Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, Volume 14, Issue 1, No 27, Year 2024 , Pages 87-102

    بررسی و تحلیل شیوه خودتربیتی از دیدگاه علامه مصباح یزدی

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Abolfazl / دکتری حکمت متعالیه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / abolfazl.hashemy@gmail.com
    Ahmadhosein Sharifi / استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی / sharifi1738@gmail.com
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بررسی و تحلیل شیوه خودتربیتی از دیدگاه علامه مصباح یزدی
    Abstract: 
    «خودتربیتی» یعنی: تربیت نفس خود. علامه مصباح به اقتضای دیدگاه فلسفی، اخلاقی و تفسیری خود، نظریه تربیتی ویژه ای را ارائه نموده که شیوه خودتربیتی نیز متأثر از آن است. به علت اهمیت موضوع خودتربیتی و به سبب جامع بودن اندیشه این دانشمند، بررسی و تحلیل این شیوه دارای اهمیت است. این تحقیق ضمن ارائه اندیشه تربیتی مشارالیه به صورت «توصیفی»، ابعاد گوناگون آن را به شیوه «تحلیلی» بررسی و واکاوی کرده و شواهدی از آیات قرآن برای این منظور ارائه داده است. از جمله یافته های پژوهش این است که در این شیوه، به پیش فرض های عقلی و منطقی و ویژگی های مشترک و اختصاصی انسان ها و همچنین به همه ابعاد نفس توجه شده است. با وجود پیچیدگی نفس، به وضوح ارتباط ابعاد نفس و جایگاه آنها مشخص است. نقطه ثقل در خودتربیتی، امیال و گرایش هاست و جایگاه عبودیت و دین مداری به خوبی در آن روشن است.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Abolfazl, Sharifi, Ahmadhosein.(2024) بررسی و تحلیل شیوه خودتربیتی از دیدگاه علامه مصباح یزدی. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 14(1), 87-102

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Abolfazl ; Ahmadhosein Sharifi."بررسی و تحلیل شیوه خودتربیتی از دیدگاه علامه مصباح یزدی". Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 14, 1, 2024, 87-102

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , A, Sharifi, A.(2024) 'بررسی و تحلیل شیوه خودتربیتی از دیدگاه علامه مصباح یزدی', Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 14(1), pp. 87-102

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , A, Sharifi, A. بررسی و تحلیل شیوه خودتربیتی از دیدگاه علامه مصباح یزدی. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 2024; 14(1): 87-102