@article { author = {Mahmuodi, Sirous and , }, title = {بررسی اثرگذاری هوش هیجانی بر دینداری با توجه به نقش واسطه‌ای وضعیت اقتصادی دانش‌آموزان دوره‌ی متوسطه‌ی اول شهر خرامه}, journal = {اسلام و پژوهش‌های تربیتی 29، بهار و تابستان 1402}, volume = {15}, number = {1}, pages = {65-82}, year = {2023}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {x434-8002}, eissn = {2980-8367}, doi = {}, abstract = {This research was conducted with the aim of studying the effect of teaching stress reduction program - based on an active presence in the moment - on learning and memorization of the Persian lessons of female students. The research method was semi-experimental and it had a pretest-posttest design along with a control group. The statistical population of this research included all the middle school girls of Zabul city in the academic year of 2020-2021, from which 30 students were selected by multi-stage cluster sampling method and were randomly divided into two experiment and control groups. The experiment group participated in an eight-session, 90-minute, stress reduction education program based on an active presence in the moment. A researcher-made test of their academic progress was used to collect the data. The data was analyzed using the method of analysis of covariance. The findings of this research is that teaching the stress reduction program based on an active presence in the moment is effective on learning and memorizing the Persian lessons for the middle school female students in Zabul city; so that the effect on students' learning was 0.57 and on students' memorization was 0.64. Therefore, it can be said that students' learning and memorization can be increased using a stress reduction program based on the active presence in the moment}, keywords = {}, title_fa = {بررسی اثرگذاری هوش هیجانی بر دینداری با توجه به نقش واسطه‌ای وضعیت اقتصادی دانش‌آموزان دوره‌ی متوسطه‌ی اول شهر خرامه}, abstract_fa ={هدف این پژوهش بررسی رابطه‌ی هوش هیجانی و دینداری با توجه به نقش واسطه ای وضعیت اقتصادی دانش آموزان دوره‌ی متوسطه‌ی اول شهر خرامه بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی، و از نظر روش، توصیفی ـ همبستگی در قالب معادلات ساختاری است. جامعه‌ی آماری پژوهش دانش آموزان دوره‌ی متوسطه‌ی اول شهر خرامه (2401 نفر) بود که با توجه به تعداد متغیرها و حداقل تعداد نمونه‌ی موردنیاز در تحلیل مسیر، تعداد 331 نفر با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، پرسش نامه‌ی هوش هیجانی شات و همکاران (1998)، مقیاس دینداری گلاک و استارک (1965) و پرسش نامه‌ی وضعیت اقتصادی قدرت نما و همکاران (1392) بود. برای بررسی فرضیات پژوهش، از مدل معادلات ساختاری و رویکرد کمترین مربعات جزئی با استفاده از نرم افزار smart pls استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که تأثیر هوش هیجانی بر وضعیت اقتصادی دانش آموزان (0.833)، تأثیر هوش هیجانی بر دینداری آنان (0.993) و تأثیر وضعیت اقتصادی بر دینداری آنها (0.267) تأیید می شود. همچنین مقدار آزمون سوبل (3.92) نقش وضعیت اقتصادی (متغیر میانجی) در تأثیر هوش هیجانی بر دینداری دانش آموزان را تأیید می کند. یافته های این پژوهش نشان می دهد که تقویت هوش هیجانی دانش آموزان و بهبود وضعیت اقتصادی دانش آموزان، تأثیر مثبتی بر دینداری آنها خواهد داشت.}, keywords_fa = {هوش هیجانی ,دینداری ,دانش‌آموزان ,وضعیت اقتصادی ,}, url = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/274}, eprint = {https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/4_20_0.pdf} }