Writers:
Raziyeh / associate professor in faculty of psychology and educational sciences/ Shiraz University
Pages:
15-51
Receive Date: 2025/02/23
Accept Date: 2025/02/23
Abstract:
The present article investigates human characteristics from the Islamic viewpoint, the goals of educating and training human beings, and the features of educating children based on the Holy Prophet's way of life. To do so, the principles of Islamic worldview have been explained, because we have to present a definition of the world to define and know human being. These principles are as follows: the principle of Divine Unity, the principle of universe's being created, the principle of the hidden world and the visible world, the principle of evolution of the universe, the principle of the evolution direction of the phenomena, and the principle of the Resurrection (Ma'ad). Then, the human characteristics from Islamic viewpoint, such as his evolutionary feature, reason, freedom, self-consciousness, and his end in life have been discussed; and through a definition of the education and training and its necessity, the goals of Islamic education and training have been briefly stated. At the end, the features of educating children from the Prophet's viewpoint have been briefly stated
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :مبانی وجودشناختی و انسانشناختی روشهای تربیتی انسان از دیدگاه قرآن و سیره پیامبراعظم (ص)
Abstract:
مقالهی حاضر به بررسی ویژگیهای انسان از دیدگاه اسلام، اهداف تعلیم و تربیت و ویژگیهای تربیت کودک بر اساس سیرهی نبوی پرداخته است. به این منظور، ابتدا اصول جهانبینی اسلامی توضیح داده شده است؛ چرا که ناگزیریم برای تعریف و شناخت انسان، تفسیر و تحلیلی از جهان داشته باشیم. این اصول عبارتند از: اصل توحید، اصل آفریده بودن جهان، اصل غیب و شهادت، اصل تکامل هستی، اصل جهت تکاملی پدیدهها و اصل معاد؛ سپس از ویژگیهای انسان از نظر اسلام، چون خصوصیت تکاملی، عقل، آزادی، خودآگاهی و هدف زندگیاش بحث، و با ارائهی تعریفی از تعلیم و تربیت و اشاره به ضرورت آن، اهداف تعلیم و تربیت اسلامی به اختصار عنوان شده است. در پایان، ویژگیهای تربیت کودک از منظر سیرهی رسولاعظم(ص) را به ایجاز بررسی کردهایم.
References:
- ـ الاربلي، ابوالحسن بن علي بن عيسي، كشف الغمة في معرفة الائمة، قم، كتابفروشي الاسلاميه، 1364.
- ـ بازرگان، عبدالعلي، متدلوژي تدبر در قرآن، تهران، شركت سهامي انتشار، 1374.
- ـ جعفري، محمدتقي، شناخت انسان در تصعيد حيات تكاملي، تهران، امير كبير، 1362.
- ـ ــــــــــــــــ ، فلسفه و هدف زندگي، تهران، صدرا، بيتا.
- ـ ــــــــــــــــ ، مولوي و جهانبينيها، تهران، موسسه تدوين و نشر آثار علامه جعفري، 1386.
- ـ جوادي آملي، عبداللّه، ده مقاله پيرامون مبدأ و معاد، تهران، الزهرا، 1363.
- ـ ــــــــــــــــ ، تفسير موضوعي قرآن مجيد، تهران، رجاء، 1364.
- ـ حرّ عاملي، محمد بن الحسين، وسائل الشيعه، ج 5، ص 195، بيتا.
- ـ حسيني، سيدعلياكبر، مباحثي چند پيرامون مباني تعليم و تربيت اسلامي، تهران، نشر فرهنگ اسلامي، چ پنجم، 1373.
- ـ حسينيزاده، سيدعلي، سيرة تربيتي پيامبر و اهلبيت، قم، پژوهشكده حوزه و دانشگاه، 1380.
- ـ دفتر همكاري حوزه و دانشگاه، فلسفه تعليم و تربيت، تهران، سمت، 1372.
- ـ رجبي، محمود، انسانشناسي، سلسله دروس انديشههاي بنيادين اسلامي، چ سوم، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني، 1380.
- ـ رهنورد، زهرا، موضعگيري طبقات اجتماعي، تهران، نشر فرهنگ اسلامي، 1357.
- ـ سروش، عبدالكريم، حكمت و معيشت، تهران صراط، 1373.
- ـ شريعتمداري، علي، تعليم و تربيت اسلامي، تهران، اميركبير، 1369.
- ـ شريعتي، علي، انسان بي خود، تهران، قلم، 1361.
- ـ شكوهي، غلامحسين، تعليم و تربيت و مراحل آن، مشهد، آستان قدس رضوي، 1374.
- ـ كليني، محمد بن يعقوب، اصول كافي، تهران، دارالكتاب الاسلاميه، چ دوم، 1413.
- ـ مجلسي، محمدباقر، بحار الانوار، بيروت، مؤسسة الوفا، چ سوم، 1403 ق.
- ـ ــــــــــــــــ ، بحارالانوار، (نرم افزار نور).
- ـ مطهري، مرتضي، تعليم و تربيت در اسلام، تهران، صدرا، چ سيزدهم، 1367.
- ـ ــــــــــــــــ ، تكامل اجتماعي انسان به ضميمه هدف زندگي، تهران، صدرا، 1363.
- ـ ــــــــــــــــ ، سيري در سيرة نبوي، تهران صدرا، بيتا.
- ـ ــــــــــــــــ ، عدل الهي، تهران صدرا، بيتا.
- ـ ــــــــــــــــ ، مقدمهاي بر جهانبيني اسلامي، تهران صدرا، بيتا.
- ـ مظاهري، حسين، جهاد با نفس، قم، انجمن اسلامي، معلمان، 1363.
- ـ موسوي، ولياللّه، سيماي انسان آرماني، گيلان، جهاد دانشگاهي دانشگاه، 1373.
- ـ الشيخ الطبرسي، مكارم الاخلاق، قم، منشورات شريف رضي، چ ششم، 1393 ق.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Mohammad, , Raziyeh.(2025) Ontological and Anthropological Foundtions of Educational Methods of Human Body from the Viewpoint of Qur'an and the Prophet's Way of Life. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 1(1), 15-51
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mohammad ; Raziyeh ."Ontological and Anthropological Foundtions of Educational Methods of Human Body from the Viewpoint of Qur'an and the Prophet's Way of Life". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 1, 1, 2025, 15-51
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, M, , R.(2025) 'Ontological and Anthropological Foundtions of Educational Methods of Human Body from the Viewpoint of Qur'an and the Prophet's Way of Life', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 1(1), pp. 15-51
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, M, , R. Ontological and Anthropological Foundtions of Educational Methods of Human Body from the Viewpoint of Qur'an and the Prophet's Way of Life. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2025; 1(1): 15-51