TY - JOUR ID - 175 TI - آموزش و پرورش فراگیر مبتنی بر تنظیم استعدادهای برتر و خوب و متوسط JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 7 LA - fa SN - x434-8002 AU - Seyed ahmad, Rahnemaei AD - دانشیار - گروه علوم تربیتی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 9 IS - 2 SP - 5EP - 22آموزش و پرورش فراگیر ,الگوهای چندگانه آموزش و پرورش ,آموزش و پرورش استعدادمحور ,تنظیم استعدادها ,سند تحول بنیادین ,DO - AB - از نگاه اسلام، حکمت آموزی و تزکیۀ روان، دو سربرگ حیاتی و فراگیر اهداف آموزشی-تربیتی به شمار می رود؛ به گونه ای که بدون نیل به این مهم، رسالت اصلی تعلیم و تربیت انجام نخواهد پذیرفت. رویکرد عادلانه و حکمت آمیز به این دو وظیفه‌ی برجسته ایجاب می کند که تفکیک استعدادها و برتری دادن برخی بر برخی دیگر در بهره وری از دانش و تزکیه‌ی روان، مسیر طبیعی خود را به تدریج طی کند؛ نه اینکه از ابتدا بر نظام آموزش و پرورش تحمیل گردد. طرح حاضر، ضمن بازنگری در نظام چندالگویی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران، درصدد ارائه الگویی از آموزش و پرورش با تنظیم استعدادهای برتر، خوب و متوسط می باشد. در این طرح، چیستی و چرایی و چگونگی تنظیم و هم افزایی استعداد فراگیران، اعم از متوسط، خوب و برتر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. هدف اساسی از بیان چنین مطالبی این است که با رویکرد نقد و بررسی وضعیت موجود آموزش و پرورش بتوان زمینه را برای ایجاد تحولی مقتضی در محتوا و روش و ساختار آموزش و پرورش به منظور رسیدن به وضع مطلوب ـ آن گونه که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش انعکاس یافته است ـ فراهم آورد. روش پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی است که ضمن توصیف و تجزیه و تحلیل وضعیت جاری الگوهای چندگانه‌ی آموزش و پرورش، بر طراحی الگوی آموزش و پرورش فراگیر به مثابه‌ی الگوی برتر در مقایسه با سایر الگوهای آموزش و پرورش تأکید می ورزد. UR - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/175 L1 - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/1_12.pdf ER -