Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, Volume 17, Issue 2, No 34, Year 2025 , Pages -

    Allameh Tabatabai's approach to wisdom (with emphasis on the interpretation of al-Mizan) and its consequences in rational education

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Sayyed Mehdi rosta / دانشجوی دکترا شهید باهنر کرمان / mehdirosta@ens.uk.ac.ir
    Seyed hamidreza / استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید باهنر کرمان / hralavi@uk.ac.ir
    Morad / استادیار گروه فلسفه و تعلیم و تربیت دانشگاه شهید باهنر کرمان / myaridehnavi@uk.ac.ir
    doi 10.22034/eslampajoheshha.2025.5001287
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :رویکرد علامه طباطبایی به خردمندی (با تاکید بر تفسیر المیزان) و پیامدهای آن در تربیت عقلانی
    Abstract: 
    خرد نقشی بسزایی در حل مسائل فردی و اجتماعی انسان ایفا می¬کند و تربیت خردمندانه یکی از اهداف مهم در تعلیم و تربیت است، با توجه به این که مولفه¬های خرد امری وابسته به فرهنگ می¬باشد و تربیت خردمندانه وابسته به تربیت عقلانی متربی است، لذا هدف پژوهش، تبیین رویکرد علامه طباطبایی به خردمندی (با تاکید بر تفسیر المیزان) و پیامدهای آن در تربیت عقلانی می¬باشد. جامعه آماری شامل کلیه آثار علامه طباطبایی و تفسیر المیزان ایشان به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شده است. از روش تحلیل محتوای کیفی برای انجام این پژوهش استفاده شده است. اطلاعات با سه مرحله جستوی واژگانی به نرم¬افزار Maxqda2020 وارد شدند و مورد کدگذاری باز قرار گرفتند، سپس کدهای باز به نرم¬افزار Excel2010 وارد گردیدند و مورد کد گذاری محوری و انتخابی قرار گرفتند. با استفاده از رویکرد استنتاجی فرانکنا و با مبنا قرار دادن کدهای انتخابی و محوری خرد به عنوان گزاره¬های واقع¬نگر به استنتاج اصول و روش¬های تربیت عقلانی اقدام شد. الگوی خرد استخراج شده شامل پنج بعد و 32 کد انتخابی و 161 کد محوری هست و تربیت عقلانی شامل 11 اصل که ذیل اکثر آن¬ها چندین روش نیز مطرح شده است، می¬باشد.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    rosta, Sayyed Mehdi, , Seyed hamidreza, , Morad.(2025) Allameh Tabatabai's approach to wisdom (with emphasis on the interpretation of al-Mizan) and its consequences in rational education. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 17(2), - https://doi.org/10.22034/eslampajoheshha.2025.5001287

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Sayyed Mehdi rosta; Seyed hamidreza ; Morad ."Allameh Tabatabai's approach to wisdom (with emphasis on the interpretation of al-Mizan) and its consequences in rational education". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 17, 2, 2025, -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    rosta, S, , S, , M.(2025) 'Allameh Tabatabai's approach to wisdom (with emphasis on the interpretation of al-Mizan) and its consequences in rational education', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 17(2), pp. -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    rosta, S, , S, , M. Allameh Tabatabai's approach to wisdom (with emphasis on the interpretation of al-Mizan) and its consequences in rational education. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2025; 17(2): -