TY - JOUR ID - 5000252 TI - بررسی انتقادی چیستی و چرایی تربیت در «مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی جمهوری اسلامی ایران» JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 7 LA - fa SN - x434-8002 AU - Mohammad, Dawoodi AD - دانشیار - پژوهشگاه حوزه و دانشگاه Y1 - 2025 PY - 2025 VL - 17 IS - 1 SP - EP - آموزش و پرورش ,سند تحول در آموزش و پرورش ,بررسی انتقادی ,هدف غایی ,اهداف میانی ,بی‌ضابطگی ,DO - 10.22034/eslampajoheshha.2024.5000252 AB - به دلیل اهمیت و جایگاه بلندی که «مبانی نظری تحول بنیادین» در مجموعه اسناد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و به همین سبب، به جهت نقش مؤثری که در سامان دادن و اصلاح نظام تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی ایران دارد، لازم است پیوسته مورد بررسی و نقد و بازخوانی قرار گیرد. این مقاله در صدد است تعریف و اهداف تربیت را که در این سند تحت عنوان چیستی تربیت و چرایی تربیت مطرح شده‌اند، بررسی کند و برخی کاستیهای نیازمند بازخوانی و اصلاح را متذکر شود. روش مورد استفاده در این پژوهش نقد درونی و بیرونی است. مهمترین کاستیها در بخش چیستی تربیت عبارتند از ابهام و اشکال در روش‌شناسی، ابهام و تداخل در مفاهیم کلیدی و ابهام در مفهوم هویت و در بخش چرایی تربیت مهمترین کاستیها عبارتند از: انتخاب عنوانهای نامناسب، ابهام در هدف غائی، روشن نبودن هدف کلی، ضابطه مند نبودن بیان اهداف واسطی، بیان نشدن مستندها و ادله اهداف واسطی، روشن نبودن رابطه اهداف میانی با هدف کلی و عدم جامعیت اهداف میانی. UR - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/5000252 L1 - ER -