Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, Volume 17, Issue 1, No 33, Year 2025 , Pages -

    A critical examination of what and why education is in "theoretical foundations of the fundamental transformation in the official education system of the Islamic Republic of Iran"

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Mohammad Dawoodi / دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه / mdavoudi@rihu.ac.ir
    doi 10.22034/eslampajoheshha.2024.5000252
    Abstract: 
    Due to the importance and high position of "Theoretical Foundations of Fundamental Transformation" in the document collection of Fundamental Transformation of Education and for this reason, due to the effective role it has in organizing and reforming the education system in the Islamic Republic of Iran, it is necessary to be reviewed continuely. This article aims to review the definition and goals of education that are mentioned in this document under the title of what is education and why is education and to remember some shortcomings that need to be reviwed and corrected. The method used in this research is criticism. The most important shortcomings in the section of "what is education" include ambiguity and problems in methodology, ambiguity and interference in key concepts and ambiguity in the concept of identity, and in the section of "why education", the most important shortcomings are: choosing inappropriate titles, ambiguity in the ultimate goal, lack of clarity in the general goal, arbitrarily staing intermediate goals, lack of documentary evidence of intermediate goals, lack of clarity regarding the relationship between intermediate goals and the overall goal, and lack of comprehensiveness of intermediate goals.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بررسی انتقادی چیستی و چرایی تربیت در «مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی جمهوری اسلامی ایران»
    Abstract: 
    به دلیل اهمیت و جایگاه بلندی که «مبانی نظری تحول بنیادین» در مجموعه اسناد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و به همین سبب، به جهت نقش مؤثری که در سامان دادن و اصلاح نظام تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی ایران دارد، لازم است پیوسته مورد بررسی و نقد و بازخوانی قرار گیرد. این مقاله در صدد است تعریف و اهداف تربیت را که در این سند تحت عنوان چیستی تربیت و چرایی تربیت مطرح شده‌اند، بررسی کند و برخی کاستیهای نیازمند بازخوانی و اصلاح را متذکر شود. روش مورد استفاده در این پژوهش نقد درونی و بیرونی است. مهمترین کاستیها در بخش چیستی تربیت عبارتند از ابهام و اشکال در روش‌شناسی، ابهام و تداخل در مفاهیم کلیدی و ابهام در مفهوم هویت و در بخش چرایی تربیت مهمترین کاستیها عبارتند از: انتخاب عنوانهای نامناسب، ابهام در هدف غائی، روشن نبودن هدف کلی، ضابطه مند نبودن بیان اهداف واسطی، بیان نشدن مستندها و ادله اهداف واسطی، روشن نبودن رابطه اهداف میانی با هدف کلی و عدم جامعیت اهداف میانی.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Dawoodi, Mohammad.(2025) A critical examination of what and why education is in "theoretical foundations of the fundamental transformation in the official education system of the Islamic Republic of Iran". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 17(1), - https://doi.org/10.22034/eslampajoheshha.2024.5000252

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohammad Dawoodi."A critical examination of what and why education is in "theoretical foundations of the fundamental transformation in the official education system of the Islamic Republic of Iran"". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 17, 1, 2025, -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Dawoodi, M.(2025) 'A critical examination of what and why education is in "theoretical foundations of the fundamental transformation in the official education system of the Islamic Republic of Iran"', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 17(1), pp. -

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Dawoodi, M. A critical examination of what and why education is in "theoretical foundations of the fundamental transformation in the official education system of the Islamic Republic of Iran". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2025; 17(1): -