Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, Volume 17, Issue 1, No 33, Year 2024 , Pages -

    Rules for inferring the stages of moral education with the criterion of logical order From the perspective of Allameh Misbah Yazdi

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Morteza bakhshigolsefidi / دانشجوی دکترا موسسه امام / mortezabakhshi3097@gmail.com
    Hadi Hoseinkhani / استادیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / h.hosseinkhani@yahoo.com
    doi 10.22034/eslampajoheshha.2024.5000327
    Abstract: 
    Inferring the stages of moral education is considered one of the important parts of moral education and requires its own rules and regulations. On the other hand, the criterion of logical order is considered one of the most important criteria in compiling and inferring the stages of moral education. Now the question is, what are the rules for inferring moral stages with the criterion of logical order from the point of view of Allameh Misbah Yazdi, as a theorist in the field of ethics? This research aims to answer the above question with a descriptive analytical method and using library data, and after following the works of Allameh Misbah-Yazdi and using rational arguments, It was concluded that the rules for inferring the stages of moral education with the criterion of logical order are: 1. logical order between insights, tendencies and actions; 2. Logical arrangement between faith and other moral values; 3. Logical order between removing obstacles and performing valuable behavior; 4. Logical order between the education of the body and the education of the soul; 5. Logical order between self-knowledge and self-improvement.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :قواعد استنباط مراحل تربیت اخلاقی با ملاک ترتیب منطقی از نگاه علامه مصباح یزدی
    Abstract: 
    استنباط مراحل تربیت اخلاقی یکی از بخش¬های مهم تربیت اخلاقی به حساب آمده و نیازمند قواعد و ضوابط خاص خودش هست. از طرفی هم، ملاک ترتیب منطقی یکی از مهمترین ملاکات در تدوین و استنباط مراحل تربیت اخلاقی محسوب می¬گردد. حال سؤال این است که برای استنباط مراحل اخلاقی با ملاک ترتیب منطقی از دیدگاه علامه مصباح یزدی، به عنوان یک نظریه¬پرداز عرصه¬ی اخلاق، چه قواعدی وجود دارد؟ این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از داده¬های کتابخانه¬ای، در صدد پاسخ به سوال فوق برآمده و بعد از تتبع لازم در آثار علامه مصباح¬یزدی(رحمه¬الله) و بهره¬گیری از استدلال¬های عقلی، این نتیجه حاصل شد که قواعد استنباط مراحل تربیت اخلاقی با ملاک ترتیب منطقی عبارتند از:1.ترتّب منطقی انجام رفتار ارزشی بر رفع موانع؛2.ترتیب منطقی بین بینش¬ها، گرایش¬ها و کنش¬ها؛3.ترتّب منطقی ارزش¬های اخلاقی بر ایمان؛4.ترتّب منطقی تربیت روح بر تربیت جسم؛5.ترتّب منطقی خودسازی بر خودشناسی.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    bakhshigolsefidi, Morteza, Hoseinkhani, Hadi.(2024) Rules for inferring the stages of moral education with the criterion of logical order From the perspective of Allameh Misbah Yazdi. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 17(1), - https://doi.org/10.22034/eslampajoheshha.2024.5000327

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Morteza bakhshigolsefidi; Hadi Hoseinkhani."Rules for inferring the stages of moral education with the criterion of logical order From the perspective of Allameh Misbah Yazdi". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 17, 1, 2024, -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    bakhshigolsefidi, M, Hoseinkhani, H.(2024) 'Rules for inferring the stages of moral education with the criterion of logical order From the perspective of Allameh Misbah Yazdi', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 17(1), pp. -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    bakhshigolsefidi, M, Hoseinkhani, H. Rules for inferring the stages of moral education with the criterion of logical order From the perspective of Allameh Misbah Yazdi. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2024; 17(1): -