Pages:
65-82
Receive Date: 2025/02/23
Accept Date: 2025/02/23
Abstract:
This research was conducted with the aim of studying the effect of teaching stress reduction program - based on an active presence in the moment - on learning and memorization of the Persian lessons of female students. The research method was semi-experimental and it had a pretest-posttest design along with a control group. The statistical population of this research included all the middle school girls of Zabul city in the academic year of 2020-2021, from which 30 students were selected by multi-stage cluster sampling method and were randomly divided into two experiment and control groups. The experiment group participated in an eight-session, 90-minute, stress reduction education program based on an active presence in the moment. A researcher-made test of their academic progress was used to collect the data. The data was analyzed using the method of analysis of covariance. The findings of this research is that teaching the stress reduction program based on an active presence in the moment is effective on learning and memorizing the Persian lessons for the middle school female students in Zabul city; so that the effect on students' learning was 0.57 and on students' memorization was 0.64. Therefore, it can be said that students' learning and memorization can be increased using a stress reduction program based on the active presence in the moment
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :بررسی اثرگذاری هوش هیجانی بر دینداری با توجه به نقش واسطهای وضعیت اقتصادی دانشآموزان دورهی متوسطهی اول شهر خرامه
Abstract:
هدف این پژوهش بررسی رابطهی هوش هیجانی و دینداری با توجه به نقش واسطه ای وضعیت اقتصادی دانش آموزان دورهی متوسطهی اول شهر خرامه بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی، و از نظر روش، توصیفی ـ همبستگی در قالب معادلات ساختاری است. جامعهی آماری پژوهش دانش آموزان دورهی متوسطهی اول شهر خرامه (2401 نفر) بود که با توجه به تعداد متغیرها و حداقل تعداد نمونهی موردنیاز در تحلیل مسیر، تعداد 331 نفر با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، پرسش نامهی هوش هیجانی شات و همکاران (1998)، مقیاس دینداری گلاک و استارک (1965) و پرسش نامهی وضعیت اقتصادی قدرت نما و همکاران (1392) بود. برای بررسی فرضیات پژوهش، از مدل معادلات ساختاری و رویکرد کمترین مربعات جزئی با استفاده از نرم افزار smart pls استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که تأثیر هوش هیجانی بر وضعیت اقتصادی دانش آموزان (0.833)، تأثیر هوش هیجانی بر دینداری آنان (0.993) و تأثیر وضعیت اقتصادی بر دینداری آنها (0.267) تأیید می شود. همچنین مقدار آزمون سوبل (3.92) نقش وضعیت اقتصادی (متغیر میانجی) در تأثیر هوش هیجانی بر دینداری دانش آموزان را تأیید می کند. یافته های این پژوهش نشان می دهد که تقویت هوش هیجانی دانش آموزان و بهبود وضعیت اقتصادی دانش آموزان، تأثیر مثبتی بر دینداری آنها خواهد داشت.
References:
- اکبرزاده، نسرين، 1383، هوش هيجاني، ديدگاه سالوي و ديگران، تهران، فارابي.
- جعفري، معصومه، 1389، بررسي رابطه وضعيت اقتصادي و دينداري دانشآموزان، پاياننامه کارشناسي ارشد، تهران، دانشگاه الزهرا.
- جوادى آملى، عبدالله، 1392، شريعت در آينه معرفت، قم، اسراء.
- جهانگیری، مالک و همكاران، 1390، «بررسی رابطه بین عملکرد خانواده و هوش هیجانی نوجوانان پایه های دوم و سوم راهنمایی شهر تهران»، پژوهشهای مشاوره، ش 60، ص 37-45.
- حسنزاده، رمضان و سيدمرتضي ساداتي، 1388، هوش هيجاني (مديريت احساس، عاطفه و هيجان)، تهران، روان.
- دلشادتهراني، مصطفي، 1397، رهزنان دين؛ آسيبشناسي دين و دينداري در نهج البلاغه، چ دوم، تهران، دريا.
- رضايي، محمد و همکاران، 1395، «رابطه هوش هيجاني و مؤلفههاي آن با دينداري نوجوانان»، روانشناسي تربيتي، سال دوازدهم، ش 42، ص 77ـ100.
- ساجدي، ابوالفضل، 1388، دينگريزي چرا؟ دينگرايي چه سان؟، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
- سراجزاده، سیدحسین و محمدرضا پویافر، 1386، «مقایسه تجربی سنجههای دیداری، دلالتهای روششناسانه کاربرد سه سنجه در یک جمعیت»، جامعهشناسی ایران، ش 4، ص 37-70.
- سياروچي، ژوزف، 1385، هوش هيجاني در زندگي روزمره، ترجمة اصغر نوري امامزادهاي، اصفهان، نو.
- شجاعيزند، عليرضا، 1284، «مدلي براي سنجش دينداري در ايران»، جامعهشناسي ايران، ش 1، ص 34-66.
- شريفي درآمدي، پرويز و سيروس آقايار، 1387، هوش هيجاني (بهبود رابطه خود با ديگران)، اصفهان، سپاهان.
- صيادي، حسين و همکاران، 1386، «بررسي رابطه اعتقاد به آموزههاي مذهبي اسلام و هوش هيجاني دانشجويان»، انديشه نوين ديني، سال سوم، ش 11، ص 145ـ172.
- طاهري، محمدرضا و فاطمه جمالپور، 1395، «بررسي عوامل اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي مؤثر بر دينداري در دانشآموزان دختر مقطع پنجم شهرستان مسجد سليمان»، در: اولين کنفرانس بينالمللي پژوهشهاي نوين در حوزه علوم تربيتي و روانشناسي و مطالعات اجتماعي ايران.
- عابدي، سيدهمرضيه و همكاران، 1398، «بررسي عوامل اقتصادي و اجتماعي مؤثر بر سلامت اجتماعي زنان با تأکيد بر دينداري»، اقتصاد و بانکداري اسلامي، ش 30، ص 219-243.
- عباسی اسفنجانی،حسین، 1396، «طراحی الگوی تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی با روش مدلسازی معادلات ساختاری»، پژوهشنامه بازرگانی، ش 65، ص 33-82.
- عباسي، روحالله و رسول روشن، 1389، «بررسي رابطه باورهاي مذهبي و هوش هيجاني در دانشآموزان دبيرستاني»، دانشور رفتار، سال هفدهم، ش 43، ص 31ـ38.
- فتحي، منصور و همكاران، 1394، «بررسي عوامل مؤثر بر ميزان دينداري جوانان 15 تا 29 ساله شهر سنندج»، مددکاري اجتماعي، ش 2 (5)، ص 141-166.
- قدرتنما، اکبر و همكاران، 1392، «رابطه وضعیت اقتصادی ـ اجتماعی با میزان فعالیت بدنی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز»، مدیریت ورزشی، ش 16، ص 5-20.
- کلانتری، خلیل، 1388، مدلسازی معادلات ساختاری در تحقیقات اجتماعی ـ اقتصادی، تهران، فرهنگ صبا.
- گلمن، دانيل، 1384، هوش هيجاني، توانايي محبت کردن و محبت ديدن، ترجمة نسرين پارسا، تهران، رشد.
- مصباح يزدي، محمدتقي، 1380، معارف قرآن، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
- مهرعليان، ابراهيم و همکاران، 1397، «نقش هوش هيجاني و مهارتهاي جتماعي در پيشبيني دينداري دانشآموزان دبيرستاني قزوين»، اسلام و پژوهشهاي تربيتي، سال چهارم، ش 1، ص 205ـ220.
- هاشمي، زهرا و بهرام جوکار، 1389، «بررسي رابطه جهتگيري مذهبي اسلامي با ابعاد هويت»، دانشور رفتار، سال هفدهم، ش 40، ص 59ـ74.
- Alkozei, A., et al., 2019, "Increases in Emotional Intelligence After an Online Training Program Are Associated With Better Decision-Making on the Iowa Gambling Task", Psychological Reports, N. 40 (1), p. 1–27.
- Alkozei, A., Schwab, Z. J., & Killgore, W. D., 2016, "The role of emotional intelligence during an emotionally difficult decision-making task", Journal of Nonverbal Behavior, N. 40 (1), p, 1–16.
- Bush, Richard C, et al, 1982, The religious world: Communities of Faith, New Yourk, Macmillan Publishing co. Inc.
- Co te, S., Lopes, P. N., Salovey, P., & Miners, C. T., 2010, "Emotional intelligence and leadership emergence in small groups", The Leadership Quarterly, N. 21 (3), p. 496–508.
- Fornell, C. and Larcker, D. 1981, "Evaluating Structural Equation Modeling with Unobserved Variables and Measurement Error"; Journal of Marking Research, V. 18, N. 1, p. 39-50.
- Glock, C. Y & Stark, R., 1965, Religion and society in tension, Chicago, Rand McNally.
- Glock, Charles Y, & Rodney, Stark, 2020, Religion and Society in Tension, Chocago, Rand McNally & Company.
- Gutie´rrez-Cobo, M. J., Cabello, R., & Ferna´ ndez-Berrocal, P., 2016, "The relationship between emotional intelligence and cool and hot cognitive processes: A systematic review", Frontiers in Behavioral Neuroscience, N. 10, p. . 1-13.
- Ha, M. Rachmatullah,A. and Park, J., 2017, "Relations among education, religiosity and socioeconomic variables", South African Journal of Education, V. 39, N. 1, p. 1-13
- Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E., 2014, Multivariate data analysis, New Jersey, NJ, Pearson Prentice Hall.
- Heaton, T.B., 2013, "Religion and socioeconomic status in developing nations: A comparative approach", Social Compass, V. 60, N. 1, p. 97-114
- Henseler, J. Ringle, CM. Sinkovics, R.R, 2009, "The use of partial least squares path modeling in international marketing, Advances in nternational Marketing, N. 20, p. 227–319.
- Lowicki, P., Zajenkowski, M., 2017, "Divine Emotions: On the Link Between Emotional Intelligence and Religious Belief", J Relig Health, N. 56, p. 1998-2009.
- Mayer, J.D. and Salovey, P., 1997, What is Emotional Intelligence? Emotional Development and Emotional Intelligent, Basic Boo.
- Ohakwe, G.C.O. Imhonde,H.O. Mbachi, V.C. Idiakheua, E.O and Enike,T.C., 2020, "Emotional I ntelligence, Religious Orientation and Marital Satisfaction as Predictors of Psychological well-being, life-satisfaction Among The Anglican Clergy", British Journal of Psychology Research, V. 8, N. 4, p. 1-30.
- Othman, N. and Muda, T., 2018, "Emotional intelligence towards entrepreneurial career choice behaviours", Education + Training, V. 60, N. 9, p. 953-970.
- Pablo, Fernandez-Berrocal. Desiree, Ruiz, 2008, "Emotional intelligence in education", Electronic journal of research in Educational Psychology, N. 15, V. l6(2), p. 421-436.
- Salovey, P., & Grewal, D., 2005, "The science of emotional intelligence", American Psychological Society, N. 14 (6), p. 281-285.
- Schutte, N. S., Malouff, J. M., Thorsteinsson, E.B., Bhullar, n., & Rooke, S. E., 2007, "The Meta –analytic investigation of the relationship between emotional intelligence and health", Personality and individual differences, V. l4, p. 921 –933.
- Trujillo, MA. Perrin, PB. Elnasseh, A. Pierce, BS & Mickens, M. 2016, "Personality Traits in College Students and Caregiving for a Relative with a Chronic Health Condition", Hindawi Publishing Corporation Journal ofAging Research, N. 2(11); 1-9.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mahmuodi, Sirous، حاتمی، سمیرا.(2025) The Effect of Teaching Stress Reduction Program on Learning and Memorizing the Persian Lessons, Based on an Active Presence in the Moment, among Middle School Female Students in Zabul City. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 15(1), 65-82
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Sirous Mahmuodi؛ سمیرا حاتمی."The Effect of Teaching Stress Reduction Program on Learning and Memorizing the Persian Lessons, Based on an Active Presence in the Moment, among Middle School Female Students in Zabul City". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 15, 1, 2025, 65-82
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mahmuodi, S، حاتمی، سمیرا.(2025) 'The Effect of Teaching Stress Reduction Program on Learning and Memorizing the Persian Lessons, Based on an Active Presence in the Moment, among Middle School Female Students in Zabul City', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 15(1), pp. 65-82
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mahmuodi, S، حاتمی، سمیرا. The Effect of Teaching Stress Reduction Program on Learning and Memorizing the Persian Lessons, Based on an Active Presence in the Moment, among Middle School Female Students in Zabul City. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2025; 15(1): 65-82