Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, Volume 17, Issue 1, No 33, Year 2025 , Pages 7-22

    A Critical Examination of the Quiddity and Reason of Education in the "Theoretical Foundations of Fundamental Transformation in the Formal Education System of the Islamic Republic of Iran"

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Mohammad Dawoodi / Associate Professor, Department of Educational Sciences, Research Institute of Hawzah and University, Qom, Iran / mdavoudi@rihu.ac.ir
    dor 20.1001.1.4348002.1404.17.1.1.3
    doi 10.22034/eslampajoheshha.2024.5000252
    Abstract: 
    Due to its significant importance in drafting the “Fundamental Transformation Document in Education” and, consequently, its impact on organizing and reforming the education system in the Islamic Republic of Iran, the “Theoretical Foundations of Fundamental Transformation” requires continuous scrutiny and revision. This article reviews the definition and objectives of education outlined in this document—framed as the "quiddity" (nature) and "reason" (rationale) of education—and highlights the deficiencies that need re-evaluation and correction. The study employs both internal and external critique as its methodological approach. The key shortcomings in the "quiddity " of education include ambiguity and methodological flaws, overlap in key conceptual definitions, and vagueness in the concept of identity. In the "reason" for education, major deficiencies are the use of inappropriate terminologies, ambiguity in the ultimate goal of education, lack of clarity in the overall objective, absence of criteria for articulating intermediate objectives, failure to document sources and reasons for intermediate objectives, unclear linkage between intermediate objectives and the overall goal, and the incompleteness of intermediate objectives.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بررسی انتقادی چیستی و چرایی تربیت در «مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی جمهوری اسلامی ایران»
    Abstract: 
    «مبانی نظری تحول بنیادین» به‌دلیل اهمیت و جایگاه بلندی که در تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و ازهمین‌رو به‌سبب نقش مؤثری که در سامان دادن و اصلاح نظام تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی ایران دارد، لازم است پیوسته مورد بررسی و نقد و بازخوانی قرار گیرد. این مقاله تعریف و اهداف تربیت را که در این سند تحت عنوان چیستی تربیت و چرایی تربیت مطرح شده‌اند، بررسی کرده و برخی کاستی‌های نیازمند بازخوانی و اصلاح را یادآور شده است. روش مورد استفاده در این پژوهش، نقد درونی و بیرونی است. مهم‌ترین کاستی‌ها در بخش چیستی تربیت عبارت‌اند از: ابهام و اشکال در روش‌شناسی؛ ابهام و تداخل در مفاهیم کلیدی؛ و ابهام در مفهوم هویت؛ و در بخش چرایی تربیت، مهم‌ترین کاستی‌ها عبارت‌اند از: انتخاب عنوان‌های نامناسب؛ ابهام در هدف غایی؛ روشن نبودن هدف کلی؛ ضابطه‌مند نبودن بیان اهداف واسطی؛ بیان نشدن مستندها و ادلة اهداف واسطی؛ روشن نبودن رابطة اهداف میانی با هدف کلی؛ و عدم جامعیت اهداف میانی.
    References: 
    • باقری، الهه و باقری، فرزانه (۱۳۹۶). بررسی تحلیل گفتمان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. مطالعات روان‌شناسی و علوم تربیتی، 3(1)، 85ـ98.‬
    • بلباسی، میثم (1397). هویت ملی. قم: پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی.
    • بی‌ریا، ناصر و همکاران (1375). روان‌شناسی رشد (2). تهران: سمت.
    • پروین، لارنس ای. (1372). روان‌شناسی شخصیت (نظریه و تحقیق). ترجمة محمدجعفر جوادی و پروین کدیور. تهران: رسا.
    • جنکینز، ریچارد (1381). هویت اجتماعی. ترجمة تورج یاراحمدی. تهران: شیرازه.
    • ‏‫سبحانی‌نژاد، مهدی، نجفی، حسن و نورآبادی، سولماز (۱۳۹۶). مفهوم تعالی و نقد وضعیت موجود آن در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران. مطالعات ملی، 18(70)، 25ـ44‬.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
    • ‏‫عباسی، منصوره، ماهروزاده، طیبه، سجادی، سیدمهدی و عدلی، فریبا (۱۳۹۸). تبیین فلسفی رویکرد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به دانش و نقد دلالت‌های آن در تعلیم و تربیت. اندیشه‌های نوین تربیتی، 15(4). 7ـ34.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
    • گروهی از نویسندگان زیر نظر مصباح یزدی (1390). فلسفة تعلیم و تربیت اسلامی. تهران: انتشارات مدرسه و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی.
    • فریدونی، زهرا، شمشیری، بابک، خرمایی، فرهاد و شاه‌سنی، شهرزاد (۱۴۰۰). نقد و بررسی «معنای زندگی» در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران. اسلام و پژوهش‌های تربیتی، 13(25)، 7ـ24. ‬
    • مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران (1390).
    • مرادی، مصطفی و باقری، خسرو (1399). تحلیل و نقد مفهوم هویت در اسناد تحول بنیادین آموزش و پروش جمهوری اسلامی ایران». پژوهش‌نامة مبانی تعلیم و تربیت، 10(1)، 136ـ156.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Dawoodi, Mohammad.(2025) A Critical Examination of the Quiddity and Reason of Education in the "Theoretical Foundations of Fundamental Transformation in the Formal Education System of the Islamic Republic of Iran". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 17(1), 7-22 https://doi.org/10.22034/eslampajoheshha.2024.5000252

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohammad Dawoodi."A Critical Examination of the Quiddity and Reason of Education in the "Theoretical Foundations of Fundamental Transformation in the Formal Education System of the Islamic Republic of Iran"". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 17, 1, 2025, 7-22

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Dawoodi, M.(2025) 'A Critical Examination of the Quiddity and Reason of Education in the "Theoretical Foundations of Fundamental Transformation in the Formal Education System of the Islamic Republic of Iran"', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 17(1), pp. 7-22

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Dawoodi, M. A Critical Examination of the Quiddity and Reason of Education in the "Theoretical Foundations of Fundamental Transformation in the Formal Education System of the Islamic Republic of Iran". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2025; 17(1): 7-22