Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, Volume 1, Issue 2, No 2, Year 2025 , Pages 169-202

    The Principles of Religious Education from the Viewpoint of Quranic Verses and Traditions

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    Abstract: 
    In the present article, after stating the literal and terminological meanings of "education principle", we have studied a series of the most important principles of education. These principles are extracted and explored using the Quranic verses and Prophetic traditions as well as the sayings by the Prophet's Household. The principles extracted and introduced are as follows: youthfulness, individualism, social differences, and inclination towards family, nature, and choice. Some of these principles have been paid attention to by all philosophers and experts in the fields of education. Here, however, we have made use of Quranic verses and traditions to have a new look at these principles, discussing them in a more detailed manner. The other principles are considered as peculiar to an Islamic system of education, being specifically a matter of concern for Muslim philosophers
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :اصول تربیت دینی از منظر آیات و روایات
    Abstract: 
    در این مقال، پس از بیان معنای لغوی و اصطلاحی «اصل» تربیتی، مجموعه ای از مهم ترین اصول تعلیم و تربیت دینی را بررسی می کنیم. این اصول با بهره‏گیری از آیات قرآن کریم و روایات پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) استخراج و کاوش می شوند. اصول تربیتی استخراج شده و معرفی شده عبارت اند از: جوان گرایی، تفرد، تفاوت های اجتماعی، خانواده گرایی، فطرت گرایی و گزیده محوری. برخی از این اصول، مورد توجه عموم فیلسوفان و دانشمندان تعلیم و تربیت بوده اند. اما در اینجا با استفاده از آیات و روایات، با نگاهی جدید به آنها پرداخته و یا جزئیات بیشتری از آن بحث می شود. برخی دیگر نیز از ویژگی های نظام تعلیم و تربیت اسلامی محسوب می شوند و به طور خاص مورد توجه فیلسوفان مسلمان هستند.
    References: 
    • ـ نهج‌البلاغه، ترجمة صبحي الصالح، قم، دارالهجرة.
    • ـ پاينده، ابوالقاسم، نهج الفصاحه، چ چهارم، دنياي دانش، تهران، 1382.
    • ـ الاحسائي، ابن‌أبي‌جمهور، عوالي اللئالي، تحقيق مجتبي العراقي، [د.م]: [د.ن]، 1403ق/1983م.
    • ـ البرقي، احمد‌بن‌محمد‌بن‌خالد، المحاسن، تحقيق السيد جلال‌الدين الحسيني، قم، دارالكتب الاسلامية، چ دوم، 1371ق.
    • ـ برنجكار، رضا، معرفت فطري خدا، تهران، مؤسسه نبأ، 1374.
    • ـ تميمي آمدي، عبدالواحد‌بن‌محمد، غررالحكم و دررالكلم، قم، دفتر تبليغات اسلامي حوزة علميه، 1366.
    • ـ الحراني، ابومحمد الحسن‌بن‌علي‌بن‌الحسين‌بن‌شعبة، تحف العقول، تحقيق علي‌اكبر غفاري، مؤسسة النشر الاسلامي، چ دوم، 1363/1404ق.
    • ـ حسيني راوندي، سيدابوالرضا ضياء‌الدين فضل‌الله‌بن‌علي‌بن‌عبيدالله، النوادر (للراوندي)، قم، مؤسسه دارالكتاب.
    • ـ الحلواني، الحسين‌بن‌محمّد‌بن‌الحسن‌بن‌نصر، نزهة الناظر وتنبيه الخاطر، تحقيق مدرسة الإمام المهدي، قم، مدرسة الإمام المهدي، 1408ق.
    • ـ الصدوق، ابي‌جعفر محمد‌بن‌علي‌بن‌حسين، الأمالي، ترجمة كوه‌كمره‌اي، قم، كتابخانة اسلامي، چ چهارم، 1362ش.
    • ـ الصدوق، ابي‌جعفر محمد‌بن‌علي‌بن‌حسين، الخصال، قم، جامعه مدرسين حوزة علميه، 1403ق.
    • ـ الصدوق، ابي‌جعفر محمد‌بن‌علي‌بن‌حسين، علل الشرايع، [د.م] المكتبة الحيدرية، 1386 ق.
    • ـ الطبرسي، أبي‌نصر الحسن‌بن‌الفضل، مكارم الأخلاق، [د.م]: مشهد، منشورات الشريف الرضي، چ ششم، 1392ق/1972م.
    • ـ الطوسي، ابي‌جعفر محمد‌بن‌الحسن، الأمالي، قم، دارالثقافة، 1414ق.
    • ـ الطوسي، ابي‌جعفر محمد‌بن‌الحسن، إختيار معرفة‌ الرجال، مشهد، دانشگاه مشهد، 1348.
    • ـ الطوسي، ابي‌جعفر محمد‌بن‌الحسن، الغيبة، قم، مؤسسة المعارف الاسلامية، 1411ق.
    • ـ فلسفي، محمدتقي، الحديث (روايات تربيتي از مكتب اهل‌بيت)، دفتر نشر فرهنگ اسلامي، 1368.
    • ـ القمي، ابي‌الحسن علي‌بن‌ابراهيم، تفسير القمي، قم، مؤسسة دارالكتاب، چ سوم، 1404ق.
    • ـ الكليني، محمد‌بن‌يعقوب، الكافي، [د.م]: دارالكتب الاسلامية، چ سوم، 1388ق.
    • ـ المجلسي، محمدباقر، بحار الأنوار، بيروت، مؤسسة الوفاء، چ دوم، 1403ق/1983م.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Ali akbar.(2025) The Principles of Religious Education from the Viewpoint of Quranic Verses and Traditions. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 1(2), 169-202

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Ali akbar ."The Principles of Religious Education from the Viewpoint of Quranic Verses and Traditions". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 1, 2, 2025, 169-202

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , A.(2025) 'The Principles of Religious Education from the Viewpoint of Quranic Verses and Traditions', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 1(2), pp. 169-202

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , A. The Principles of Religious Education from the Viewpoint of Quranic Verses and Traditions. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2025; 1(2): 169-202