Pages:
5-22
Receive Date: 2025/04/08
Accept Date: 2025/04/08
Abstract:
From the Islamic point of view, seeking wisdom and purification of the soul are two essential and primary goals of education, insofar as without the achievement of this goal, the main mission of education will not be fulfilled. A fair and wise approach to these two outstanding tasks requires the gradual and natural separation of talents and their prioritization in benefiting from knowledge and purification of the soul, rather than imposing such separation on the educational system from the outset. Reviewing the multimodel system of education in the Islamic Republic of Iran, the present paper aims to provide a model of education through the modulation of top, good and mediocre talents. The cooperative interaction and synergy of top, good and mediocre talents have been analyzed in this model. Reviewing and examining the current status of education, this research mainly aims at paving the way for an appropriate transformation in the content, method and structure of education in order to achieve the desired situation as outlined in the Document of Fundamental Transformation of the Education. The research method is descriptive-analytical, and while describing and analyzing the current status of multiple education models, the paper emphasizes the design of a comprehensive education model as a superior model in comparison with other educational models
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :آموزش و پرورش فراگیر مبتنی بر تنظیم استعدادهای برتر و خوب و متوسط
Abstract:
از نگاه اسلام، حکمت آموزی و تزکیۀ روان، دو سربرگ حیاتی و فراگیر اهداف آموزشی-تربیتی به شمار می رود؛ به گونه ای که بدون نیل به این مهم، رسالت اصلی تعلیم و تربیت انجام نخواهد پذیرفت. رویکرد عادلانه و حکمت آمیز به این دو وظیفهی برجسته ایجاب می کند که تفکیک استعدادها و برتری دادن برخی بر برخی دیگر در بهره وری از دانش و تزکیهی روان، مسیر طبیعی خود را به تدریج طی کند؛ نه اینکه از ابتدا بر نظام آموزش و پرورش تحمیل گردد. طرح حاضر، ضمن بازنگری در نظام چندالگویی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران، درصدد ارائه الگویی از آموزش و پرورش با تنظیم استعدادهای برتر، خوب و متوسط می باشد. در این طرح، چیستی و چرایی و چگونگی تنظیم و هم افزایی استعداد فراگیران، اعم از متوسط، خوب و برتر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. هدف اساسی از بیان چنین مطالبی این است که با رویکرد نقد و بررسی وضعیت موجود آموزش و پرورش بتوان زمینه را برای ایجاد تحولی مقتضی در محتوا و روش و ساختار آموزش و پرورش به منظور رسیدن به وضع مطلوب ـ آن گونه که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش انعکاس یافته است ـ فراهم آورد. روش پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی است که ضمن توصیف و تجزیه و تحلیل وضعیت جاری الگوهای چندگانهی آموزش و پرورش، بر طراحی الگوی آموزش و پرورش فراگیر به مثابهی الگوی برتر در مقایسه با سایر الگوهای آموزش و پرورش تأکید می ورزد.
References:
- ابن باويه (صدوق)، محمدبن علي، 1376، الأمالي، تهران، كتابچي.
- ديناروند، حسن، 1390، طراحي آموزشي براي اثر بخشي تدريس، تهران، آييژ.
- سمپاد (سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان)، 1391، اساسنامة سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان، تهران، سمپاد.
- شوراي عالي انقلاب فرهنگي، 1369، مصوبات، اساسنامة طرح شاهد، تهران، شوراي عالي انقلاب فرهنگي.
- شوراي عالي آموزش و پرورش، 1388، آييننامه توسعه مشارکتهاي مردمي به شيوه مديريت هيئت امنايي در مدارس، تهران، وزارت آموزش و پرورش، شوراي عالي آموزش و پرورش.
- ـــــ ، 1390، اساسنامة مدارس نمونة دولتي، مصوبة هشتصد و چهل و هفتمين جلسة شوراي عالي آموزش و پرورش، تهران، شوراي عالي آموزش و پرورش.
- كلينى، محمد بن يعقوب، 1407ق، الكافي، تصحيح: علياكبر غفارى و محمد آخوندى، تهران، دار الكتب الإسلاميه.
- مديريت پژوهش خبري معاونت خبر صدا و سيما، 1395، نقشه راه آموزش و پرورش، در بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار معلمان و فرهنگيان، ارائه شده در 13/2/1395، تهران، مديريت پژوهش خبري معاونت خبر صدا و سيما.
- مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي، 1369، اساسنامة طرح شاهد، تهران، مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي.
- ويلسون، لسلي اون و وينهاوس، دن، 2017م، کليدهاي کشف و پرورش استعداد در کودکان، ترجمه: اکرم قيطاسي، تهران، کتابهاي دانه، مؤسسة صابرين.
- هيئت وزيران، 1367، آييننامة استقرار مدارس غير انتفاعي، تهران، وزارت آموزش و پرورش.
- ـــــ ، 1388، اساسنامة سازمان مدارس غيردولتي و توسعه مشارکتهاي مردمي، تهران، وزارت آموزش و پرورش.
- Gardner, Howard (1999), Intelligence Reframed: Multiple Intelligences for the 21st Century, New York: Basic Books.
- آي هوش، 1392-2013، تئوري هوشهاي چندگانه هاوارد گاردنر و تأثير آن در آموزش، بازيابي شده در 29 مهر 1396، قابل دسترسي در:
- http://www.ihoosh.ir/article/79. Accessed October 21, 2017.
- ـــــ ، 1393-2014، هوشهاي چندگانه در كلاس درس، بازيابي شده در 29 مهر 1396، قابل دسترسي در:
- http://www.ihoosh.ir/article/61111/ . Accessed October 21, 2017.
- اسدي، محمدرضا 1393، کدام مدرسه؟ غيرانتفاعي يا دولتي، بازيابي شده در 26 خرداد 1396، قابل دسترسي در:
- http://mrasadi.ir/2493. Accessed June 16, 2017.
- باشگاه ايدهپردازان مسجدي، 1394، مدرسه اين بچهها مسجد است! طرحي از مسجد صرافان؛ صنعتگران مشهد، بازيابي شده در 26/11/1394، قابل دسترسي در:
- http://masjedidea.ir/. Accessed Februrary 15, 2016.
- بانك اطلاعات مدارس تهران، 1395، مدارس بر اساس نوع: آمار اوليه از ده الگوي مدارس شهر تهران ـ سرزمين تيزهوشان، بازيابي شده در 29/7/1396، قابل دسترسي در:
- http://tizland.ir/schools/search. Accessed October 20, 2017.
- خامنهاي، سيدعلي، 1395، سخنراني در ديدار معلمان و فرهنگيان به مناسبت هفتة معلم، ارائه شده در 13/2/1395، بازيابي شده در 28/6/1396، قابل دسترسي در:
- http://farsi.khamenei.ir/news-content?id. Accessed September 19, 2017.
- ـــــ ، 1394، سخنراني در ديدار معلمان و فرهنگيان به مناسبت هفتة معلم، ارائه شده در 16/2/1394، بازيابي شده در 28/6/1396، قابل دسترسي در:
- http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=29639. Accessed September 19, 2017.
- ـــــ ، 1393، سخنراني در ديدار معلمان و فرهنگيان به مناسبت هفتة معلم، ارائه شده در 17/2/1393، بازيابي شده در 28/6/1396، قابل دسترسي در:
- http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=26342. Accessed September 19, 2017.
- ـــــ ، 1396، سخنراني در ديدار معلمان و فرهنگيان به مناسبت هفتة معلم، ارائه شده در 17/2/1396، بازيابي شده در 28/6/1396، قابل دسترسي در:
- http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=36415. Accessed September 19, 2017.
- خبرگزاري مهر اخبار ايران و جهان، 1395، نشست مشترک مديران آموزش و پرورش تهران و امور مساجد. راهکارهاي اجرايي طرح پيوند مسجد و مدرسه، بازيابي شده در 8/7/1396، قابل دسترسي در:
- http://www.mehrnews.com. Accessed September 30, 2017.
- خبرگزاري ايلنا (خبرگزاري کار ايران)، 1394، يک استاد دانشگاه؛ ايران از نظر شاخص برخورداري از مخزن استعداد جايگاه نخست خاورميانه، بازيابي شده در 24/5/1396، قابل دسترسي در:
- http://www.ilna.ir (Iran Labour News Agencey(. Accessed August 15, 2017.
- معاونت تبليغ و آموزشهاي کاربردي حوزههاي علميه، ادارة همکاري با نهادها و سازمانهاي علمي ـ آموزشي، بيتا، الگوي آموزشي ـ تربيتي امين، طرح تربيتي مدارس امين. قم ـ تهران، ادارة کل همکاريهاي تبليغي، بازيابي شده در 29 شهريور 1396، قابل دسترسي در:
- http://www.mashhad.zitova.ir/uploads/tarhe_tarbeyati.pdf. Accessed September 20, 2017.
- وبلاگ تخصصي نظرية گاردنر، 1391-2012، اطلاعات كاربردي هوش وجودي (هستيشناختي): فرصتهاي يادگيري در پرورش هوش هستيشناختي، بازيابي شده در 26 شهريور 1396، قابل دسترسي در:
- http://www.mniroo2.blogfa.com/post/27. September 17, 2017.
- Wilson, Leslie Owen (2017). The Second Principle. Available from: http://thesecondprinciple.com/optimal-learning/ninth-intelligence-existential-cosmic-smarts-2/%20(Wilson,%20Leslie%20Owen,%202017).
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Rahnemaei, Seyed ahmad.(2025) Comprehensive Education Based on the Modulation of Top, Good and Mediocre Talents . Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 9(2), 5-22
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Seyed ahmad Rahnemaei."Comprehensive Education Based on the Modulation of Top, Good and Mediocre Talents ". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 9, 2, 2025, 5-22
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Rahnemaei, S.(2025) 'Comprehensive Education Based on the Modulation of Top, Good and Mediocre Talents ', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 9(2), pp. 5-22
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Rahnemaei, S. Comprehensive Education Based on the Modulation of Top, Good and Mediocre Talents . Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2025; 9(2): 5-22