TY - JOUR ID - 5001287 TI - رویکرد علامه طباطبایی به خردمندی (با تاکید بر تفسیر المیزان) و پیامدهای آن در تربیت عقلانی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 7 LA - fa SN - x434-8002 AU - Sayyed Mehdi, rosta AD - دانشجوی دکتری - شهید باهنر کرمان AU - Seyed hamidreza, AD - استاد - گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید باهنر کرمان AU - Morad, AD - استادیار - گروه فلسفه و تعلیم و تربیت دانشگاه شهید باهنر کرمان Y1 - 2026 PY - 2026 VL - 17 IS - 2 SP - EP - خرد ,خردمندی ,علامه طباطبایی ,تفسیر المیزان ,تربیت ,تربیت عقلانی ,قرآن ,DO - 10.22034/eslampajoheshha.2025.5001287 AB - خرد نقشی بسزایی در حل مسائل فردی و اجتماعی انسان ایفا می¬کند و تربیت خردمندانه یکی از اهداف مهم در تعلیم و تربیت است، با توجه به این که مولفه¬های خرد امری وابسته به فرهنگ می¬باشد و تربیت خردمندانه وابسته به تربیت عقلانی متربی است، لذا هدف پژوهش، تبیین رویکرد علامه طباطبایی به خردمندی (با تاکید بر تفسیر المیزان) و پیامدهای آن در تربیت عقلانی می¬باشد. جامعه آماری شامل کلیه آثار علامه طباطبایی و تفسیر المیزان ایشان به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شده است. از روش تحلیل محتوای کیفی برای انجام این پژوهش استفاده شده است. اطلاعات با سه مرحله جستوی واژگانی به نرم¬افزار Maxqda2020 وارد شدند و مورد کدگذاری باز قرار گرفتند، سپس کدهای باز به نرم¬افزار Excel2010 وارد گردیدند و مورد کد گذاری محوری و انتخابی قرار گرفتند. با استفاده از رویکرد استنتاجی فرانکنا و با مبنا قرار دادن کدهای انتخابی و محوری خرد به عنوان گزاره¬های واقع¬نگر به استنتاج اصول و روش¬های تربیت عقلانی اقدام شد. الگوی خرد استخراج شده شامل پنج بعد و 32 کد انتخابی و 161 کد محوری هست و تربیت عقلانی شامل 11 اصل که ذیل اکثر آن¬ها چندین روش نیز مطرح شده است، می¬باشد. UR - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/5001287 L1 - ER -