@article { author = {, Ali ashraf and Shameli, Abassali}, title = {بررسی نقش شخصیت و رفتارهای اخلاقی دبیران معارف اسلامی در الگوپذیری دانش آموزان مقطع متوسطه}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 3، بهار و تابستان 1389}, volume = {2}, number = {1}, pages = {189-222}, year = {2010}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {}, abstract = {One of the most important characteristics of the high school students is their receiving models from their teachers of Islamic knowledge. In the present study, the researcher has investigated– by asking students' opinions – the role of moral conduct of the teachers of Islamic knowledge in receiving moral models on the part of the students, as well as the proper method for these teachers' effective treatment and interaction with their students. The researcher, apart from using library resources, has used a researcher-designed questionnaire to conduct a field study. The statistical society was composed of 15924 high school students in district one of the Education Department of Khorramabad. The statistical sample was set to be composed of 312 subjects based on Cochran formula. However, we increased the number up to 400 subjects to heighten the accuracy of the study. The statistical society was specified based on random cluster sampling and the research was conducted. The results show that good-temperedness of the teachers of Islamic knowledge has the highest level of effectiveness among all the factors effective in students' receiving moral models}, keywords = {receiving models for moral conduct, high school students, teachers of Islamic knowledge, }, title_fa = {بررسی نقش شخصیت و رفتارهای اخلاقی دبیران معارف اسلامی در الگوپذیری دانش آموزان مقطع متوسطه}, abstract_fa ={از مهم ترین ویژگی های دانش آموزان متوسطه، الگوپذیری از معلمان درس معارف اسلامی است. در این پژوهش، محقق با نظرخواهی از دانش آموزان، به بررسی نقش رفتارهای اخلاقی دبیران معارف اسلامی در الگوپذیری اخلاقی دانش آموزان، شیوه درست و مؤثر برخورد و تعامل دبیران معارف اسلامی با دانش آموزان بپردازد. محقق در این پژوهش، افزون بر مطالعات کتابخانه ای، با اجرای پرسش نامه‌ی محقق ساخته، به انجام مطالعات میدانی اقدام کرده است. جامعه‌ی آماری، 15924 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه آموزش و پرورش ناحیه یک شهرستان خرم آباد بوده است. نمونه‌ی آماری بر اساس فرمول کوکران به تعداد 312 نفر تعیین شد، ولی برای ارتقای دقت پژوهش این آمار به 400 نفر افزایش یافت. بر اساس روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، جامعه‌ی آماری تعیین، و پژوهش در میان آنان به اجرا در آمد. حاصل این پژوهش این است که، خوش خلقی دبیران معارف اسلامی، از میان تمام عوامل ذکرشده‌ی موثر در الگوپذیری دانش آموزان، بالاترین میزان تأثیرگذاری را دارد.}, keywords_fa = {دانش‌آموزان مقطع متوسطه ,الگوپذیری رفتارهای اخلاقی ,دبیران معارف اسلامی. ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/30}, eprint = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/1959.pdf} }