TY - JOUR ID - 4 TI - مبانی وجودشناختی و انسان‏شناختی روش‏های تربیتی انسان از دیدگاه قرآن و سیره پیامبراعظم (ص) JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 7 LA - fa SN - x434-8002 AU - Mohammad, Mazidi AD - دانشیار - مبانی فلسفی تعلیم و تربیت، دانشگاه شیراز AU - Raziyeh, AD - Y1 - 2009 PY - 2009 VL - 1 IS - 1 SP - 15EP - 51جهان‏بینی اسلامی ,وجودشناسی ,انسان‏شناسی اسلامی ,تعلیم و تربیت اسلامی ,سیره نبوی(ص) ,DO - AB - مقاله‌ی حاضر به بررسی ویژگی‏های انسان از دیدگاه اسلام، اهداف تعلیم و تربیت و ویژگی‏های تربیت کودک بر اساس سیره‌ی نبوی پرداخته است. به این منظور، ابتدا اصول جهان‏بینی اسلامی توضیح داده شده است؛ چرا که ناگزیریم برای تعریف و شناخت انسان، تفسیر و تحلیلی از جهان داشته باشیم. این اصول عبارتند از: اصل توحید، اصل آفریده بودن جهان، اصل غیب و شهادت، اصل تکامل هستی، اصل جهت تکاملی پدیده‏ها و اصل معاد؛ سپس از ویژگی‏های انسان از نظر اسلام، چون خصوصیت تکاملی، عقل، آزادی، خودآگاهی و هدف زندگی‏اش بحث، و با ارائه‌ی تعریفی از تعلیم و تربیت و اشاره به ضرورت آن، اهداف تعلیم و تربیت اسلامی به اختصار عنوان شده است. در پایان، ویژگی‏های تربیت کودک از منظر سیره‌ی رسول‏اعظم(ص) را به ایجاز بررسی کرده‏ایم. UR - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/4 L1 - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/57.pdf ER -