه 31 نهج‌البلاغه، دومين همايش ملي نهج‌البلاغه و علوم انساني، همدان، ايران.
    • فرمهيني فراهاني، محسن،1390، تربيت در نهج‌البلاغه، تهران، آييژ.
    • قرباني، هادي، 1392، تحليل محتواي کتاب هاي مطالعات اجتماعي و جامعه‌شناسي دوره متوسطه بر اساس آراء تربيت اجتماعي نامه 31 نهج‌البلاغه، تهران، دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي.
    • قره‌داغي، رضا، 1394، شاخصه‌هاي نظام تربيتي اسلام از منظر نهج‌البلاغه با محوريت نامه 31 نهج‌البلاغه، تهران، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران مرکز.
    • کريپندورف، کلوس، 1394، تحليل محتوا، مباني روش‌شناسي، ترجمه: هوشنگ نايبي، تهران، ني.
    • کوربن، هانري، 1384، تاريخ فلسفه اسلامي، ترجمه: جواد طباطبايي، تهران، کوير.
    • گال، مرديت؛ بورگ، والتر، 1384، روش‌هاي تحقيق کمي و کيفي در علوم تربيتي و روان‌شناسي، ترجمه: نصر و همکاران، تهران، سمت.
    • متقي هندي، علاء‌الدين علي، 1409ق، کنز العمال، بيروت، موسسه رساله.
    • مجد فقيهي، محمدعلي، 1354، درآمدي بر انسان‌شناسي نهج‌البلاغه، تهران، ورجاوند.
    • مجلسي، محمدباقر، 1403ق، بحار الانوار، بيروت، مؤسسه الوفا.
    • محمدقاسمي، محمود، 1392، ميزان توجه به مؤلفه‌هاي تربيتي مطرح در نامه 31 امام علي در کتب درسي تعليمات اجتماعي دوره راهنمايي تحصيلي، پايان‌نامه کارشناسي ارشد، دانشگاه آزاد اسلامي واحد مرودشت.
    • ملکي، حسن، 1382، مباني برنامه‌ريزي درسي آموزش متوسطه، تهران، سمت.
    • موسوي خميني، روح الله، 1371، صحيفه نور، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي.
    • نوريان، محمد،1390، راهنماي عملي تحليل محتواي کتاب‌هاي درسي دوره ابتدايي، تهران، شورا.
    • نيکلس، ادري و هاوارد، 1381، راهنماي عملي برنامه‌ريزي درسي، ترجمه: داريوش دهقان، تهران، قدياني.
    • وزارت آموزش و پرورش، 1397، كتاب‌هاي درسي دوره‌هاي ابتدايي در سال تحصيلي ۱۳98 – ۱۳97.
    • هولستي، ال.آر، 1374، تحليل محتوا در علوم اجتماعي و انساني، ترجمه: نادر سالارزاده، تهران، دانشگاه علامه طباطبايي.
    • يارمحمديان، محمدحسين،1390، اصول برنامه‌ريزي درسي، تهران، يادواره کتاب.
    • Altabach, P. C. ,1991, Textbook in American society: Politics, and Pedagogy. Albany, NY: state university of New York Press.
    • Unesco, 2005, A comprehensive strategy for Textbooks and learning Materials,Unesco,Paris.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mahmuodi, Sirous.(2025) Content Analysis of Elementary School Textbooks with regard to Paying Attention to the Educational Components of Letter Thirty-One of Nahj Al-Balaghah. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 11(1), 33-46

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Sirous Mahmuodi."Content Analysis of Elementary School Textbooks with regard to Paying Attention to the Educational Components of Letter Thirty-One of Nahj Al-Balaghah". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 11, 1, 2025, 33-46

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mahmuodi, S.(2025) 'Content Analysis of Elementary School Textbooks with regard to Paying Attention to the Educational Components of Letter Thirty-One of Nahj Al-Balaghah', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 11(1), pp. 33-46

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mahmuodi, S. Content Analysis of Elementary School Textbooks with regard to Paying Attention to the Educational Components of Letter Thirty-One of Nahj Al-Balaghah. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2025; 11(1): 33-46