Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, Volume 1, Issue 2, No 2, Year 2024 , Pages 109-138

    پایه‌های روان‌شناختی تربیت دینی

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    Writers:
    Seyed ahmad Rahnemaei / دانشیار گروه علوم تربیتی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / rahnama@qabas.net
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :پایه‌های روان‌شناختی تربیت دینی
    Abstract: 
    تعلیم و تربیت و روان شناسی، به عنوان برجسته ترین گرایش های رایج در انسان شناسی، هیچ یک از دیگری بی نیاز نیست. تربیت دینی، به عنوان یکی از شاخص ترین قلمروهای تعلیم و تربیت ارزش ها، در اعتبار و روایی خود نه تنها از آموزه های دینی معتبر الهام می گیرد، بلکه وام دار اصول روان شناسی دین و روان شناسی ارزش ها است. تربیت دینی اصیل به شخص کمک می کند با کشف مصداق های روشن گرایش های فطری نظیر میل به کمال، سعادت، عدالت، پرستش، جاودانگی و... معبود حقیقی را بشناسد و به پرستش او ملتزم شود. تربیت دینی انسان را بر می انگیزاند تا نسبت به وجود، عظمت، لطف و عنایت آفریدگار هتسی واقف گردد و به برقراری ارتباط با او همت گمارد. این امر خطیر به برکت و پشتوانة گرایش های مزبور میسر می گردد. تربیت دینی به نوبة خود در تقویت، شکل دهی و جهت بخشی بینش، انگیزش، احساسات، گرایش ها، غرایز، رفتار و امور فطری سهم بسزایی ایفا می کند. از سوی دیگر، در تربیت دینی، نقش عواملی چون غرایز، انگیزه ها، احساسات و گرایش ها برحسب موارد قابل مطالعه و بررسی است. بدین ترتیب، در فرایند تربیت دینی، هریک از مجموع عوامل فوق، در مقام ایفای نقش مؤثر خود، امر تربیت را سامان می دهند.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Rahnemaei, Seyed ahmad.(2024) پایه‌های روان‌شناختی تربیت دینی. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 1(2), 109-138

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Seyed ahmad Rahnemaei."پایه‌های روان‌شناختی تربیت دینی". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 1, 2, 2024, 109-138

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Rahnemaei, S.(2024) 'پایه‌های روان‌شناختی تربیت دینی', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 1(2), pp. 109-138

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Rahnemaei, S. پایه‌های روان‌شناختی تربیت دینی. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2024; 1(2): 109-138