@article { author = {rosta, Sayyed Mehdi and , Seyed hamidreza and , Morad}, title = {رویکرد علامه طباطبایی به خردمندی (با تاکید بر تفسیر المیزان) و پیامدهای آن در تربیت عقلانی}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 34 ، پاییز و زمستان 1404}, volume = {17}, number = {2}, pages = {-}, year = {2026}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {10.22034/eslampajoheshha.2025.5001287}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {رویکرد علامه طباطبایی به خردمندی (با تاکید بر تفسیر المیزان) و پیامدهای آن در تربیت عقلانی}, abstract_fa ={ خرد نقشی بسزایی در حل مسائل فردی و اجتماعی انسان ایفا می¬کند و تربیت خردمندانه یکی از اهداف مهم در تعلیم و تربیت است، با توجه به این که مولفه¬های خرد امری وابسته به فرهنگ می¬باشد و تربیت خردمندانه وابسته به تربیت عقلانی متربی است، لذا هدف پژوهش، تبیین رویکرد علامه طباطبایی به خردمندی (با تاکید بر تفسیر المیزان) و پیامدهای آن در تربیت عقلانی می¬باشد. جامعه آماری شامل کلیه آثار علامه طباطبایی و تفسیر المیزان ایشان به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شده است. از روش تحلیل محتوای کیفی برای انجام این پژوهش استفاده شده است. اطلاعات با سه مرحله جستوی واژگانی به نرم¬افزار Maxqda2020 وارد شدند و مورد کدگذاری باز قرار گرفتند، سپس کدهای باز به نرم¬افزار Excel2010 وارد گردیدند و مورد کد گذاری محوری و انتخابی قرار گرفتند. با استفاده از رویکرد استنتاجی فرانکنا و با مبنا قرار دادن کدهای انتخابی و محوری خرد به عنوان گزاره¬های واقع¬نگر به استنتاج اصول و روش¬های تربیت عقلانی اقدام شد. الگوی خرد استخراج شده شامل پنج بعد و 32 کد انتخابی و 161 کد محوری هست و تربیت عقلانی شامل 11 اصل که ذیل اکثر آن¬ها چندین روش نیز مطرح شده است، می¬باشد.}, keywords_fa = {خرد ,خردمندی ,علامه طباطبایی ,تفسیر المیزان ,تربیت ,تربیت عقلانی ,قرآن ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/5001287}, eprint = {} }