Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, Volume 2, Issue 1, No 3, Year 2025 , Pages 189-222

    A Study on the Role of Personality and Moral Conduct of the Teachers of Islamic Knowledge in Receiving Models by High School Students

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    Abassali Shameli / دانشیار جامعه المصطفی العالمیه / aashameli39@gmail.com
    Abstract: 
    One of the most important characteristics of the high school students is their receiving models from their teachers of Islamic knowledge. In the present study, the researcher has investigated– by asking students' opinions – the role of moral conduct of the teachers of Islamic knowledge in receiving moral models on the part of the students, as well as the proper method for these teachers' effective treatment and interaction with their students. The researcher, apart from using library resources, has used a researcher-designed questionnaire to conduct a field study. The statistical society was composed of 15924 high school students in district one of the Education Department of Khorramabad. The statistical sample was set to be composed of 312 subjects based on Cochran formula. However, we increased the number up to 400 subjects to heighten the accuracy of the study. The statistical society was specified based on random cluster sampling and the research was conducted. The results show that good-temperedness of the teachers of Islamic knowledge has the highest level of effectiveness among all the factors effective in students' receiving moral models
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بررسی نقش شخصیت و رفتارهای اخلاقی دبیران معارف اسلامی در الگوپذیری دانش آموزان مقطع متوسطه
    Abstract: 
    از مهم ترین ویژگی های دانش آموزان متوسطه، الگوپذیری از معلمان درس معارف اسلامی است. در این پژوهش، محقق با نظرخواهی از دانش آموزان، به بررسی نقش رفتارهای اخلاقی دبیران معارف اسلامی در الگوپذیری اخلاقی دانش آموزان، شیوه درست و مؤثر برخورد و تعامل دبیران معارف اسلامی با دانش آموزان بپردازد. محقق در این پژوهش، افزون بر مطالعات کتابخانه ای، با اجرای پرسش نامه‌ی محقق ساخته، به انجام مطالعات میدانی اقدام کرده است. جامعه‌ی آماری، 15924 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه آموزش و پرورش ناحیه یک شهرستان خرم آباد بوده است. نمونه‌ی آماری بر اساس فرمول کوکران به تعداد 312 نفر تعیین شد، ولی برای ارتقای دقت پژوهش این آمار به 400 نفر افزایش یافت. بر اساس روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، جامعه‌ی آماری تعیین، و پژوهش در میان آنان به اجرا در آمد. حاصل این پژوهش این است که، خوش خلقی دبیران معارف اسلامی، از میان تمام عوامل ذکرشده‌ی موثر در الگوپذیری دانش آموزان، بالاترین میزان تأثیرگذاری را دارد.
    References: 
    • ـ اميني، ابراهيم، اسلام و تعليم و تربيت، تهران، نشر انجمن اوليا و مربيان، 1372.
    • ـ جان دي كرومبولتز، هلن،دي،كرومبولتز، تغييردادن رفتارهاي كودكان و نوجوانان، ترجمة يوسف كرمي، تهران، فاطمي، 1375.
    • ـ ديلمي، احمد و آذربايجاني، مسعود، اخلاق اسلامي، قم، معارف، 1385.
    • ـ سادات، محمدعلي، راهنماي معلم (ويژه معلمان ديني)، تهران، وزارت آموزش و پرورش، 1371.
    • ـ سادات، محمدعلي، راهنماي آموزش تعليمات ديني در مدارس، تهران، چاپ و نشر ايران، 1373.
    • ـ سعدي، شيخ مصلح الدين، كليات، تصحيح ذكاء الملك فروغي، تهران، جاويدان، 1351.
    • ـ نمازي شاهرودي، علي، مستدرك سفينة البحار، قم، مؤسسة النشر الاسلامي، 1419 ق.
    • ـ سيف علي‌اكبر، روان شناسي پرورشي، تهران، آگاه، 1380.
    • ـ شاملي، عباسعلي، مجموعه مقالات تربيت اخلاقي، قم، معارف، 1386.
    • ـ شرفي محمدرضا، تربيت اسلامي با تاكيد بر ديدگاههاي حضرت امام خميني‌قدس‌سره، تهران، پنجره، 1379.
    • ـ علاقه بند، علي، جامعه شناسي آموزش و پرورش، تهران، بعثت، 1375.
    • ـ عبدالواحدبن محمد تميمي آمدي، غررالحكم ودررالكلم، قم، دفتر تبليغات اسلامي، 1366.
    • ـ گينات هايم، روابط معلم و دانش آموز، ترجمه : سياوش سرتيپي، تهران فاخته 1375.
    • ـ نوري طبري، ميرزا حسين، مستدرك الوسائل، قم، 1369، ج 2.
    • ـ مظلومي، رجب علي، گامي در مسير تربيت اسلامي، تهران، آفاق، 1388
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Ali ashraf, Shameli, Abassali.(2025) A Study on the Role of Personality and Moral Conduct of the Teachers of Islamic Knowledge in Receiving Models by High School Students. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2(1), 189-222

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Ali ashraf ; Abassali Shameli."A Study on the Role of Personality and Moral Conduct of the Teachers of Islamic Knowledge in Receiving Models by High School Students". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2, 1, 2025, 189-222

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , A, Shameli, A.(2025) 'A Study on the Role of Personality and Moral Conduct of the Teachers of Islamic Knowledge in Receiving Models by High School Students', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2(1), pp. 189-222

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , A, Shameli, A. A Study on the Role of Personality and Moral Conduct of the Teachers of Islamic Knowledge in Receiving Models by High School Students. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2025; 2(1): 189-222