TY - JOUR ID - 262 TI - بررسی و تحلیل شیوه خودتربیتی از دیدگاه علامه مصباح یزدی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 7 LA - fa SN - x434-8002 AU - Abolfazl, AD - دکتری - حکمت متعالیه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) AU - Ahmadhosein, Sharifi AD - استاد -گروه فلسفه- مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 14 IS - 1 SP - 87EP - 102تربیت ,خودسازی ,مصباح یزدی ,خودتربیتی ,DO - AB - «خودتربیتی» یعنی: تربیت نفس خود. علامه مصباح به اقتضای دیدگاه فلسفی، اخلاقی و تفسیری خود، نظریه تربیتی ویژه ای را ارائه نموده که شیوه خودتربیتی نیز متأثر از آن است. به علت اهمیت موضوع خودتربیتی و به سبب جامع بودن اندیشه این دانشمند، بررسی و تحلیل این شیوه دارای اهمیت است. این تحقیق ضمن ارائه اندیشه تربیتی مشارالیه به صورت «توصیفی»، ابعاد گوناگون آن را به شیوه «تحلیلی» بررسی و واکاوی کرده و شواهدی از آیات قرآن برای این منظور ارائه داده است. از جمله یافته های پژوهش این است که در این شیوه، به پیش فرض های عقلی و منطقی و ویژگی های مشترک و اختصاصی انسان ها و همچنین به همه ابعاد نفس توجه شده است. با وجود پیچیدگی نفس، به وضوح ارتباط ابعاد نفس و جایگاه آنها مشخص است. نقطه ثقل در خودتربیتی، امیال و گرایش هاست و جایگاه عبودیت و دین مداری به خوبی در آن روشن است. UR - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/node/262 L1 - https://eslampajoheshha.nashriyat.ir/sites/eslampajoheshha.nashriyat.ir/files/article-files/6_19.pdf ER -